Frågor om ubuntu 8.10

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Frågor om ubuntu 8.10

Inlägg av micke_nordin »

kribban skrev:
evoline skrev:OK, men den här rutan som alltid frågar efter keyring då ?
Varje gång jag startar datorn så måste jag skriva in lösenordet för att min trådlösa ska kunna aktiveras, kan man inte få den automatiskt ?
Så fort man kommer till skrivbordet så måste man skriva in det...

Tack

Jag har samma problem så jag hoppas någon vänlig skäl kan upplysa oss :)
Det beror på att ni har satt till automatisk inloggning, då låses inte nyckelringen upp, vilket är en säkerhetsfeature och inte en bugg. Jag har skrivit en blogg om hur man kan göra för att komma runt detta, men jag vill verkligen inte rekommendera någon att följa den om inte datorn är en stationär dator som står på ett sådant sätt att man kan vara helt säker på att man litar på de som har tillgång till datorn (och ni inte har nått viktigt på datorn). Ni introducerar stora säkerhetsrisker genom att följa guiden.

http://mickenordin.se/blog/index.php/20 ... -i-ubuntu/

/Micke

Edit: Notera att detta fixar nätverket, ni måste ändå skriva in lösenord för att kunna installera program och liknande, det vore helt vansinningt att ta bort den säkerhetsspärren eftersom vilka virus som helst skulle kunna göra vad som helst med era datorer.
Användarvisningsbild
Svento
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Svento »

Nu är jag inte säker på om vi menar samma sak, men för att slippa logga in i Ubuntu med användarnamn och lösenord varenda gång man startar så går man in på systemmenyn, väljer Administration och sen klickar man på Inloggningsfönster. Där väljer man fliken Säkerhet och bockar för Automatisk inloggning.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Svento skrev:Nu är jag inte säker på om vi menar samma sak, men för att slippa logga in i Ubuntu med användarnamn och lösenord varenda gång man startar så går man in på systemmenyn, väljer Administration och sen klickar man på Inloggningsfönster. Där väljer man fliken Säkerhet och bockar för Automatisk inloggning.
Det är just det förfarandet som gör att man måste skriva in lösenord för det trådlösa nätverket.

/Micke
Inhuman Soul
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Inhuman Soul »

evoline skrev:Och varför är det engelska på vissa menyer och svenska på andra ställen, fast jag valde svenska på allt under installationen ??
Gå in på System -> Administration -> Språkstöd och kolla ifall svenska är ikryssat.
Om inte så kryssar du i det och trycker på verkställ.
evoline
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av evoline »

Tack,

En annan fråga,

Vad jag vill ha är bara rund-klocka, kalender, kalkylator och papperskorgen, som man kan ha i windows sidebar.
Men varje gång man trycker "skrivbords-ikonen" så försvinner de.
Och trycker man igen kommer de fram...

Jag undrar om man kan klistra fast screenlets i skrivbordet?

Tack
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Högerklicka på dem och välj properties > options > stick to desktop
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"