var är Lightning?.........................[LÖST]
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
var är Lightning?.........................[LÖST]
Jag kan inte hitta/starta "Lightning".
För en tid sedan valde jag ""Lighning" som kalender-tillägg till Thunderbird.
Det är praktiskt för det följer med i backup rutinen av emailen.
dock den här gången då jag har Ubuntu8.04, så finner jag inten Kalender i Thunderbird.
Tittar jag i Synaptic så är Lightning installerat.
Var är den?
För en tid sedan valde jag ""Lighning" som kalender-tillägg till Thunderbird.
Det är praktiskt för det följer med i backup rutinen av emailen.
dock den här gången då jag har Ubuntu8.04, så finner jag inten Kalender i Thunderbird.
Tittar jag i Synaptic så är Lightning installerat.
Var är den?
Senast redigerad av 1 Hans Linde, redigerad totalt 23 gånger.
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Re: var är Lightning?
Prova Ctrl+3 i Thunderbird.. Då borde den växla till kalendern.
Eller så underskattar jag din förmåga grovt nu.
...mot bättre vetande?
-
Jag har fönster för thunderbird uppe och trycker ctl 3.Prova Ctrl+3 i Thunderbird.. Då borde den växla till kalendern.
Men tyvärr kommer ingen kalender upp.

-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
...mot bättre vetande?
- Svento
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Installera libstdc++5 från Synaptic. Fast jag vet inte, jag hade visserligen en knapp i Thunderbird för Kalender bara det att den inte fungerade. Det där tillägget gjorde bar att jag kunde börja använda den. Har du prövat Sunbird?
Senast redigerad av 1 Svento, redigerad totalt 22 gånger.
-
Knepigt?
Jag har nu provat de olika förslagen, men får det inte att landa rätt.
Vid några tillfällen av uppstarten får jag först bilden jag visar och vid några ser jag thunderbird först starta upp med en vy där Lightning finns med , för att omeddelbar ersättas.
Det är ju snart dax för 9.04, så det kanske kan vänta tills dess.
Fast minnet är inte gott, så kalender är ett stöd. ( Hmmmm......pappers alternativet......)
Jag har nu provat de olika förslagen, men får det inte att landa rätt.
Vid några tillfällen av uppstarten får jag först bilden jag visar och vid några ser jag thunderbird först starta upp med en vy där Lightning finns med , för att omeddelbar ersättas.
Det är ju snart dax för 9.04, så det kanske kan vänta tills dess.
Fast minnet är inte gott, så kalender är ett stöd. ( Hmmmm......pappers alternativet......)

- Bilagor
-
- Lightning.png (27.17 KiB) Visad 3523 gånger
Senast redigerad av 1 Hans Linde, redigerad totalt 22 gånger.
-
Jo det alternativet fanns med i den andra länken och är gjort.libstdc++5
Ingen avgörande framgång.

-
Jag tittade på alternativen en gång och valde då "Lightning".Har du prövat Sunbird?
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... =+kalender
- Svento
Det kan bli lite trassligt men jag har fått det att fungera. Jag var tvungen att installera en något äldre upplaga från förrådet och då fungerade inte Provider for Google Calendar, utan jag var tvungen att skaffa en något äldre upplaga av den också för att det skulle passa. Det borde ju inte vara problemet i ditt fall, eftersom du har hämtat Lightning från förrådet... Men det kan ju vara värt att pröva en äldre utgåva från Mozillas extensions-sida. Fast avinstallera den du har först.
-
Nej nu får det vara. Jag behöver samla energi för annat.
Tack så mycket för hjälpen iaf.
Hans

Tack så mycket för hjälpen iaf.
Hans
- Svento
Okej. Hör av dig om du ska ge dig på problemet nån annan gång. Som sagt känner jag inte igen exakt det problem du har, men jag har haft massor med trassel för att få kalendrandet att fungera, både med Lightning och med Sunbird, och jag har lyckats lösa dom problem som jag har haft, så jag kanske kan hjälpa till.
Om du skulle känna att du verkligen behöver en kalender så kanske Sunbird skulle vara ett bättre alternativ, eftersom Thunderbird inte alls vill låtsas om att du har installerat en. Sunbird däremot är ju bara en kalender, så det specifika problemet borde inte uppstå - och det borde gå rätt snabbt och enkelt att få igång den. Så har jag även listat ut hur jag ska synkronisera den med Google-kalendern, vilket är väldigt praktiskt eftersom jag då kan nå den från vilken dator som helst och även göra ändringar därifrån.
Nu tittar jag dessutom på din redigering av ett tidigare inlägg, och kan konstatera att jag jag har haft just det problemet, och jag vill minnas att min lösning var att installera en nyare eller en äldre version av tillägget - från Mozilla, inte från förrådet, alltså.
Om du skulle känna att du verkligen behöver en kalender så kanske Sunbird skulle vara ett bättre alternativ, eftersom Thunderbird inte alls vill låtsas om att du har installerat en. Sunbird däremot är ju bara en kalender, så det specifika problemet borde inte uppstå - och det borde gå rätt snabbt och enkelt att få igång den. Så har jag även listat ut hur jag ska synkronisera den med Google-kalendern, vilket är väldigt praktiskt eftersom jag då kan nå den från vilken dator som helst och även göra ändringar därifrån.
Nu tittar jag dessutom på din redigering av ett tidigare inlägg, och kan konstatera att jag jag har haft just det problemet, och jag vill minnas att min lösning var att installera en nyare eller en äldre version av tillägget - från Mozilla, inte från förrådet, alltså.
-
Jag fegade ur, skulle man kunna sägs.
Jag intallerade om, och valde Xubuntu 8.10.
Nu när Lightning installerats , kommer också det som jag hade inlagt i kalender upp.
All information finns kvar.
Tack
Jag intallerade om, och valde Xubuntu 8.10.
Nu när Lightning installerats , kommer också det som jag hade inlagt i kalender upp.
All information finns kvar.

Tack
- Svento
Re: var är Lightning?.........................[LÖST]
Det var så lite, måste jag - handen på hjärtat - säga...