Hej! Har precis installerat Ubuntu 8.10 idag. Har använt mig av ubuntu tidigare för något årsedan, men inget avancerat. jag är en väldigt novis användare.
Jag har fått problem med mina drivrutiner för grafikkortet.
Jag har ett ASUS M3A78-EM Moderkort med integrerad grafikkrets, Ati HD3200.
Allting funkade perfekt när jag precis hade installerat ubuntu, problemet uppstod när jag skulle installera drivrutiner för grafikkortet.
vad jag än gör så får jag upp fullt med flimmer på skärmen, det är alltså inte själva skärmen som flimmrar utan själva "ubuntu". inaktiverar jag drivrutinerna igen så försvinner flimmret. har laddat ner den senaste drivrutinen från amd's hemsida. har endast 60Hz så skall ju inte vara något problem.
När jag kör någon grafikkrävande applikation försvinner flimmret helt, jag installerade supertux och startade detta, inget flimmer alls. när jag gick ur så kom det tillbaka.
Någon som har nått tips på vad jag kan göra för att åtgärda detta flimmer?
Tack på förhand
Richard
Flimmer
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Flimmer
Hittade nåt som skulle kunna vara en lösning, verkar iofs röra sig om flimmer på video med ATIs drivrutin men kanske hjälper för dig också http://ph.ubuntuforums.com/showthread.php?p=4512042
Program → Tillbehör → Terminal klistra in (högerklicka i terminalen → klistra in) så öppnas texteditorn, leta upp och skriv där in
Program → Tillbehör → Terminal klistra in
Kod: Markera allt
gksudo gedit /etc/X11/xorg.conf
Section "Device"
Option "TexturedVideo" "off"
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Okej, skall prova det ikväll när jag kommer hem efter jobbet!
Skriver senare hur det gått.Tack
Skriver senare hur det gått.Tack
-
Okej, nu har jag provat detta och det gick inget vidare, blev bara värre. När jag ändrat detta fick jag inte ens upp några menyer eller inloggningsfält, jag fick ännufler grafikbuggar än tidigare.
Kanske har formulerat mig dåligt, men är det någon som förstår vad jag menar, och som kan ha något mer förslag på vad jag kan göra?
får samma resultat när jag installerar den proprietära drivrutinen för ati också.
Kan tillägga också att när jag kör "Hårdvarutestning" så kommer denna text upp:
Kanske har formulerat mig dåligt, men är det någon som förstår vad jag menar, och som kan ha något mer förslag på vad jag kan göra?

får samma resultat när jag installerar den proprietära drivrutinen för ati också.
Kan tillägga också att när jag kör "Hårdvarutestning" så kommer denna text upp:
vet inte om det är till någon hjälp, men kanskeFöljande upplösning detekterades för din skärm:
impossible with fglrx
Är detta en lämplig upplösning för din skärm
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Har du aktiverat Visuella effekter? Testa isåfall med att inaktivera dem, System → Inställningar → Utseende fliken Visuella effekter
-
Japp, jag har provat både att ha dom aktiverade och inaktiverade, ingen skillnad. Installerar om Alltihop atm, känndes som att jag får börja om från början och se vart det gick snett.