Projektet 'LinuxForAlla' söker 'tekniker'! ;D

Här diskuteras programmering och utveckling
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Projektet 'LinuxForAlla' söker 'tekniker'! ;D

Inlägg av farmfield »

• Uppdaterad 2009-03-20
Vad är LinuxForAlla?

Manual

Projektet LinuxForAlla gäller att skapa en 'online-manual' för ett 'flertal' (*1) av dom större GNU/Linux-distributionerna. Tanken är att man genom en 'global innehållsförteckning' skall kunna gå in och titta på ett specifikt avsnitt om hur någonting fungerar i t.ex. Ubuntu. Avsnittet i sig själv kommer vara uppdelat i 'miljö' (Gnome, KDE o.s.v.) såväl som 'grund'/'avancerat' samt länka till guider och/eller screencasts som praktiska exempel på problemlösning inom detta ämne.

Sajten och manualen kommer inte vara en 'wiki' utan allt innehåll underhålls och uppdateras 'internt'. Annars kommer sajten naturligtvis att vara öppen för alla och alla avsnitt i 'manualen' kommer vara släppte under Creative Commons. Alla textavsnitt och guider kommer också att kunna sparas till disk (som pdf?) och/eller skrivas ut direkt från sajten i utskriftsvänligt format.

Funktionalitet: Referens/jämföranden

En ytterligare funktion är att man kommer kunna jämföra mellan distributioner. Väl läsandes i ett ämne, gällande t.ex. Ubuntu, så kommer en användare kunna växla över till en annan distribution, men utan att byta position i den 'globala innehållsförteckningen' utan kommer alltså att vara kvar i samma ämne - fast gällande en annan dist! Mycket praktiskt om man vill se skillnaden i funktionalitet mellan två olika distributioner t.ex... Funktionen/problemet illustrerat: lfa-navigation.png (ext. länk)

Politik & filosofi

Det finns ingen plats för politik eller 'filosofi' i detta projekt! Detta är ett tekniskt problem! Politiska och/eller filosofiska ställningstaganden är helt ointressanta. Punkt!

Projektets status

CMS

Projektplaneringen runt LinuxForAlla är igång i eget forum (*2) och den stora 'grejen' initialt är alltså att vi behöver en 'bottenplatta' (CMS) till idén. Funktionaliteten vi söker (och 'problematiken' det medför) är beskriven i inlägget http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 75#p300375 - alltså lite längre med i denna tråd. :)

Vi har alltså i dagsläget inte valt vilken CMS vi skall köra och/eller alls hur man skall lösa det - eller om det ens går (även om 'allt' går) - men det är såklart därför vi söker folk som är intresserade av att medverka till att lösa dessa problem!

Tanken är alltså att utgå ifrån en CMS och lösa detta (helt - eller då 'så gott det går') och om man skulle få igång sajten så kommer det eventuellt bli aktuellt att köpa (jag har kontakter på den biten) en specifik 'lösning' (en 'egen motor', typ, eller vad man skall kalla det)... Men i dagsläget är alltså den stora frågan vilken öppen CMS som skall ligga i botten för projektet, iaf initialt - eller då - om man skall försöka kombinera ihop 2-3 olika för att få denna funktionalitet - men det är inte alltid det lättaste... ::)

Nästa steg...

När vi har en lösning på det rent tekniska - och projektet har kommit till den punkten att vi börjar bygga ihop funktionaliteten - då återkommer jag för rekrytering av folk till andra delar - för det finns massor att göra! Det kommer 'byggas' distributionsbaserade grupper för insamling av material såväl som analys, samordning och kvalitetsbedömning o.s.v...

Låter det som ett sjukt stort och komplicerat projekt? (*3)

Det är det! Det är det ingen tvekan om... Men det går att lösa! Och om man får igång det så kommer det bli något av det fräsigaste hittills (!) och kommer dessutom hjälpa väldigt många nybörjare, avlasta supportforumen och/eller vara allmänt väldigt användbart som referens - eller rent för skoj, typ, om man bara vill kolla hur volymkontrollen ser ut i Fedora eller nåt sånt... ;)

Så ta en titt på det som beskrivet i http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 75#p300375 och känner ni att ni är intresserade att medverka till att lösa detta 'mysterium' (lindat i en slöja av okunskap) så är det bara att skicka ett pm till mig här eller så drar ni helt enkelt iväg ett mail till mig på gnuboxer@gmail.com ! ;D

