drivrutin hänger dator

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
håkan1
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

drivrutin hänger dator

Inlägg av håkan1 »

hej
har provat ubuntu 8,10 på en äldre dator vid installation på en nyare så hänger sig samma drivrutin till skrivare som fungerade på den äldre datorn?
skrivarrutin installeras ikon på skrivare visas men vid utskrift så låser sig datorn och bruna sträck i olika färg visas går ej starta om med alt +ctr+delit
vid usb mobilt bredband fugerade det på äldre datorn med en fix på forumet men på nya datorn hittar datorn modemet vid uppstart men sedan fungerar ej samma fix som tidigare ?
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: drivrutin hänger dator

Inlägg av Cadryc »

Pröva ctrl + alt + backspace när det hänger sig, då startar man om det grafiska.

1. Vad är det för modellbeteckning på skrivaren?
2. Vad är det för drivrutin? Installerade du denna manuellt?

3.Vad är det för modellbeteckning på modemet?
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
håkan1

Inlägg av håkan1 »

skivare oki 400e
modem huawei e220
det kostiga är att båda fungerade vid prov på en gammal p2 dator
och nu på en 1/2 gammal hp så fungar det ej
håller på att uppdatera med en usb dongel som går in på oskyddat nät varför fungar detta bra om man har någon timme på sig ej
ev så var det efter uppdatering på som det fungerade
det var datorn som hittade skrivaren i förinstallerade från ubuntu

backspace menar du pil åt vänster
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Ska söka runt lite när jag får tid.
håkan1 skrev:backspace menar du pil åt vänster
Typ, tangenten ovanför Enter (return)

håkan1

Inlägg av håkan1 »

bra
ej panik fixade med dator närjag hadde ryggskott
funderar på att ha en av 2 hd som reserv och kúnna stänga av går detta via bios så att ström ej går fram sitter på ide efter en brännare eller måste man ha externa brytare från utsidan det krävs väl att alla 4 kablarna stängs av går det att sätta på under drift av dator elller ska man bara sätta på/av vid avstängd
vet att jag för många år sedan fick en hd bytt på garanti ev kopplade jag in den när datorn var på och det blir något fel på hd
om man ej koppla av kan man då styra autospinn så att den andra som ej anv vid uppstart ej går igång eller snabbare går ner i väntläge verkar nu ta ca 10min från start är en ibm/hitatchi 80gb deskstar
håkan
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Man kan greja mycket med autospin och diverse grejer genom terminalkommandon, men det är tyvärr inget som jag har koll på. Däremot så brukar man i BIOS kunna inaktivera hårddiskar, det kanske funkar. Annars skulle jag nog ha dragit ur strömsladden. Är den IDEansluten så tror jag att man bör stänga av datorn innan man stoppar i hårddisken igen (om jag minns rätt så har sata hotplug-stöd, men är inte säker).

Är skrivare en Oki OL400e? Isåfall borde den funger bra, enligt http://openprinting.org/show_printer.cg ... Oki-OL400e
Skulle du kunna testa med att starta en LiveCD, stoppa i skrivaren, starta den så borde den installeras automatiskt (om du har internet) och testa att skriva ut nånting.

Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Vad gäller usbmodemet så verkar det som att det kan vara pinkoden som spökar, se den här tråden http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=202&t=33115

håkan1

Inlägg av håkan1 »

hej
ej kollat med pinkoden
men nu fungerade det utan pinkod ? vet att den var inskriven på första datorn något fattas på skivan som finns i uppdateringen som laddas ner efter inst.

men dator låser sig vid uppstart troligt fel på drivrutin till skrivare fast att ubuntu själv hittat skrivaren samt jag markerat rätt varinat
vid utskrift låser sig datorn och även vid körning med skivan direkt i spelaren

vad betyder de olika inloggningsalternativen vid start kernel läge osv recovery läge
säger att det fattas enm fil på ca 20kb som heter ash
ska jag provar med usb uppkoppling via andras nät med en linksys den fungerar alltid om någon ej stänger sitt nät eller i öppna stadsnät
kommer den fil som fattas att laddas ner

jag har hämtat de stora uppdateringen på ca 250mb som krävs vid installation varför finns den ej med på skivan?

hur avistallerar man en felaktig drivrutin låser sig även i recowery läge samt kernel läge utan ubuntu text
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Verkar ju onekligen va nån bugg i drivrutinen till skrivaren, kanske funkar det bättre med Ubuntu 9.04 som kommer om en månad. Men du skulle även kunna prova med Ubuntu 8.04 som är en LTS om kommer stödas med uppdateringar lång tid framöver, testa med en LiveCD.

Uppdateringarna som man får efter installation är de som kommit sen skivan släpptes. Har för mig att de brukar komma med en punktuppdatering efter 3 eller 6 månader, alltså 8.10.1 som innehåller alla uppdateringar som kommit sedan släppet.

Hur har det gått med filen som den sa fattades? Hämtades den automatiskt om när du hade internet?

håkan1

Inlägg av håkan1 »

det var bara internet tills problem med skrivaren började
kan anv det andra läcknätet för att testa
men hur tar man bort en felaktig drivrutin verkar ej finnas automatisk blockering mot att datorn hänger sig som det gör på windows(hade man ej köpt wista kanske man ej provat linux xp var ju aceptabelt)
vilket av de olika ubuntu alt man får vid start motsvar start i felsäkert läge på windows provade lite med olika start men vid omstart så låste sig datorn igen

ang olika versioner av ubuntu när ny ev ska provas på övningsdatorn så var ju hd på 10gb så där skrevs ju gamla installation över gamla om man satt in skivan
men på stor hd hur frågar den då partions programet är lite svårförståligt men bättre än wista har ju ett gamalt partionmagig som var toppen men de går ej att updatera till wista och passar väl ej med linux

frågor kommer med var man ska placera partionen i början eller på ledig plats blir ja svar på början som en huvudinstallatin med automatstart med ubuntu även om det finns wista på samma hd på en annan partion

kan man få partionsprogramet att markera var linux finns samt ev en partion man rensat och vill ha installationen på
finns det bättre partionprogram som man kan använda än det på ubuntu skivan jag vill ha samma benämningar som jag har från början och som även visar sig när inst. är klar
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Så länge du inte har skrivaren inkopplad så tror jag inte att drivrutinen är laddad.

När det gäller partionering så brukar jag välja Manuell partionering, om man inte har satt namn på partitionerna så kan man känna igen dem på vilket filsystem det är samt storleken.

Om man vill göra om bland patitionerna så tycker jag personligan att det är lättare att göra med Gparted. När man startat LiveCDn så System → Administration → Partition Editor

Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"