abcde - Svenska tecken
-
abcde - Svenska tecken
Tjenare använder det smått fantastiska programpaketet/scriptet abcde från Ubuntu repon. Problemet är att när jag rippar svenska skivor så id3-taggar programmet inte låtarna i svenska tecken. Tex blir det såhär "Svartare än blÃ¥" när det egentligen skall vara "Svartare än blå"
Någon som har en lösning på detta? Använder Ubuntu Server 8.10.
- Osprey
- Kontakt:
Re: abcde - Svenska tecken
Beror det på att du inte har installerat allt i "[System] -> [Administration] -> [Språkstöd]"....??
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
- Konservburk
Nu är det så att Ã¥ ä ö faktiskt är just å ä ö och inget annat. Det är utf8-kodat. Problemet är att din id3-tag-läsare tydligen inte är inställd för (eller ens klarar av) utf8. Lite beronde på vad du egentligen vill gäller det antingen att få ripparen att spara id3-taggarna kodade enligt iso8859-1, eller att få läsaren att förstå utf8.tigertailz skrev:Tjenare använder det smått fantastiska programpaketet/scriptet abcde från Ubuntu repon. Problemet är att när jag rippar svenska skivor så id3-taggar programmet inte låtarna i svenska tecken. Tex blir det såhär "Svartare än blÃ¥" när det egentligen skall vara "Svartare än blå"
-
Osprey skrev:Beror det på att du inte har installerat allt i "[System] -> [Administration] -> [Språkstöd]"....??
Kör enbart i bash. Alltså inget x
-
Konservburk skrev:Nu är det så att Ã¥ ä ö faktiskt är just å ä ö och inget annat. Det är utf8-kodat. Problemet är att din id3-tag-läsare tydligen inte är inställd för (eller ens klarar av) utf8. Lite beronde på vad du egentligen vill gäller det antingen att få ripparen att spara id3-taggarna kodade enligt iso8859-1, eller att få läsaren att förstå utf8.tigertailz skrev:Tjenare använder det smått fantastiska programpaketet/scriptet abcde från Ubuntu repon. Problemet är att när jag rippar svenska skivor så id3-taggar programmet inte låtarna i svenska tecken. Tex blir det såhär "Svartare än blÃ¥" när det egentligen skall vara "Svartare än blå"
Ja vill nog hellre se till så ripparen taggar i iso8859-1 då. Problemet är att jag vet inte hur jag gör det eftersom abcde är en samling paket. Håller tummarna för att någon här har koll.
- Konservburk
tigertailz skrev:Ja vill nog hellre se till så ripparen taggar i iso8859-1 då. Problemet är att jag vet inte hur jag gör det eftersom abcde är en samling paket. Håller tummarna för att någon här har koll.
Kod: Markera allt
$ abcde -h | grep -i utf8
-U Do NOT use UNICODE (UTF8) tags and comments
-
tackar för hjälpen, trodde fan inte det var så enkelt :=
-
Alltså när jag kör med den flaggan så blir å ä ö knas i linux men OK I windows, och kör jag UTF-8 s åblire bra i linux men knas i windows, tråkigt att det skall vara så :/