Mvh/Johan Gårdfeldt, Projektledare, 'LinuxForAlla'

(*1) 4-5st initialt- Ubuntu, Fedora, Mandriva, OpenSuSE, plus kanske nån till... Och tanken är, att då många distributioner är lika (eller snarlika) på många punkter låter man information gällande en distribution täcka över den/dom vars funktionalitet är identisk - eller gör dom förändringar som behövs för att täcka en dist med liknande funktionalitet. Tanken är att det insamlade materialet då skall 'korsbefrukta' varandras innehåll och då förenkla arbetet med att fylla manualen med info, guider m.m. av hög kvalitet. Sett till funktionalitet så gör ej heller bredden, alltså antal distributioner, någon skillnad rent tekniskt - och projektet handlar, i detta skede, om funktionsmässig, innehållsmässig och rent teknisk problemlösning.

(*2) Forumet för projektplaneringen runt 'LinuxForAlla' är alltså för planering, problemlösning och beslutsfattande och är alltså inte en 'social' gemenskap. Jag vill bara klargöra detta så inga missförstånd uppkommer!

(*3) Då kanske inte vi skall gå in på det där med en eventuell internationalisering av sajten än, eller?
Senast redigerad av 7 farmfield, redigerad totalt 21 gång.
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Hjälp med linuxforalla.se - någon som är intresserad?

Inlägg av Dagon^ »

Som i den andra tråden; Dagon^ anmäler sig <o,
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

Skapa egen, i bemärkelsen att ni ska koda en från grunden, vekar helt lönlöst och bortkastad tid. För det du beskrev i förra tråden räcker det t.ex. med Wikimedia eller en kobination av Wikimedia och Wordpress, om ens det. Ni kommer givetvis få tweaka en del filer och inställningar och det kommer kanske ta en liten stund innan ni får rätt på allt, men ni kommer spara in massvis av onödigt arbete. Det finns förresten andra wikimotorer också. CMS verkar vara aningen för bloated och många av dem är inte speciellt flexibla. Ska ni envisas med att välja en sådan så kör Joomla eftersom den är öppen och har fullt av moduler... det låter dock som en dålig idé att köra en fullfjädrad CMS för projektet.
Bild
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

Har inte läst exakt hur upplägget ser ut men ideatorrent kanske är något att bygga på? samma som ubuntu brainstorm använder.

Nu är iofs ideatorrent mer för idéer än för guider men kanske är värt att titta lite på?
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

KiviE skrev:Har inte läst exakt hur upplägget ser ut men ideatorrent kanske är något att bygga på? samma som ubuntu brainstorm använder.

Nu är iofs ideatorrent mer för idéer än för guider men kanske är värt att titta lite på?
Upplägget skall vara två kolumner, en till höger med meny/förteckning och en för innehållet. Sen blir det sidhuvud för val mellan distar och en högerkolumn för sök, länkar och sponsorer m.m...

Och sett till funktionen så är inte ideatorrent aktuellt alls, det är en 'manual' så det är så enkelt man ens kan tänka sig, typ. ;D
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Jag tror också att MediaWiki skulle funka utmärkt, eller i andra hand Joomla. Wordpress tror jag inte är så bra.

/Micke
Användarvisningsbild
Dagon^

Inlägg av Dagon^ »

Jag kikade runt lite och detta är vad som föll mig i smaken.
MediWiki eller någon liknande Wiki-motor eller Joomla.
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Eftersom jag inte hunnit mekla ihop nåt grafiskt dylikt så får det bli en ascii-version av grundlayouten igen...

Kod: Markera allt

| LinuxForAlla.se (sidhuvud, logga m.m.)                                              |
|                                                                                     |
|-------------------------------------------------------------------------------------|
| Ubuntu | Mandriva | OpenSUSE | Fedora |                            | Om sajten m.m. |
|-------------------------------------------------------------------------------------|
| Meny             |                                            | Sök                 |
| (Innehålls-      |                                            |---------------------|
| förteckning)     |                                            | Sponsorer           |
|                  |                                            |                     |
|                  |                                            | Annonser            |
|                  |              I N N E H Å L L               |                     |
|                  |                                            | m.m.                |
|                  |                                            |                     |
| Sidfot, info om 'copyleft', mailadresser m.m...                                     |
Frågan är vilken 'motor' som är lämpligast sett till att man skall kunna vara i en 'post' (ex: installation -> partitionering) i Ubuntu och då kunna byta dist. till t.ex. Fedora - men samtidigt vara kvar på samma 'post' i innehållsmenyn... Det är fundering nummer ett. Fundering nummer två är ju att innehållet skall ha ett rapporteringssystem så användare/besökare skall kunna kommentera innehållet - fast endast för internt bruk - så 'styrgruppen' får info om vad som behöver fixas, uppdateras o.s.v...

