Acer Aspire One A110L och Ubuntu

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Acer Aspire One A110L och Ubuntu

Inlägg av ubot »

Jag tänkte bara tipsa om specialkärnan till netbooken Acer Aspire One A110L. Jag har använt Ubuntu 8.10 med specialkärnan ett tag nu och inte stött på några problem alls. En fördel med nya kärnan är bla att AA1s fläktkontroll är på som standard. Det innebär att datorn är knäpptyst vid vanlig användning, dva surf, mail mm. Här är en länk till kärnan: http://www.aspireonekernel.com/
Ron
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Acer Aspire One A110L och Ubuntu

Inlägg av Ron »

Har också en sån här "pluttedator" med Linux Linpus som OS (org). Ganska trist OS så jag testade med att köra Ubuntu 8.10 på USB-sticka med gott resultat. dock inte helt problemfritt. Det trådlösa nätverket vill inte funka, men väl det trådbundna.
Det finns 2 kortläsarplatser "ombord", som inte heller går att läsa under Ubuntu. (USBportarna fungerar bra). Förutom detta har datorns BIOS strulat en del. Men efter 2 besök hos Acers reparationscenter i Tyskland tycks nu detta vara ur världen? Nu är min fråga: Vågar jag avinstallera Linpus (jag har ju kvar recover-DVDn) och installera Ubuntu på SSD-disken istället som OS. Eller kan det vara bättre att installera Fedora (Linpus är ju en mycket bantad Fedoradistribution?) Problemet med Fedora är dock enl. min uppfattning att det är mycket mer användarovänligt än Ubuntu, speciellt vad gäller svensk tastatur och ordbehandling? När jag testkörde Fedora 11.0 på AAO-maskinen via en extern DVD-läsare fick jag både grafikproblem och strul med tangentbordslayouten (för SE).
Jag är för övrigt väldigt nöjd med Ubuntu som OS och kör Ubuntu 8.04 lts och Xubuntu 8.10 i huvudsak på mina 4 (äldre) datorer jag nyttjar.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ubot »

Ron skrev:Har också en sån här "pluttedator" med Linux Linpus som OS (org). Ganska trist OS så jag testade med att köra Ubuntu 8.10 på USB-sticka med gott resultat. dock inte helt problemfritt. Det trådlösa nätverket vill inte funka, men väl det trådbundna.
Det finns 2 kortläsarplatser "ombord", som inte heller går att läsa under Ubuntu. (USBportarna fungerar bra). Förutom detta har datorns BIOS strulat en del. Men efter 2 besök hos Acers reparationscenter i Tyskland tycks nu detta vara ur världen? Nu är min fråga: Vågar jag avinstallera Linpus (jag har ju kvar recover-DVDn) och installera Ubuntu på SSD-disken istället som OS. Eller kan det vara bättre att installera Fedora (Linpus är ju en mycket bantad Fedoradistribution?) Problemet med Fedora är dock enl. min uppfattning att det är mycket mer användarovänligt än Ubuntu, speciellt vad gäller svensk tastatur och ordbehandling? När jag testkörde Fedora 11.0 på AAO-maskinen via en extern DVD-läsare fick jag både grafikproblem och strul med tangentbordslayouten (för SE).
Jag är för övrigt väldigt nöjd med Ubuntu som OS och kör Ubuntu 8.04 lts och Xubuntu 8.10 i huvudsak på mina 4 (äldre) datorer jag nyttjar.
Jag har också haft problem med att få kortläsarna att fungera, men vet ej om det beror på minneskortet eller kortläsarna i 110:an. Jag får se när jag får tid att undersöka saken närmare. Annars fungerar min Aspire One 110 med Ubuntu 8.10 och kärnan jag tipsade om utan minsta problem. Allt flyter på utan minsta strul (bortsett från ev problem med minneskort då). Sedan undrar jag om du behöver ta backup på Linpus, är inte Linpus gratis? Isf går det väl att ladda ner distron gratis, men dubbelkolla uppgiften innan du sopar rent hårddisken.
Ron
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Ron »

Skall försöka kompilera (?) min USB-distrib. av intrepid enl. http://www.aspireonekernel.com/ och se om jag får igång det trådlösa nätverket först, innan jag ger mig ikast med att byta OS. Lustigt nog har jag under gårddagen testat en annan Linuxdistrib. från Live-CD som fungerade fullt ut, med kortläsare, USB-port och sladdlös Logitechmus, nämligen DreamLinux 3.5 deskop edition. Den lär vara uppbygg runt samma Linuxkärna (?) som Ubuntu 8.10 men kör inte Gnome utan Xfc..(?) Och skrivbordmiljön liknar Mac. Vad gäller styrning av fläktar osv vet jag inte för de jobbar hela tiden i både Linpus och under andra av mig snabbtestade OS. (Jag har ju en SSD-HD)
Har även kollat lite om man kan hämta hem Linpus på nätet och det går utmärkt, men man får inte tag på den specialedition Acer leverera med som original, åtminstone inte från Linpus hemsida, vad jag förstår. Den Linpus-isofil (på Engelska) jag fick hem var väldigt tam. Jag testade den som virituell under Windows Vista och den kändes vara mest utvecklad för som utbildning på typ mellanstadienivå eller tidigare?
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"