Vad många forum vill visa upp är antal medlemmar.

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Vad många forum vill visa upp är antal medlemmar.

Inlägg av Pink Panther »

Vad många forum vill visa upp är antal medlemmar. Men oftast är dessa siffror inte rättvisa. Vad man bör vissa upp är antal aktiva enskilda medlemmar under den senaste kvartalet. Medlemmar som inte har varit inloggade under de senaste två åren skall tas bort. De kan inte anses som aktiva eller intresserade av forumet/Ubuntu längre. Så 11761 är med största sannolikhet inte en korrekt uppgift på aktiva medlemmar, någon form av glädje siffror. Men de ser bra ut. Men sanningen är betydligt mer nyanserad.

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
JeyPeyy
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Vad många forum vill visa upp är antal medlemmar.

Inlägg av JeyPeyy »

+1
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Ja, det brukar påtalas att långt ifrån alla medlemmar är aktiva, det är ingen hemlighet. Under senaste kvartalet loggade endast 20% (2427) av medlemmarna in.

Å andra sidan behöver man inte vara registrerad medlem för att besöka vår webbplats. Varje vecka är det trots allt runt 18000 unika besökare som hittar hit. Vi har ingen statistik på hur många som loggar in varje vecka, men de senaste 7 dagarna loggade 608 medlemmar in. De utgör alltså endast en bråkdel av det totala antalet besökare.

Man kan också räkna hur många inlägg som skrivs, just nu ligger den siffran på runt 300 per dygn.
forum.png
forum.png (22.43 KiB) Visad 2376 gånger
tweeek

Inlägg av tweeek »

Pink Panther skrev:Vad många forum vill visa upp är antal medlemmar. Men oftast är dessa siffror inte rättvisa. Vad man bör vissa upp är antal aktiva enskilda medlemmar under den senaste kvartalet.
Att visa båda sifforna låter som en bra idé. Lars visade mycket statistik och jag tror inte att någon har för avsikt att mörka någon besöksstatistik. Du kan, som sagt, själv gå in på http://sis-index.se/analys/Ubuntu+Sverige och kolla varje vecka hur många unika besökare forumet har haft. Sedan så är det också ganska lätt att se ungefär vilka medlemmar som är aktiva i foumet. Glöm inte heller att många hittar forumtrådar genom sökmotorer och får hjälp med att lösa sina problem på så sätt. De är svåra att registrera på annat sätt än genom antal unika besökare.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Detta skapar en falsk verklighetsbild av gemenskapen.

Inlägg av Pink Panther »

Jag citerar mig själv. ” Medlemmar som inte har varit inloggade under de senaste två åren skall tas bort. De kan inte anses som aktiva eller intresserade av forumet/Ubuntu längre.”

De ni visar upp. Totalt antal medlemmar 11793 är inte rätt. För att vara övertydlig nu, så upprepar jag att jag skriver om TOTALT ANTAL MEDLEMMAR.

Jag kan med nästan femtio procents säkert skriva att ett antal hundra – minsta tusen medlemmar försvinner om man ”Medlemmar som inte har varit inloggade under de senaste två åren skall tas bort.”

Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

För att statistiken då ska bli intressant och relevant så skall alla forum som inte varit aktiva mer än tre år inte räknas. Samt att alla forum gör samma rensning av inaktiva.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Re: Detta skapar en falsk verklighetsbild av gemenskapen.

Inlägg av micke_nordin »

Pink Panther skrev:Jag citerar mig själv. ” Medlemmar som inte har varit inloggade under de senaste två åren skall tas bort. De kan inte anses som aktiva eller intresserade av forumet/Ubuntu längre.”

De ni visar upp. Totalt antal medlemmar 11793 är inte rätt. För att vara övertydlig nu, så upprepar jag att jag skriver om TOTALT ANTAL MEDLEMMAR.

Jag kan med nästan femtio procents säkert skriva att ett antal hundra – minsta tusen medlemmar försvinner om man ”Medlemmar som inte har varit inloggade under de senaste två åren skall tas bort.”

Pink Panther
Vad är det här för godtyckliga gränser? Självklart är totalt antal registrerade konton ett relevant mått, som används av alla forum på nätet och som kan tjäna som jämförelse mellan olika forum.