Jag vette katten om t.ex. WP klarar att skapa flikarna som ovan, så man kan hoppa dist utan att bryta var man är i innehållsmenyn. I WP skulle man dock kunna lösa den andra punkten.

Och sedan så pratar vi 'låst' innehåll, det är inte en Wiki som vilken användare som helst kan gå in och mekla med. Det kommer inte vara så att man som användare/besökare ens skall reggar sig, det finns inget behov. Se det som ett uppslagsverk så sett.

Så funderingen är, vilken 'motor' erbjuder dessa två funktioner, ett fliksystem med eget innehåll samt kan erbjuda en återrapporteringsfunktion...
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

I MediaWiki kan du stänga av redigeringsmöjligheterna för oinloggade och du skulle kunna skapa en namnrymd för varje dist, du skulle alltså kunna ha flera sidor med samma namn, under olika namnrymder. Tex: http://www.linuxforalla.se/Ubuntu:Installation, http://www.linuxforalla.se/Mandriva:Installation och http://www.linuxforalla.se/OpenSuse:Installation. Med tanke på att systemet redan idag är uppbyggt så att du har flikar som leder till samma sida men i olika namnrymder (diskussion/artikelsida), borde det vara ganska lätt att lägga till fler. Med ganska lätt menar jag att nån som kan php, css och javaskript nog får anpassa koden lite, men det borde inte vara nått jättejobb, eventuellt kan man till och med fixa det genom att ändra i inställningar on-wiki, men ni behöver ju ändå åtminstonne skriva ett eget skin.

/Micke
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Mmm, det kan ju vara en idé då... CSS och PHP har jag en del koll på, har ju hyfsat lätt för att fatta sånt, men har noll pejl på javascript...

En annan grej är att jag har en annan idé baserat på precis samma tänk fast till en icke it-relaterad sajt, så det hade varit bra om 'motorn' hade stöd för video - eller om man kunde implementera video... Kom iof på att det ändå måste finnas sånt stöd om man skall kunna inkludera screencasts på GNU/Linux-sajten...
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Ang video finns det nog nått extension du kan använda, det finns hundratals så jag orkade inte leta upp nått just nu, du kan själv kolla här:

http://www.mediawiki.org/wiki/Category:Extensions

/Micke
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

micke_nordin skrev:Ang video finns det nog nått extension du kan använda, det finns hundratals så jag orkade inte leta upp nått just nu, du kan själv kolla här:

http://www.mediawiki.org/wiki/Category:Extensions
Tnx - var precis där innan jag gick tillbaka till ubuntu-se nu, hehe... ;D

Jag skall gräva lite mer i hur det fungerar med MediaWiki. Sen mailade jag Niklas Andersson, han är ju Joomla-nisse, så får vi se vad han säger också... Det är ju dom två funktionerna som är kraven iaf, att bibehålla 'position' i innehållsförteckningen när man växlar mellan distarna samt nån slags konfigurerbar feedback-grej, helst nåt med kommentar + betygsgrej i kombination.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Vårt 'grundproblem' är navigationsbiten!

Så här skall det fungera rent praktiskt,
  • 1. Se framför dig, ett pdf-dokument, en manual typ, där innehållet gäller Ubuntu.

2. Nu går du, med hjälp av innehållsregistret, till ett 'ämne' och läser den texten.

3. Tänk nu att du med ett knapptryck kan växla över till Fedoras text för samma ämne.
Så,

Vi skall alltså ha en enda 'global innehållsförteckning' men täcka upp flera 'innehåll' och man skall kunna navigera i 'sidled' mellan dessa innehåll.

Online-manualen som en del i en helhet:

Sen är då online-manualen är en del av flera delar som skall samverka. Sett till vad projektgruppen har snackat om hittills så blir det då, (ungefär)
  • 1. Framsida/portal

2. Online-manualen
    • a. som är splittad i distar/subdistar/miljöer

b. som skall ha ett feedback-system (folk kan rapportera fel m.m.)
    3. Forum
    • a. (dolt) för Intern utveckling

b. (dolt) för feedback-systemet, underhåll, uppdatering, planering m.m...

c. (öppet) för förslag till oss, användarkontakter, övr. feedback m.m...

