Skolstickan.........................[LÖST]

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Hans Linde
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Skolstickan.........................[LÖST]

Inlägg av Hans Linde »

EDIT:
Det mesta av vad jag skrev här har som Micke påpekar gjorts och är billigare.
Men jag ser ändå ett behov för mellan-högstadiet (som det inte heter längre på en del skolor).

Jag har fått en ide som omväxling ;D .

Den här gången är det bäst att omgående understryka att det behövs ett team. Dvs en lite projektgrupp.

Om vi först tar behovet:
Elever idag har tillgång till dator på skolan.......men det finns inga som funkar eftersom det är trasiga på ett eller annat vis.
Men förhoppning är att det finns några som har keyboard och mus.
Isf skulle Ubuntu på stickan kunna vara ett sätt för eleven att använda PCn och slippa alternativet att bära en laptop till skolan. (För att inte tala om kostnade för föräldrarna och segregering, mm , mm )

Marknadföringsvärdet för Ubuntu:
Elev i allmänhet är inte PC intresserad. De är troligen användare som "alla andra". Isf skulle de vara mycket bekvämt för dem att ha en 300:- USBsticka, som innehåller det som "behövs". Funkar det här så sprider det sig som en löpeld. Det kommer att växa på en svärm Ubuntuneser. :D

Låter det kul?
Det behövs ett team. Det behövs förstå vad som finns och kan åter användas. Finns det några hinder (inte i min ide...aldig hänt ;) )
De som vill kommer med synpunkt. Högt som lågt. Allt....bums på!
Senast redigerad av 2 Hans Linde, redigerad totalt 20 gång.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Skolstickan

Inlägg av micke_nordin »

Du behöver skolor som är intresserade och pengar till stickorna.

Stickorna kan ni sedan köpa här: http://www.ubuntuforeningen.se/joomla/w ... duct_id=27

De kostar 149:-, men Ubuntu-föreningen kanske vill ge er rabatt?

/Micke
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Ha.....det där var ju bara för bra....snacka om att sparka in öppna dörrar.
Kul att jag inte är ensam ;)

Men jag tror att det är en skillnad.
Ställ in mig i ledet, i fall jag inte läs information grundligt nog (som vanligt).

Det jag funderade på var en grundskole-pryl begränsad-specifika-funktioner......"you can go wrong". Mao något som igav förtroende. Ursäkta med det gör inte Ubuntu för allmänheten. Intruktions-tröskeln är för hög. Priset 150:- är perfekt.

återkommer..........

EDIT:
Jag har ett barn kvar i grundskolan och där gör de mycket arbete på IT-utrustning som är "begränsande".
Är det rimligt att en "renodlad" skolsticka kan få ett förhållandevis uppenbart användargränssnitt och ha applikationer som kräver mindre prestanda? Isf finns det något att göra.
Det är möjligt att även gymnasie elever finner det här användbart, men jag tror mera på grundskolan.
Senast redigerad av 1 Hans Linde, redigerad totalt 20 gånger.
Calmeida
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Calmeida »

Hans Linde skrev: Det jag funderade på var en grundskole-pryl begränsad-specifika-funktioner......"you can go wrong". Mao något som igav förtroende. Ursäkta med det gör inte Ubuntu för allmänheten. Intruktions-tröskeln är för hög. Priset 150:- är perfekt.
Nu förstår jag inte riktigt... det var väl Ubuntu du hade tänkt använda? Men nu har Ubuntu inte förtroende nog för allmänheten? Inte för att jag inte håller med, för det gör jag dessvärre: slänger du fram en standardsinstallation utav Ubuntu för en ungdom som är van vid Vista, OS-X, Playstation, Wii, and what not så undrar de varför man försöker ta tillbaka dem till 1995. Det är och kommer att fortsätta var ett bestående faktum att Ubuntu i sin basform känns som en återgång till Windows 95, och mest ger intrycket av ett spretigt ihopkok av diverse freeware. Vi får väl se om Shuttleworths ambitioner att jaga efter Apple på gränssnitt kan ge något resultat i sammanhanget, men tills vidare behöver Ubuntu handpåläggning för att skapa ett intryck som tilltalar specifika målgrupper.

Dock vet jag inte om man behöver ett fullvärdigt Ubuntu för ett sådant här projekt? Vad behöver ungar i skolan? Surfmöjligheter, MSN (Ja, annars dräper de en...), möjlighet att lagra, flytta och redigera sina digitala skolarbeten (Må det vara text, bild eller kalkyler), möjlighet att skriva ut nämnda saker, möjlighet att komma åt sin eventuella skolmail och andra epostadresser. Vilka mer behov har man i skolan? Jag minns inte längre. Smidig access till de intranät en rad skolor har, med elevepost och annat.

Ett problem med ett Livesystem är väl att det tyvärr inte blir någon riktig arbetshäst?

Fler och fler skolor på i alla fall gymnasienivå lockar elever med tillgång till egen laptop. Och det är ju trevligt... personligen är jag ju av den uppfattningen att all studielitteratur borde finnas att tillgå digitalt med så man har alternativ till att släpa med sig traditionella böcker, kompendier och annat otyg. Drömskoldagen för min egen del då det begav sig hade ju varit att 3G-koppla-upp (Ja, trådlöst på kollektivtrafiken hade fungerat med för min del) mig på laptopen på bussen på väg till skolan, kolla över dagens (läraradministrerade och direktuppdaterande) schema, kanske notera att det var något speciellt på gång, kika över så att jag hade fixat hem .pdf-filerna till den nya kursen jag skulle börja läsa den dagen och skumläsa igenom, de sidor som via schemat påtalats vara intressanta för dagen, surfa förbi biblioteket och låna någon kompletterande litteratur (digitalt såklart), aktivera mitt virtuella klassrum (IM, där alla som loggar in sig på den klassen gemensamt kan kommunicera) och så vidare.
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Men nu har Ubuntu inte förtroende nog för allmänheten? Inte för att jag inte håller med
Dock vet jag inte om man behöver ett fullvärdigt Ubuntu för ett sådant här projekt? Vad behöver ungar i skolan?
Det är möjligt att befintlig sticka "gör jobbet", och att resten är markandesföring.
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Näähä'.....dä så värka så bra :'(
Hans Linde

Re: Skolstickan.........................[LÖST]

Inlägg av Hans Linde »

Du behöver skolor som är intresserade och pengar till stickorna.

Stickorna kan ni sedan köpa här: http://www.ubuntuforeningen.se/joomla/w ... duct_id=27

De kostar 149:-, men Ubuntu-föreningen kanske vill ge er rabatt?

/Micke
Jag tänkte beställa en sådan sticka. Någon som vet vad som felar på sidans webshop.
Det händer inget när jag klickar på "knappen".

Jag tänkte går till barnens skola och prata med IT-folk och lärare.
Calmeida
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Calmeida »

http://www.ubuntuforeningen.se/joomla/webshop - fungerar finemang för mig i alla installerade webbläsare för stunden (Firefox, Chrome, IE, Opera) så det var nog bara det faktum att det var fellänkat? Det ser ut som om de stökat om lite där, och då har väl adresserna ändrats kanske.
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Behöver jag vara reg-medlem för att beställa?
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"