Jag har tre datorer, alla med trådlöst nätverkskort, men vi kan säga två om det blir enklare, eftersom jag kanske inte kommer att blanda in alla tre i sammanhanget.
Alla tre är uppkopplade på Internet via kabel och den switch som man fick med abonnemanget. Det fungerar utmärkt.
Nu vill jag ha igång ett lokalt nätverk mellan åtminstone två av datorerna, med syfte att kunna synkronisera filer och rent av kunna jobba med ena datorns filer på den andra datorn och så vidare.
Det kan man säkert göra på många sätt. Har en router liggande men vill inte använda den då jag inte litar på den (när jag använde den i Windows en gång i tiden, tappade den kontakten med Internet hela tiden, så jag betraktar den som skräp)…
Enligt ett antal källor går det inte heller att på ett enkelt sätt upprätta ett lokalt nätverk om man, som vi, har Bredbandsbolaget och bara en switch, man behöver en router helt enkelt. Där har många sagt emot, men efter att ha forskat lite själva i det fått erkänna att så är fallet. Skulle i och för sig att bli motbevisad i den frågan. Bara det fungerar så är jag nöjd.
Ett annat sätt att tackla det hela, borde kunna vara att skapa ett trådlöst nätverk. Det borde väl gå bra att köra både trådlöst och trådbundet samtidigt, eller måste jag ha ett separat kort för trådlöst respektive trådbundet?
Om vi antar att det går är alltså min fråga: Hur gör man?
Hittade denna instruktion, men den fungerade inte. För det första finns inte /etc/dbus-1/event.d/25NetworkManager på min maskin (Ubuntu 8.10), men jag försökte gå vidare ändå. Det blev dock tvärstopp på:
Kod: Markera allt
sudo iwconfig eth1 essid 'anynameyouwish'
sudo iwconfig wlan0 essid 'blaha'
Error for wireless request "Set ESSID" (8B1A) :
SET failed on device wlan0 ; Input/output error.
Någon här som har en fungerande enkel instruktion på hur man kan få detta att fungera?
Observera att problemet INTE ligger i att få det trådlösa nätverkskortet att fungera. Grannarnas trådlösa nätverk hittas ju utan problem, men de är ju krypterade och dessutom har jag ingen lust att inkräkta på deras nätverk… Men det visar ju ändå att hårdvaran verkar fungera med Ubuntu, så nu vill jag bara veta hur jag ska konfigurera skiten så att jag får ett nytt trådlöst nätverk som båda mina datorer kan ansluta till (gärna alla tre förresten) så att jag kan flytta filer mellan datorerna utan att blanda in Pidgin eller GMail eller Internet över huvud taget, men det ska givetvis fortfarande gå att surfa på båda (eller alla tre) datorerna via den trådbundna anslutningen.