KiviE skrev:Men det är ingen som har sagt något emot det. Det som är fel är att gå igenom listan med olösta och bumpa upp trådarna utan att bidra något annat än "tråkigt att du inte har funnit en lösning" och liknande. Det är det som blir fel samt att det är fel att mäta antal obesvarade som något mått men det har vi nog alla iaf gått ifrån nu.
Tror inte heller någon skulle klaga på om någon hälsar välkommen till en ny i en obesvarad tråd utan att bidra till någon lösning. Det är att aktivt gå igenom obesvarade och besvara dem bara för att som är problemet.
* Stående ovation *
Förutom för det markerade kursiva, för det är ett problem om man gör; om man däremot hälsar välkommen eller postar en bump på en tråd det redan postats i är det inget problem. Att bara posta "Välkommen till oss, jag kan inte hjälpa till" i en obesvarad tråd, och dessutom till en nybliven medlem, är att sabotera möjligheterna för den medlemmen att kunna få hjälp av någon som har något mer matnyttigt att bidra med. Var det det du menade?
Rune.K skrev:Jag håller helt och hållet med Urban när han säger "det viktiga är lagspelet"!
Jag med, men det har egentligen inte med det här ämnet att göra. Det är en annan fråga. Frågan här är om man löser något problem genom att i panik bumpa obesvarade trådar. Det enda man "vinner" med det är någon sorts snoppmätartävling med ubuntu.se och det man förlorar är kvalité i supporten. Det kanske inte var Urbans intention när han startade tråden, men det blev det den kom att handla om. Om och om igen har det upprepats att det är bra att svara även med meningslösa inlägg "så att användare känner sig välkommna" eller att det skulle vara bra för att trådarna flyttas från "Obesvarade" till "Nya inlägg". För att bemöta det så skrev jag följande i Bollplanket:
djkmmo skrev:Dels flyttas inlägget under en begränsad tid (~12-24 h?) till "Nya inlägg". Den senaste "räden" mot de obesvarade inläggen startades Måndag 16/2 18:29. Det betyder att vid kl ~07:00 - 19:00 på tisdag så var de inläggen borta och syntes inte längre i "Nya inlägg". För att själva uppflyttande av hundratals, ja tusentals av obesvarade trådar bland "Nya" alls skulle kuna ha någon som helst positiv effekt, så betyder det med andra ord, att det natten mellan måndag och tisdag helt plötsligt, som av ren magi, måste ha sökt sig massvis med helt nya människor, med helt nya sakkunskaper, som kunde hjälpa till med problem som dittills legat olösta i "Obesvarade".
Resonemanget förutsätter dessutom att dessa fiktiva felavhjälpare klarade av att hitta länken "Nya", men var helt oförmöga att klicka på länken "Obesvarade". Vidare förutsätter resonemanget att dessa mystiska felavhjälpare enbart fanns här natten mellan måndag - tisdag, troligtvis för att sedan surfa vidare till någon annan GNU/Linux-baserad webbplats och fortsätta sitt värv. Så var det naturligtvis inte och därför hade aktionen ingen positiv effekt i måttet fler avhjälpta fel, tvärtom har det de fact troligtvis lett till att färre fel avhjälpts, p.g.a. följande...
Meddelandet flyttas inte bara upp på "Nya" för en mycket kort period utan även till "bumparens" "Egna inlägg" (där bara "bumparen" kan hitta dem. Efter operationen är de alltså enbart en person som enkelt kan få tag på inlägget: Den person som bevisligen inte kan hjälpa tlll med en lösning. Jag vet ingen supportorganisation som har ett sytem där man knyter supportförfrågningar till just de supportagenter som bevisligen inte kan hjälpa till med felavhjälpning och jag förstår inte varför vi skall göra det här.
Om man läser mellan raderna av det Urban nu skriver så tycker jag att han säger i stort sett samma sak som jag hävdat hela tiden:
Urban Anjar skrev:[...] det inte finns någonting som säger att en fråga är löst bara för att det förekommit ett eller flera inlägg. Att den förblivit obesvarad säger bara just det - att den förblivit obesvarad.
Jag skulle tillägga att de också kan säga något om vad vi inte (ännu) är tillräckligt bra på, vad vi inte har kunskap att svara på. Jag har inget emot att vi går igenom de obesvarade trådarna och svarar på det vi (tror) vi kan svara på, men de trådar där man inte ens har en susning och inte kan sätta igång och ta första stegen i en felavhjälpningsprocess, skall man låta vara. Då blir det i.a.f. lättare för någon annan, som
kan dra igång processen, att hitta tråden.
Rune.K skrev:Men att på ett rationellt sätt hantera markering av LÖST/OLÖST, det låter verkligen som ni försöker göra en höna av en fjäder!
Är det verkligen såååå många supportfrågor/dag att det behövs ett "rationellt" sätt att markera frågorna...
Bara om man tycker att vi skall göra vårt bästa för att de som söker sig till oss skall få bästa möjliga hjälp. Tycker man inte det kan man ta det mesta med en klackspark. Det tror jag inte att varken du eller jag gör.