Ubuntu stänger plötsligt av sig.

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
andersson10

Ubuntu stänger plötsligt av sig.

Inlägg av andersson10 »

Mitt Ubuntu (8.10) betedde sig väldigt konstigt i dag. När jag skrev i ett formulär i firefox hängde sig datorn i några sekunder. Därefter blev skärmen svart och sedan kom inloggningssidan för ubuntu fram. När jag loggat in var alla mina program som jag hade igång nedstängda och jag förlorade en massa osparat arbete. Direkt efteråt provade jag att skriva i samma formulär i firefox och efter någon minut inträffade det hela igen. Jag har nu haft igång datorn ett tag efter det inträffade och just nu verkar allt ok.

Är det någon som vet vad detta kan bero på? Jag vill väldigt gärna undvika att det händer igen. Jag är nybörjare så jag vet inte hur jag kollar loggfiler eller liknande.

EDIT: När jag sedan valde att starta om datorn kom det upp en svart sida med en massa konstiga tecken och info som jag inte förstod. Den försvann, men dök upp igen när datorn startade upp igen. Efter omstarten kunde jag inte öppna mappar i min externa hårddisk. Jag valde därför att stänga av datorn och då såg allt ut som vanligt. När jag startade den igen kunde jag fortfarande inte öppna mappar i den externa disken. Dock hade jag igång open office filer som låg på den när datorn kraschade. När jag återställt filerna fungerade disken som vanligt.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Ubuntu stänger plötsligt av sig.

Inlägg av Cadryc »

Verkar som att X, dvs det grafiska, kraschade för dig. Har du länk till formuläret? eller länka kanske inte direkt till formuläret, utan till nåt steg innan och beskriv hur man kommer till formuläret.

Vad gäller hårddisken, är det NTFS på den? Det skulle kunna vara så att när det kraschade så blev inte hårddisken avmonterad korrekt, och då får Ubuntu ibland problem med NTFS. Man kan då tex montera hårddisken i Windows och göra Säker borttagning så brukar det funka i Ubuntu sen.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
andersson10

Inlägg av andersson10 »

Angående disken så verkar förklaringen vettig. Jag monterade den på en dator med mac och där funkar den. Den funkar på ubuntu nu också, så det är inga problem.

Angående formuläret. Inser nu att det kanske är fel namn. Jag håll på att skriva ett blogginlägg på blogger ;)
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Blogger ska funka bra i Firefox i Ubuntu. Har du grejat nåt med inställningar i Firefox, tex stängt av javascript eller nåt sånt?

Du skulle kunna testa med en annan webbläsare, tex Ephiphany finns i Lägg till/ta bort

andersson10

Inlägg av andersson10 »

Nej, jag har inte ändrat några inställningar i Firefox. Jag har nu använt blogger en del sedan kraschen och inget oroväckande verkar hända, så tills det händer igen (om det gör det) tänker jag låtsas som att inget hänt ;)

Tack ändå för hjälpen, ska komma ihåg det där med att prova med annan webbläsare.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Nån spontan krasch nån gång tror jag man får leva med. Finns så många olika hårdvarukombinationer, funktioner och program som ska funka ihop.

Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"