Apache + FTP

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
VOiD_

Apache + FTP

Inlägg av VOiD_ »

Hej! Har precis installerat Ubuntu på min server som jag tidigare körde Windows, och jag har nu några funderingar. Är nybörjare på det här så ni får ha lite överseende med det. :)

Jag har lyckats installera apache men nu skulle jag vilja installera någon ftp-server, men där tog det stopp. Vad ska jag använda för någon?

Hade även tänkt installera PHP och MySQL, men jag vet inte riktigt hur man gör.

Sen så undrar jag om man kan göra så att användarna på ftp-servern får en egen www-mapp eller vad man ska säga, har hört att det ska finnas kontrollpaneler som man kan installera på servern där man kan skapa användare som sedan kan logga in och skapa ftp-konton, mysql-databaser, osv? Finns det något enkelt sådant som man kan installera så man enkelt kan skapa nya konton?

Hoppas ni förstod vad jag menade. :)
Användarvisningsbild
Hagbard
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

SV: Apache + FTP

Inlägg av Hagbard »

Använd dig av XAMPP, det förenklar det mesta.

Finns på http://www.apachefriends.org/en/xampp-linux.html
Senast redigerad av 1 Hagbard, redigerad totalt 13 gånger.
Quis custodiet ipsos custodes?
Vem övervakar övervakarna?
Användarvisningsbild
Louie
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av Louie »

Hagbard skrev: Använ dig av XAMPP, det förenklar det mesta.

Finns på http://www.apachefriends.org/en/xampp-linux.html
Personligen så skulle jag inte använda mig av XAMPP, speciellt inte när man kör linux det är redan så pass enkelt att sätta upp en webserver att man inte behöver använda sig av ett paket som innehåller allt. Det gör det bara svårare om du senare vill ändra någonting eller komplitera med specialpaket.

Så för att få igång webserver och ftp så kan du lägga in följande program genom att använda pakethanteraren.

Kod: Markera allt

sudo apt-get install apache
sudo apt-get install proftpd (detta är ftp klienten som ger dig och alla andra användare på servern ett ftpkonto, väldigt praktiskt
sudo apt-get install php (ger dig phpstöd)
sudo apt-get install mysql
sudo apt-get install phpmyadmin (ger dig ett webgränssnitt för ditt installerade mysql som du hittar under http://dinadress.se/phpmyadmin
Senast redigerad av 1 Gäst, redigerad totalt 13 gånger.
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
VOiD_

Inlägg av VOiD_ »

Alla användare på servern? Så man måste skapa ett konto då? Om man gör det, kan inte dom hålla på och logga in via SSH och så då?

Som sagt, jag är nybörjare.  :)
Användarvisningsbild
Louie
Kontakt:

Inlägg av Louie »

VOiD_ skrev: Alla användare på servern? Så man måste skapa ett konto då? Om man gör det, kan inte dom hålla på och logga in via SSH och så då?

Som sagt, jag är nybörjare.  :)
Har du openssh-server så kan dom det, ja.
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
VOiD_

Inlägg av VOiD_ »

Louie skrev: Har du openssh-server så kan dom det, ja.
Det har jag. Går det inte att skapa bara ftp-konton utan att göra nya användare?
Användarvisningsbild
Louie
Kontakt:

Inlägg av Louie »

VOiD_ skrev:
Louie skrev: Har du openssh-server så kan dom det, ja.
Det har jag. Går det inte att skapa bara ftp-konton utan att göra nya användare?
Det borde gå, men jag vet tyvärr inte hur man går till väga.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Om du installera webmin kan du därifrån installera proftpd som jag kör tillsammans med apache.
Hur du installera webmin har jag skrivit i dag under rubriken Tips och Trix. Ifrån webmin kan du administera allt vad du har på din dator. Du kan senare installera mysql därifrån också.Jag tycker att webmin funkar utmärkt.

Att installera php:

sudo apt-get install php5
Senast redigerad av 1 Okänd, redigerad totalt 13 gånger.
VOiD_

Inlägg av VOiD_ »

Hur lägger man till konton i proftpd med webmin? =)
Okänd

Inlägg av Okänd »

VOiD_ skrev: Hur lägger man till konton i proftpd med webmin? =)
Först måste du lägga in nya user och groups i din ubuntu System/Administration

Kolla den här länken, längre ner på sidan under FTP

http://www.howtoforge.com/lamp_installation_ubuntu6.0

Är lite svårt att läsa ibland.Han hade väl problem med kodningen... ;)
VOiD_

Inlägg av VOiD_ »

Ingen som vet?  :D
Okänd

Inlägg av Okänd »

VOiD_ skrev: Hej! Har precis installerat Ubuntu på min server som jag tidigare körde Windows, och jag har nu några funderingar. Är nybörjare på det här så ni får ha lite överseende med det. :)

Jag har lyckats installera apache men nu skulle jag vilja installera någon ftp-server, men där tog det stopp. Vad ska jag använda för någon?

Hade även tänkt installera PHP och MySQL, men jag vet inte riktigt hur man gör.

Sen så undrar jag om man kan göra så att användarna på ftp-servern får en egen www-mapp eller vad man ska säga, har hört att det ska finnas kontrollpaneler som man kan installera på servern där man kan skapa användare som sedan kan logga in och skapa ftp-konton, mysql-databaser, osv? Finns det något enkelt sådant som man kan installera så man enkelt kan skapa nya konton?

Hoppas ni förstod vad jag menade. :)
Du måste skaffa nya användare i Ubuntu. Alla användare ska sen ha en mapp med namnet public_html i sin home mapp. ( detta gäller även dig själv )
Skaffa public mappen genom att logga in i ubuntu med nya användarens namn och skaffa public mappen.
I den mappen med public_html kan du sen lägga upp alla hemsidor, filer eller vad du vill, och varje användare kommer åt sin egen mapp med FTP och användarenamn.
För att kolla html filer i en användares mapp skriv i firefox http://localhost/~användare/  så öppnas filen index.html om den finns. Annars ser du bara mappar där.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"