Vilken Terminal !!??
Vilken Terminal !!??
I Lägg till/Tabort program under Applications så finns det flera Terminaler att välja på förutom Ubuntus egen standard. Vilken av dessa andra Terminalerna är lämplig för en nybörjare som kör i Gnome, Ubuntu 8.10? Vad är fördelar/nackdelar?
Vilka instruktionssidor rekomenderar ni för nybörjare, gärna på Svenska om möjligt även Engelska i andra hand.
Vad tycker ni som är kunniga på området?
Vilka instruktionssidor rekomenderar ni för nybörjare, gärna på Svenska om möjligt även Engelska i andra hand.
Vad tycker ni som är kunniga på området?
Re: Vilken Terminal !!??
Om du inte vet vilken du ska använda duger den som följer med som standard, dvs GNOME Terminal väldigt bra.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
jag fyller snart 4 månader på ubuntu, känner att jag lärt mig mycket, blivit äldre och visare.
Jag använder även terminalen mer och mer, och har inte heller förståt vad det är för skillnad på de olika terminalerna? Av vad jag har förstått är det en infekterad fråga, som kan leda till upprörda känslor. Jag instämmer med Ubu, vad är fördelarna med de andra terminalerna?
EDIT: OK, blandade nog ihop shell med terminal där, har trots allt bara gåt 4 månader, hehe.
Jag använder även terminalen mer och mer, och har inte heller förståt vad det är för skillnad på de olika terminalerna? Av vad jag har förstått är det en infekterad fråga, som kan leda till upprörda känslor. Jag instämmer med Ubu, vad är fördelarna med de andra terminalerna?
EDIT: OK, blandade nog ihop shell med terminal där, har trots allt bara gåt 4 månader, hehe.
Senast redigerad av 1 cthulhu, redigerad totalt 23 gånger.
Nej.. någon större infekterad fråga är väl inte det...
En större fråga är vilket skal man använder
Men.. Mitt tipps är att prova lite olika terminaler, kolla vilken som känns bäst för dig. Själv använder jag rxvt-unicode, helt enkelt för att jag tycker den är bra.. många inställningar för att få terminalen att se ut som jag vill att den skall se ut.
En större fråga är vilket skal man använder

Men.. Mitt tipps är att prova lite olika terminaler, kolla vilken som känns bäst för dig. Själv använder jag rxvt-unicode, helt enkelt för att jag tycker den är bra.. många inställningar för att få terminalen att se ut som jag vill att den skall se ut.
- HenrikAn
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Jag använder rxvt eller xfce4-terminal.
Den senare har allt grafiskt lulllull man kan tänka sig som transparens och framför allt tabbar vilket jag tycker är bra.
Den senare har allt grafiskt lulllull man kan tänka sig som transparens och framför allt tabbar vilket jag tycker är bra.
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
- John Gilmore
- philip5
- HC-IRCare
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Tycker inte heller att valet av terminal är så infekterad fråga för de flesta kör nog den som kommer med den skrivbordsmiljö man kör. Jag kör KDE och då följer konsole med och de flesta som kör Gnome kör nog Gnome terminal. Andra miljöer brukar ha sin standard-teminal.
Däremot så är det ju intressant att det väldigt sällan är en fråga vilket shell man väljer att köra i terminalen...
Ubuntu och även Linux som oftast har ju Bash som standard för användare även om Ubuntu som system sedan ett par versioner tillbaka kör skripts i Dash och inte Bash som shell som regel. I Unixvärlden i övrigt så är zsh, tcsh och csh vanliga. Skillnaden dem i mellan är bl a syntax hur man skriver skript och även vissa kommandon som kommer med själva shell:et.
/Philip
Däremot så är det ju intressant att det väldigt sällan är en fråga vilket shell man väljer att köra i terminalen...