En annan relevant siffra är aktiva användare, vilket är nått helt annat. Att välja att lägga alla konton som varit inloggade de senaste två åren i den gruppen är jättekonstigt för det säger ingenting. Två år är en helt godtycklig gräns som jag inte förstår var du fått i från. Antal användare som varit aktiv under den senaste månaden är då kanske en mer relevant siffra (eller kanske till och med den senaste veckan) och med aktiv menar jag användare som postat. Med sådan statistik skulle vi kunna jämföra oss med oss själva och få fram intressant fakta om när folk postar, vilken relation det har till versionssläpp osv. Vem som varit aktiv de senaste två åren säger väl ingenting. Särskilt lite säger det om det totala antal personer som valt att registrera konton sedan forumet startade vilket siffran bakom TOTALT ANTAL MEDLEMMAR rimligen handlar om.

/Micke
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Antal aktiva medlemmar är sannolikt en viss procentsats av antalet registrerade medlemmar, så förvisso om forumet inte håller på att självdö vilket jag inte känner är fallet när det gäller ubuntu-se. I så måtto är då antalet medlemmar en högst relevant siffra för forumet, även om den här liksom på andra forum inte beskriver aktiviteten fullt ut. Hur som helst så är det, det lättaste och mest relevanta sättet att beskriva forumet.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Lars

Inlägg av Lars »

Jag vill minnas att vi diskuterat detta tidigare, då kom vi fram till att vi inte ska sparka ut folk som varit inaktiva under en tid. Även de som inte varit inloggade på två år är naturligtvis hjärtligt välkomna tillbaka, utan att de ska behöva registrera sig igen.

Oanvända konton tar obetydligt med plats på servern, så det är ingen orsak. I det gamla forumet (SMF) raderade vi några medlemmar på deras egen uppmaning, det resulterade i massor med inlägg av medlemmen "Okänd". Trådar där "Okänd" diskuterar med "Okänd" blir smått obegripliga. Det var delvis därför som vi slutade radera konton. PhpBB fungerar kanske annorlunda, men jag ser ändå ingen orsak till att börja sparka ut folk.

Och, Pink Panther, alldeles oavsett om vi raderar konton äldre än två år eller inte så är medlemsantalet ett väldigt tveksamt mått på någonting annat än just antalet användare i vår databas.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Det verkar vara lite som på facebook..desto mer ställen man är medlem i desto större status??

Vi har ju många medl. men hur många är aktiva???

Ett sätt är ju att om man inte skivit ett inlägg på 3 mån så blir man automatiskt avstängd!

???
Användarvisningsbild
Pink Panther

Re: Detta skapar en falsk verklighetsbild av gemenskapen.

Inlägg av Pink Panther »

micke_nordin skrev:
Pink Panther skrev:Jag citerar mig själv. ” Medlemmar som inte har varit inloggade under de senaste två åren skall tas bort. De kan inte anses som aktiva eller intresserade av forumet/Ubuntu längre.”

Pink Panther
Vad är det här för godtyckliga gränser? Självklart är totalt antal registrerade konton ett relevant mått, som används av alla forum på nätet och som kan tjäna som jämförelse mellan olika forum.

En annan relevant siffra är aktiva användare, vilket är nått helt annat. Att välja att lägga alla konton som varit inloggade de senaste två åren i den gruppen är jättekonstigt för det säger ingenting. Två år är en helt godtycklig gräns som jag inte förstår var du fått i från. Antal användare som varit aktiv under den senaste månaden är då kanske en mer relevant siffra (eller kanske till och med den senaste veckan) och med aktiv menar jag användare som postat. Med sådan statistik skulle vi kunna jämföra oss med oss själva och få fram intressant fakta om när folk postar, vilken relation det har till versionssläpp osv. Vem som varit aktiv de senaste två åren säger väl ingenting. Särskilt lite säger det om det totala antal personer som valt att registrera konton sedan forumet startade vilket siffran bakom TOTALT ANTAL MEDLEMMAR rimligen handlar om.

