Nexus Personal kommer till Linux
Nexus Personal kommer till Linux
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- tann
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Re: Nexus Personal kommer till Linux
dags att påbörja operation övertala-flickvännen-att-kasta-ut-vista nu då, banken har varit ett argument 

- Lao Tzu
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Äntligen! Snart kanske jag kan ta bort XP helt. (Fast det är klart, det är ganska skönt att ha ett reservsystem ifall något kraschar. Då kan tillochmed Windows vara bättre än inget alls.)
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka
(&?)
(&?)
Yippe...

Typ det enda jag använder windows för just nu är just banken.. iallafall hemma.

Typ det enda jag använder windows för just nu är just banken.. iallafall hemma.
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
BYT BANK! 
Inget problem med den banken som ger 4,30% på varje krona o från första dagen. (ingen reklam...)

Inget problem med den banken som ger 4,30% på varje krona o från första dagen. (ingen reklam...)
Det skulle verkligen vara skönt att slippa skraplotterna man har nu. 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Dåliga lotter, det känns som att man förlorar pengar oftare än man tjänar på att skrapa domHund skrev:Det skulle verkligen vara skönt att slippa skraplotterna man har nu.

Skönt med Personal. Ska bli så skönt att slippa boota om/starta en VM för att göra bankärenden.
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Äntligen!
Gammal tråd men... Är det någon som har hört något mer om detta?
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Funkar hos mig... loggar in hos CSN, mer än så har jag inte provat..
Jag får dock stänga av Adblock Plus och andra insticksprogram till Firefox annars vill det sig inte.
Jag får dock stänga av Adblock Plus och andra insticksprogram till Firefox annars vill det sig inte.
...mot bättre vetande?
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ja, det är bara att gå till http://install.bankid.com för att ladda ner och installera programmet för bank-id för Linux. Jag tror i och för sig att de bara officiellt stödjer Ubuntu 8.04 så har man någon annan version kan man få problem.
surt. Sidan klagar på min Java men den är redan installerad....
-
Kan det kanske vara så att du har installerat OpenJDK?MarcusG skrev:surt. Sidan klagar på min Java men den är redan installerad....
Java från Sun (sun-java6-*) är mer kompatibelt med sidor som använder Java.
Nejdå. Jag kör sunsChristian Johansson skrev:Kan det kanske vara så att du har installerat OpenJDK?MarcusG skrev:surt. Sidan klagar på min Java men den är redan installerad....
Java från Sun (sun-java6-*) är mer kompatibelt med sidor som använder Java.
-
- Kontakt:
Kan säga att det går att installera och använda även i 8.10. Däremot verkar det inte gå att ladda ner ett nytt ID från banken. Löste problemet genom att starta upp en 8.04 i VBox för att efter nedladdning av ID kopiera hela cbt-katalogen.Christian Johansson skrev:Ja, det är bara att gå till http://install.bankid.com för att ladda ner och installera programmet för bank-id för Linux. Jag tror i och för sig att de bara officiellt stödjer Ubuntu 8.04 så har man någon annan version kan man få problem.
Kanske inte den snyggaste lösningen men det fungerar att deklarera nu i alla fall.
Det som strular med nedladdningen av ID är inläsningen av certifikaten. Nexus dyker upp när man väljer ladda ner men sedan verkar det som om Firefox tar hand om certifikaten som behövs för att aktivera ID-filen.
-
- Kontakt:
Skrev ett mail till Nordea för att pusha dem lite:
Mitt mail:
Hej!
Hela min familj och släkt har er som bank, de flesta sitter på datorer med Ubuntu. När(när, inte om) kommer ni följa de andra bankerna och använda er av plattformsoberoende system för e-leg? Just nu är det ni och SEB som är bromsklossar, alla andra banker fungerar under Linux. Tacksam för svar. Simon.
Svaret:
Hej
Vi arbetar med att hitta lösningar för e-legitmation som är plattformsoberoende. I dagsläget kan vi inte säga när detta kommer genomföras men förhoppningsvis om inte allt för lång tid.
Med andra ord finns det hopp för oss Nordea-användare med! Hoppas det genomförs inom en inte allt för lång framtid
Mitt mail:
Hej!
Hela min familj och släkt har er som bank, de flesta sitter på datorer med Ubuntu. När(när, inte om) kommer ni följa de andra bankerna och använda er av plattformsoberoende system för e-leg? Just nu är det ni och SEB som är bromsklossar, alla andra banker fungerar under Linux. Tacksam för svar. Simon.
Svaret:
Hej
Vi arbetar med att hitta lösningar för e-legitmation som är plattformsoberoende. I dagsläget kan vi inte säga när detta kommer genomföras men förhoppningsvis om inte allt för lång tid.
Med andra ord finns det hopp för oss Nordea-användare med! Hoppas det genomförs inom en inte allt för lång framtid

So did I, thanx for the template posted on this forumSimmeson skrev:Skrev ett mail till Nordea för att pusha dem lite

"För närvarande är det möjligt för kunder som använder Linux att logga på med eKod. Vår målsättning är att under 2009 möjliggöra även för Linuxanvändare att använda Nordeas e-legitimation.
Vi jobbar med att tillåta e-legitimation på kort för Linux-användare och testar olika webbläsare och operativsystem tillsammans med drivrutiner för kortläsare och vårt säkerhetsprogram Nexus Personal.
Så fort vi får den nya versionen av nexusklienten som är anpassad för Linux, ska vi testa och göra allt vi kan för att kunna stödja dessa användare."
-
- Kontakt:
Härligt egonw! Känns som om vi med Nordea kan vänta oss full Linuxsupport inom en snar(?) framtid. Min mamma blir glad iallafall, så slipper hon springa hem till min bror som inte vågat kasta ut Windows.