Låter lite märkligt med tanke på att jag innan hade 2.5.3. Har inte installerat någon annan version än den från Ubuntu-förråden.
Däremot försökte jag kompilera 2.5.5 för några dagar sedan men misslyckades, så nu har jag ingen version alls…
./configure gav en massa felmeddelanden, men jag hittade allt som saknades och installerade dem från förråden tills jag var av med alla felmeddelanden.
Sedan körde jag make (i readme-filen sägs att man ska använda gmake på vissa system, men jag hittade inget gmake i Ubuntu-förråden). Fick en massa meddelanden som fyllde skärmen flera gånger om, men jag är inte säker på att det var felmeddelanden. Såg mer ut som att den beskrev vad som hände, som om jag skulle orka läsa igen om allt det… ha ha ha
Testade också att köra med make -s för mindre information och jag tyckte inte jag direkt såg några felmeddelanden där heller.
Körde därför sudo make install men det gick inte. Fick några meddelanden på slutet om filer som redan fanns eller vad det var. Kan säkert lösa det men jag tröttnade i alla fall då.
De hade inga deb-paket på sin hemsida, däremot rpm-paket för Fedora. Funderar på om det är lättare att installera dem istället, efter att ha kört Alien på dem, men jag har inte orkat prova det heller.
Tar väl en titt igen i Ubuntu-förråden för att se om det kommit en nyare version än den gamla jag hade och installerar den istället… eller nåt… Men å andra sidan vill jag ju gärna se om jag kan klara av att kompilera källkoden också. Gillar att göra ”nya” saker och jag har inte kompilerat så mycket kod hittills, i alla fall inget stort.