/Micke
Jag tycker att tolv månader ( ett år ) är för kort tid, därför föredrar jag tjugofyra månader ( två år ). Efter att varit inaktiv under ett sådan lång period kan man anses som en icke intresserad medlem längre. Man skall då radderas från forumet. Man kan då välja att skicka ett e-mail till medlemmen om detta. Att man gör så är ganska vanligt förekommande i många forum, dock inte alla. Hör inte medlemmen av sig radderas kontot. Han/hon kan emellertid skapa ett nytt konto om så önskas.

Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Harlekin33 skrev:Det verkar vara lite som på facebook..desto mer ställen man är medlem i desto större status??

Ett sätt är ju att om man inte skivit ett inlägg på 3 mån så blir man automatiskt avstängd!

???
Varför ska vi stänga av folk för att förändra hur statistiken för antal registrerade konton ser ut? Bättre är väl att redovisa en annan siffra om någon kan komma på en bra, det tycker jag dock också är tveksamt. Det totala antalet registrerade konton säger en del om hur många som intresserat sig över åren, personligen skulle jag dock gärna se en statistiksida med många flera mått, för den som vill fördjupa sig i statistiken.

Att stänga av konton bara i syfte att manipulera statistiken tycker jag dock verkar helt befängt.

/Micke
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

micke_nordin skrev:Att stänga av konton bara i syfte att manipulera statistiken tycker jag dock verkar helt befängt.
Väl sammanfattat.
Användarvisningsbild
janne-5011
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av janne-5011 »

för övrigt kan det ju vara så att folk testar Ubuntu, får det inte att fungera, men byter sedan dator och vill prova igen efter ett år eller så.
Jag tillhör dom som ibland gjort så.
Finns ju skäl tro att jag inte är speciellt unik i det där, och då ta bort användare bara för att ngn vill se statistiken bör väl vara helt underordnat.
Statistiken som sådan har inget egenvärde.
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

micke_nordin skrev:
Harlekin33 skrev:Det verkar vara lite som på facebook..desto mer ställen man är medlem i desto större status??

???
Varför ska vi stänga av folk för att förändra hur statistiken för antal registrerade konton ser ut? Bättre är väl att redovisa en annan siffra om någon kan komma på en bra, det tycker jag dock också är tveksamt. Det totala antalet registrerade konton säger en del om hur många som intresserat sig över åren, personligen skulle jag dock gärna se en statistiksida med många flera mått, för den som vill fördjupa sig i statistiken.

Att stänga av konton bara i syfte att manipulera statistiken tycker jag dock verkar helt befängt.

/Micke
Neee..nu blir jag ledsen igen!

Det handlar INTE om att manipulera statistik, det hanslar om att få faktskt statistik!

Förstår du skillnaden?
tweeek

Inlägg av tweeek »

Harlekin33 skrev:
micke_nordin skrev:

???

/Micke
Neee..nu blir jag ledsen igen!

Det handlar INTE om att manipulera statistik, det hanslar om att få faktskt statistik!

Förstår du skillnaden?
Antalet användare på forumet visar hur många som har registrerat ett användarkonto på forumet. Det är inte missvisande på något sett. Just nu har forumet 11797 medlemmar och det betyder att alla 11797 medlemmar har registrerat ett konto på forumet.

Du har en del typos i ditt inlägg, men det ser ut som du menar att du vill ha "faktisk statistik", det anser jag att "Totalt antal medlemmar" är, just för att den visar hur många som har registrerat sig.
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

På vlket vis är den här frågan ett problem? Det enda som skulle kunna vara ett problem är väl om någon skulle påstå att "Antal registrerade" = "Antal aktiva" och det är det väl ingen som påstått? Det är två helt olika mått på olika saker, men det betyder ju inte att det ena är bättre än det andra i någon absolut mening. Det beror ju på i vilket sammanhang det är och vad det är som skall visas.

Det är ungefär som att säga "många biltillverkare vill visa upp l/mil, men egentligen är km/h ett bättre mått". Tja, det beror på vad man vill mäta. l/mil är ett väldigt dåligt mått om man vll uttrycka hur fort en bil går.
Skriv svar

Återgå till "Forum"