Hej!
Satt upp en ftp-server nu (vsftpd) efter problem med proftpd och det verkar som mina användare inte kan gå in i mappar med åäö i och inte heller ladda ned filer med åäö i.
hade samma problem i gproftpd, så det verkar som jag har gjort nåt knas i mitt val av språk osv.
Jag vill gärna behålla engelska namn på program och i menyer, men svensk tangentbordslayout (vilket funkar)
Några idéer?
FTPn verkar inte kunna språket särskilt bra
Re: FTPn verkar inte kunna språket särskilt bra
Update:
Ö ersätts av bokstäverna ö vilket de flesta browsers o liknande har svårt att förstå vad dom menar med.
Ö ersätts av bokstäverna ö vilket de flesta browsers o liknande har svårt att förstå vad dom menar med.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Luceat skrev:Update:
Fel teckentabell, vet inte om du använder UFT8 i filsystemet och ftpd visar det som ISO-8859-1.
Eller tvärt om.
Mvh Johan
verkar som du har rättLANG=en_US.UTF-8
LC_CTYPE="en_US.UTF-8"
LC_NUMERIC="en_US.UTF-8"
LC_TIME="en_US.UTF-8"
LC_COLLATE="en_US.UTF-8"
LC_MONETARY="en_US.UTF-8"
LC_MESSAGES="en_US.UTF-8"
LC_PAPER="en_US.UTF-8"
LC_NAME="en_US.UTF-8"
LC_ADDRESS="en_US.UTF-8"
LC_TELEPHONE="en_US.UTF-8"
LC_MEASUREMENT="en_US.UTF-8"
LC_IDENTIFICATION="en_US.UTF-8"
LC_ALL=

Försökt köra dpkg-reconfigure locales men jag får inga val över huvud taget, den bara listar igenom allt o säger "konfigurerat"
provade även paketet localepurge efter tips från https://help.ubuntu.com/community/LocaleConf men har fortfarande samma problem.
när jag läst omkring på nätet säger dom att man inte bara ska ändra i configfiler utan köra dessa program, jag som missförstått?
provade även paketet localepurge efter tips från https://help.ubuntu.com/community/LocaleConf men har fortfarande samma problem.
när jag läst omkring på nätet säger dom att man inte bara ska ändra i configfiler utan köra dessa program, jag som missförstått?
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Vet inte, men man brukar få denna typ av problem om man har olika program / lager som använder olika teckentabeller.Luceat skrev:verkar som du har rättLANG=en_US.UTF-8
LC_CTYPE="en_US.UTF-8"
LC_NUMERIC="en_US.UTF-8"
LC_TIME="en_US.UTF-8"
LC_COLLATE="en_US.UTF-8"
LC_MONETARY="en_US.UTF-8"
LC_MESSAGES="en_US.UTF-8"
LC_PAPER="en_US.UTF-8"
LC_NAME="en_US.UTF-8"
LC_ADDRESS="en_US.UTF-8"
LC_TELEPHONE="en_US.UTF-8"
LC_MEASUREMENT="en_US.UTF-8"
LC_IDENTIFICATION="en_US.UTF-8"
LC_ALL=är den iso-varianten du skrev den rätta?
ISO-8859-1 är latin1, dvs den som var standard före alla skulle köra UTF8.

Och det är alltid lite provande innan man hittar stället där det är fel...
Men notera var du ändrar, så du kan ändra tillbaka om det inte var rätt..
Mvh Johan