När jag ska köra en java .class fil i terminalen och vill använda tab-funktionen uppstår följande problem:
Säg att jag vill köra filen Test.class . När jag skriver "java Te" och trycker på tab så vill jag att "java Test" ska hoppa fram, men istället blir det "java 1\:..Test" . Vilket inte går att köra.. När jag skriver hela "java Test" så kör den fint, så det är inget fel på filen.
Känns som om det kanske är någon sökvägsinställning eller nått som är fel..
Nån som vet hur jag kan fixa det här?
"java Test" blir "java 1\:..Test" när jag tabbar? [LÖST]
- maxim.
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
"java Test" blir "java 1\:..Test" när jag tabbar? [LÖST]
Senast redigerad av 1 maxim., redigerad totalt 10 gånger.
-
Re: "java Test" blir "java 1\:..Test" när jag tabbar?
Jag kan inte återskapa det i xubuntu 8.10.
Förklaring
Tab i bash aktiverar completion som kan konfigureras med kommandot complete. Kolla vilka completion-regler som finns med
eller
Om du tittar i ~/.bashrc så finns ett anrop till /etc/bash_completion . Den filen definierar upp alla completion-regler och hjälpfunktioner för dem.
Workaround
Enkel "lösning" 1. Prova att i terminalen skriva
När du sedan skriver java Te<TAB> bör den expandera till java Test. eller java Test.class . Du får sen trycka <Delete> en eller några gånger, men lite bättre än "1\:.." mitt i.
Enkel "lösning" 2.
När du sedan skriver java Te<TAB> bör den expandera till java Test precis som du vill, men bara för klasserna Test och HelloWorld!
Om någon av de "enkla" lösningarna är "tillräckligt" bra, så lägg det complete-kommandot sist i filen ~/.bashrc
En heltäckande lösning kan jag inte producera på rak arm. Det kan vara en bugg i /etc/bash_completion. I så fall är den bästa lösningen att anmäla den. Frågan är hur göra en proffsig buggrapport?
Förklaring
Tab i bash aktiverar completion som kan konfigureras med kommandot complete. Kolla vilka completion-regler som finns med
Kod: Markera allt
complete
complete | grep java
Workaround
Enkel "lösning" 1. Prova att i terminalen skriva
complete -f java
Enkel "lösning" 2.
complete -f -W "Test HelloWorld" java
Om någon av de "enkla" lösningarna är "tillräckligt" bra, så lägg det complete-kommandot sist i filen ~/.bashrc
En heltäckande lösning kan jag inte producera på rak arm. Det kan vara en bugg i /etc/bash_completion. I så fall är den bästa lösningen att anmäla den. Frågan är hur göra en proffsig buggrapport?
- maxim.
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: "java Test" blir "java 1\:..Test" när jag tabbar?
Problemet försvann i 9.04 :-)
Tack ändå för svaret!
Tack ändå för svaret!