Ett (bra) alternativ till Firefox?

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
ulftomas
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Ett (bra) alternativ till Firefox?

Inlägg av ulftomas »

Jag migrerade från Windows i höstas, och har sedan dess använt Firefox som webbläsare. Jag har dock upptäckt att Firefox för Linux inte på något sätt är samma sak som Firefow för Windows. Det känns som om webbläsaren är skapad för Windowsformat, och därför är seg och klumpig i Ubuntu. I Ubuntu känns Firefox lite som Internet Explorer gör på Windows.

Programmet tar lång tid att starta, sidorna laddas in långsamt och programmet kraschar ibland. Det känns som om det måste finnas webbläsare som fungerar bättre.

Och jag har redan svaret. Har testat både Epiphany och Opera och varit nöjd med bägge. Problemet är ju tilläggen. Jag använder några (typ fyra) tillägg till Firefox som jag knappast kan leva utan. Detta gör att jag inte kan byta till varesig Epiphany eller Opera. Ingen av dessa har ju tillräckligt bra tillägg (eller kan använda sig av Firefox tillägg).

Så min fråga är enkel: vilka webbläsare kör ni? Och om ni inte kör Firefox, hur överlever ni utan programmets fantastiska tillägg. T.ex. AdBlock?
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ett (bra) alternativ till Firefox?

Inlägg av mcNisse »

Jag kör konquerer. Den har inbygt reklamfilter. Dock kan man inte använda den överallt, men den har inbygd funktion som gör att det är enkelt att öppna sidan med annan browser.

Vilka tillåg kan du inte leva utan? Jag skulle inte vilja vara utan adblock men förum den har jag inte hittat någon som jag gillar...
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Jag använder dagligen firefox både i windows och linux.
Jag märker ingen som helst skillnad mellan firefox i linux eller windows.
Använder bara 2 extensions, mouse gestures och noscript.

Beskriv lite mer vad som skiljer för din del, så kan någon säkert komma med goda råd.
Användarvisningsbild
ulftomas
Kontakt:

Inlägg av ulftomas »

Jag lever till exempel nu med fullskärmsbuggen och dessutom tycker jag Firefox uppstartstid är anrmärkningsvärt lång. Jag tycker inte det ska gå fem till tio sekunder att få upp programmet.

De tillägg jag inte kan leva utan är Brief (rss-läsaren, ingen annan rss-läsare i världen kan slå den), Adblock Plus, DownThemAll och Stylish.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Firefox startar upp i samma sekund jag klickar på det, den är snabb och jag är väldigt nöjd. Vad har du för dator och internet?

Prova nya betan med Firefox, i den är bl.a helskärmsbuggen löst, annars finns en ev lösning här.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
nicefinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av nicefinger »

clearfields kan jag inte vara utan. En ruta man klickar för att sudda inmatningen.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Det finns ingen annan webläsere med så många och bra tilläg som firefox. Du kan ju testa firefoxcloner istället, swiftweasel, icewesel, swiftfox och abrowser är några jag kan tänka mig. Jag tror att iceweasel och abrowser inte skilljer sig mer än att firefoxnamnet är borta.
Användarvisningsbild
ulftomas
Kontakt:

Inlägg av ulftomas »

3.1-betan går betydligt bättre på min dator. Startar betydligt mkt snabbare dessutom! Riktigt fint..
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Vågar man sig på att uppgradera då...? Jag har testat den i Wine och märker ingen skillnad, men där går ju allting lite trögt. Jag minns att jag testade 3.0 beta men nergraderade igen tills den var officiellt släppt för att det var så mycket småproblem. När jag har prövat 3.1 nu så har jag i alla fall kunnat konstatera att alla tillägg jag använder fungerar i den med.

Men med risk för att verka dum... Hur installerar man? Jag gick in på Mozillas sida och gjorde som vanligt: hittade den på svenska för Linux, laddade ner och packade upp i hemmamappen. Nu finns det en firefox-mapp där - fullt synlig, så jag antar att det är den - men vad gör jag sen? I /usr/bin hittade jag nåt skit att klicka på som också hette kort och gott firefox och Firefox startade... Är det 3.1 jag startade därmed eller måste jag avinstallera den i Synaptic först?
Användarvisningsbild
ulftomas
Kontakt:

Inlägg av ulftomas »

Svento, följ Hunds enkla guide till betan här. Din gamla version av Firefox finns kvar. Det enda jag behövde ändra efter guiden var vart ikonen pekade till i min panel (den ska ju starta firefox/firefox).
Senast redigerad av 1 ulftomas, redigerad totalt 23 gånger.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Tack!

Men alltså, nu vet jag inte hur jag ska göra för att fixa till tangentbordsgenvägen. Jag har justerat så att husknappen ska starta webbläsaren, och i föredragna program står det - utan att jag behövde ändra nåt - att jag föredrar Firefox 3.1 (det står "Anpassad"). Men när jag trycker på min husknapp så uppstår nåt slags förvirring. Visserligen öppnas Ff 3.1, men som filbläddrare, visandes min hemmamapp. Sen är det ju bar att gå vart jag vill gå därifrån, men jag vill ju självklart att min vanliga startsida ska visas när jag startar läsarn, oavsett varifrån jag öppnar den.
Skriv svar

Återgå till "Internet"