/Philip
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
- Konservburk
Om man ska tro min ~/.bashrc (har en case "$TERM" där) så använder jag åtminstone tre olika terminaler, xterm, screen och linux.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Gillar gnome term också, men det beror rätt mycket på att jag kan välja vilken teckentabell jag ska använda ganska enkelt. Min källarserver använder ISO-8859-1 så jag vill kunna använda det där,Hund skrev:Om du inte vet vilken du ska använda duger den som följer med som standard, dvs GNOME Terminal väldigt bra.
men i de flesta andra så är det UTF8 så då vill jag kunna använde det där....
/Johan
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:

Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
sakjur@launchpad
Detta är verkligen vad jag ÄLSKAR med linux och alla valmöjligheter...SakJur skrev: Jag använder mestadels Terminator för att den klarar av flera terminaler i samma fönster...
En feature som jag tycker verkar helt meninglös hyllas av någon annan,

-
Fast jag använder min fönsterhanterare till att hantera mina fönsterSakJur skrev:Jag använder mestadels Terminator för att den klarar av flera terminaler i samma fönster...

Kan inte leva utan mina virtuella skrivbord, med olika terminaler på olika ställen...
- Konservburk
Väl talat! Själv är jag dock aningen mer förtjust i det omvända förhållandet, dvs när jag själv gillar något som ingen annan verkar förstå sig på... som tangenthaspar och semesterklick.Barre skrev:Detta är verkligen vad jag ÄLSKAR med linux och alla valmöjligheter...

Konservburk skrev:Väl talat! Själv är jag dock aningen mer förtjust i det omvända förhållandet, dvs när jag själv gillar något som ingen annan verkar förstå sig på... som tangenthaspar och semesterklick.Barre skrev:Detta är verkligen vad jag ÄLSKAR med linux och alla valmöjligheter...
Din sökning - tangenthaspar - matchade inte något dokument.

ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
- Konservburk
Hittade en kort beskrivning över de vanligaste terminalerna:
http://tuxarena.blogspot.com/2008/09/13 ... linux.html

På engelska heter det "latching modifier keys" eller kanske bara "latched modifiers", jag minns inte riktigt. Det defineras hur som helst i iso9995-3.
http://tuxarena.blogspot.com/2008/09/13 ... linux.html
Jag hade gillat den bättre om inte rullningslisten hade varit på fel sida. Men det går iofs antagligen att ställa in om man verkligen vill.jsiei97 skrev:Gillar gnome term ocksåHund skrev:Om du inte vet vilken du ska använda duger den som följer med som standard, dvs GNOME Terminal väldigt bra.
Det var ju det jag sa... finns ingen som förstår sig på det.dmz skrev:Din sökning - tangenthaspar - matchade inte något dokument.

På engelska heter det "latching modifier keys" eller kanske bara "latched modifiers", jag minns inte riktigt. Det defineras hur som helst i iso9995-3.
Så, nu vet jag vad det är, men jag ser inte den praktiska nyttan. Upplys mig! Eller det vill du kanske inte, då kanske du inte är ensam om att tycka att det är fett längre.Konservburk skrev: På engelska heter det "latching modifier keys" eller kanske bara "latched modifiers", jag minns inte riktigt. Det defineras hur som helst i iso9995-3.

ǁ A: Because it obfuscates the reading.
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
AbsolutBarre skrev:Detta är verkligen vad jag ÄLSKAR med linux och alla valmöjligheter...SakJur skrev: Jag använder mestadels Terminator för att den klarar av flera terminaler i samma fönster...

Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
sakjur@launchpad
- Konservburk
Det har med bekvämlighet att göra. Det som fascinerar mig är att jag aldrig har stött på någon som delar min uppfattning om detta.dmz skrev:Så, nu vet jag vad det är, men jag ser inte den praktiska nyttan. Upplys mig! Eller det vill du kanske inte, då kanske du inte är ensam om att tycka att det är fett längre.Konservburk skrev: På engelska heter det "latching modifier keys" eller kanske bara "latched modifiers", jag minns inte riktigt. Det defineras hur som helst i iso9995-3.
- maths57
Har jag missat något? Jag har bara sett en terminal i Ubuntu: Program - Tillbehör - Terminal. Har du installerat flera?
-
Testa att kör dessa från den terminal du redan har hittat:maths57 skrev:Har jag missat något? Jag har bara sett en terminal i Ubuntu: Program - Tillbehör - Terminal. Har du installerat flera?
* gnome-terminal
* xfce4-terminal
* xterm
Lägg märke till hur de är rätt lika men ändå olika.
Sedan kan du ta fram den riktiga terminalen
genom att trycka ctrl+alt+f1 (och tillbaka till x igen med ctrl+alt+f7).
Mvh Johan
- maths57
Då har jag lärt mig något nytt.
Har dock inte xfce4-terminal installerat.