Får inte igång demoen.

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Edge22

Får inte igång demoen.

Inlägg av Edge22 »

Hej alla,

Har tänkt på att testa Linux ett bra tag nu och hämtade därför Ubuntu eftersom den verkade "lättast" för en noob som jag.
Speciellt detta med att testa innan installation tyckte jag låt bra.

Har bränd en cd och satt datorn till att boota från den.

Bootar som den ska och får också fram sidan med olika möjligheter, väljar då att testa utan att installera och sen går det åt helsike ???

Efter nån minut säger skärmen "out of range" och då är det bara att resetta datorn och boota in i Windows XP som vanligt.
Har provat ett par gångar nu, men samma resultat.

Min fråga är om jag måste ställa in nån speciell upplösning på skärm / grafikkort innan jag bootar om?
Har sökt men hittar inget om det härinne.

Har ett grafikkort med ATI chipset om det nu spelar nån roll.

Tack på förhand för evt svar och goda råd.
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Får inte igång demoen.

Inlägg av palle-kuling »

Du får gärna berätta vad för grafikchip det är tal om.
Du kan ju prova "Safe graphics mode" med installer cdn. Sen kommer ubuntu starta i "safe graphics mode" när det är installerat. Då installerar du ATIs drivrutin med System>Administration>"Hardware Drivers".
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Edge22

Inlägg av Edge22 »

Grafikkortet är ett ASUS AH-2600 med ATI chipset, men vad själva chippet är har jag ingen aning om.
Har försökt leta rätt på en driver, men hittar helt enkelt inget.
Kan det verkligen var så illa att det inte finns en driver til detta kort?

Meningen var ju att testa först innan installation och då jag ju helst släppa installera något alls.......
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Jodå, drivrutinen ska funka till ditt kort. Men, jag läste om en bugg som fanns i den fria ATI drivrutinen, som tydligen är fixad nu, så kan du få igång "installern" med "safe graphics mode" så ska det nog lösa sig tror jag. (jag lovar inte, men det bör nog gå att lösa på något sätt).
Vill du vara på den säkra sidan, så väntar du en månad på att Jaynty (9.04) kommer ut istället.
Edge22

Inlägg av Edge22 »

Tack så mycket för att du tar dig tid att svara - mycket uppskattat :)

Skall prova safe graphics mode, vill ju bara testa och se om det är nått för en som mig.
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Tack så mycket för att du tar dig tid att svara - mycket uppskattat
Sure thing. Det är viktigt att folk känner sig välkomna här på ubuntu-se.org.
Hoppas att det går bra, och i annat fall att du testar Jaunty när den kommer ut. Om du nu mot förmodan skulle få för dig att installera Intrepid, och får problem, säg bara till.
Yakky

Inlägg av Yakky »

Tänkte att jag inte behövde starta en ny tråd då denna finns med "Får inte igång demo'n".

Jag är totalt nybörjare inom Linux, en polare som fått mig på tankar att testa det. Så jag fick en bränd skiva med Ubuntu och tänkte installera. Menyn kommer upp där man kan välja att installera och jag trycker enter. Kommer till en svart skärm där ett "_" blinkar. Aha, den laddar, tänkte jag. Men det kommer inte längre än så. Skärmen förblir där. Någon som vet vad det kan bero på?

Tack på förhand!
InfiniDimm

Inlägg av InfiniDimm »

Förstod jag dig rätt om du försökte installera, eller valde du att "Prova ubuntu utan att göra några förändringar på din dator".. eller vad det alternativet nu heter..
...mot bättre vetande?
Yakky

Inlägg av Yakky »

Har testat båda. Samma utgång, tyvärr.
Användarvisningsbild
BlueeAYess
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av BlueeAYess »

För att undanröja ett vanligt fel när det gäller att få Ubuntu att funka är att bränna CDn på den lägsta hastigheten det någonsin går i ditt bränarprogram när du skapar Ubuntu CDn.
mvh BlueeAYess

sweclockers rekomenderar Bästa programmen för Linux
http://www.sweclockers.com/forum/showth ... did=724487
Yakky

Inlägg av Yakky »

Skivan fungerade på polarens dator för 3 dagar sen, men inte på min. Så är osäker om det beror på CDn. :-\

EDIT: Testade på min bärbara och det fungerade. Så tydligen inget fel på skivan
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Att en CD-skiva fungerar på vissa datorer är ingen garanti för att den fungerar på alla då det också beror på CD-läsaren ifråga. Jag är nog mer eller mindre övertygad om att det är den CD-läsaren som har svårt att läsa delar av skivan i ditt fall så prova att bränna en ny på lägsta hastighet.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Om det är ati-kortet som spökar kan du starta cdn med bootalternativet xforcevesa och sedan installera de proprietära drivrutinerna från livecdn. Här finns en guide hur man gör vid booten:

http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/boot-a ... alternativ

/Micke
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Lite förvirrande då Edge22 och Yakky har olika problem som jag ser det.

Edge22 lyckas installera men får svart skärm så det beror nog på grafikdrivaren.
Yakky får en _ markör direkt efter första menyn och fastnar där vilket tyder på CD problem.
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Yakky får en _ markör direkt efter första menyn och fastnar där vilket tyder på CD problem.
Kan eventuellt också vara ett grub/kernel problem. I "other options" (F6) när man redigera startalternativen för grub, så kan man ta bort "quiet" och "splash" för att se om någonting abstrakt går att utläsa från kernel-loggen. Testa det, Yakky, och säg till om det går att hitta något "som ser fel" ut. Det är lite kryptiskt, det kerneln spyr ut, men är det någon typ av "error" bör det nog synas.
Yakky

Inlägg av Yakky »

Hej! Tusen tack för era svar. Har tyvärr inte fått rätt på det än.

Testade "xforcevesa" men hamnade på det irriterande _ igen.

Raderade "quiet" och "splash" och det kommer upp massa text över hela skärmen. Det enda jag kunde se som "fel" skulle isåfall varit:
"[299.861717] Clocksource tsc unstable". Mer än så hittade jag inte och vet inte heller om det ska vara så eller ej.

Ska testa och bränna om skivan igen och förhoppningsvis är det fixat till ikväll! Återkommer med hur det gick.

Tack! :)

PS. datorn jag har är:

AMD Athlon 64 X2 Dual
Core Processor 4600+
2.41 GHz, 3.25 GB RAM
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"