4. Om sajten/teamet

5. Mer?
Så inte bara det att manualen i sig själv är klurig rent navigationsmässigt, den skall dessutom ingå i ett system för underhåll, planering & vidareutveckling o.s.v...

Sen kan man ju fundera på en 'internationalisering', lägga till flerspråksstöd o.s.v... [ Jag hittade ingen smiley för att man kanske skulle skuta sig i huvudet istället. ]
SakJur
Kontakt:

Re: Projektet 'LinuxForAlla' söker 'tekniker'! ;D

Inlägg av SakJur »

Tre länkar till videomoduler för MediaWiki...
http://www.mediawiki.org/wiki/Extension:VideoFlash
http://www.mediawiki.org/wiki/Extension:VideoFlv
http://www.mediawiki.org/wiki/Extension:VideoWiki

MediaWiki är ju ett underbart system, Wikipedias lösningar borde väl gå att implentera, typ de blåa hoppa-boxarna längst ner på t.ex. http://en.wikipedia.org/wiki/Linux#External_links där man kan hoppa mellan olika ställen, det borde väl inte vara allt för svårt att implentera...

typ: Template:Installations gör en liten Installation infobox eller något!
Sen kan man ju dessutom köra på flera olika språk genom typ sv.wikipedia.org och en.wikipedia.org (har dock aldrig behövt det själv...)
Jag skulle jättegärna bidra till projektet, om det inte vore för det ständiga problemet med tid!

Älskvärt projekt!
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Jag är helt övertygad om at det smartaste sättet att fixa detta är med namnrymder och navigationslänkar, dvs. att byta ut flikarna "Artikel", "Diskussion", "Redigera", "Historik" mot "Ubuntu", "Fedora", "Mandriva" osv (gå in på wikipedia och kolla ovanför vraje artikel så förstår ni vad jag menar).

/Micke
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Ehhh...ni har ett ENORMT arbete framför er om ni inte kan som tidigare sagts skära ner det!

Att slå ihop alla stora distar till en med övergånde översättning kan bli ett HÄSTJOBB!

Men LYCKA TILL!!

Det önskar jag VERKLIGEN!!!
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Harlekin33 skrev:Ehhh...ni har ett ENORMT arbete framför er om ni inte kan som tidigare sagts skära ner det!
Eh, jo... Ju mer jag strukturerar upp detta projekt desto mer inser jag hur komplicerat det kommer att bli - och såväl tekniskt som rent praktiskt efter dom tekniska problemen är lösta (eller anpassade till vad som går att göra*)... Men...
Harlekin33 skrev:Att slå ihop alla stora distar till en med övergånde översättning kan bli ett HÄSTJOBB!
Den biten, att samla in material, sortera, konvertera till enhetlig stil o.s.v. kommer utföras av specifika grupper, var och en med en samordnare i kontakt med en egen grupp som håller i biten som gäller 'korsbefruktningen'... Så även det är en fråga om struktur och bra arbetsfördelning - i kombination med ett bra system i botten då. :)
Harlekin33 skrev:Men LYCKA TILL!!

Det önskar jag VERKLIGEN!!!
Man tackar. Vi jobbar vidare så får vi se om detta projekt ens går att starta som det är tänkt nu eller om man får tänka om... (*) :)

Mvh/Johan Gårdfeldt

(*) Det är alltid ett alternativ, att 'justera' idén för att fungera 'i verkligheten'...
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

micke_nordin skrev:Jag är helt övertygad om at det smartaste sättet att fixa detta är med namnrymder och navigationslänkar, dvs. att byta ut flikarna "Artikel", "Diskussion", "Redigera", "Historik" mot "Ubuntu", "Fedora", "Mandriva" osv
Mmm, det kan ju vara en idé... Funderar dock på kopplingen med återrapporteringen o.s.v... Får smaska in WikiMedia i 'sandlådan' och titta runt, experimentera med extensions, teman m.m. och se hur man kan göra... :)

Tack. :)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Tekniker...? räcker det om man vet vad en tvärstycksmotor är och om man kan porta en toppventilare...?? ;D
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Utanför ämnet:
Osprey skrev:Utanför ämnet: Tekniker...? räcker det om man vet vad en tvärstycksmotor är och om man kan porta en toppventilare...?? ;D
Utanför ämnet:
Nej, man måste dessutom kunna hantera en överhandsfräs på frihand då vi avser använda en björkbaserad serverlösning... ;)
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"