Hur kan man via terminalen mounta en enhet till en mapp som endast skall existera så länge
enhetern i fråga är mountad? När jag sätter in mitt USB-minne tex får jag automatiskt en
katalog som heter /media/disk/. Om jag däremot försöker mounta usb:n via terminalen måste
det vara till en redan existerande katalog, eller?
Mounta till temporär katalog
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Mounta till temporär katalog
Du får väl skriva ihop ett skript.
Det här är hur jag skulle ge mig på problemet väldigt grovt...
Det här är hur jag skulle ge mig på problemet väldigt grovt...
Kod: Markera allt
Skapa monterings katalogen
Montera disken i katalogen
Medans disken är monterad
vänta ett slag
Ta bort katalogen
Jo det får kanske bli något sådant, tänkte att man kunde använda sig av någon modul som gnom använder (eller är det nautilus?) när den automountar USB-minnen till tex /media/disk/ i mitt fall.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag tror att det är hal som används när diskar monterar under /media/. Så jag blev ju tvungen att ta reda på mer...
Jag gillade den här tråden som förklarar vad som är inblandat när en usb-pinne monteras. http://www.linuxquestions.org/questions ... ks-666983/

Ok, jag har nu testat både ivman och usbmount, men de har båda sina nackdelar. usbmount börjar vid installationen att lägga till 10 mappar till /media/usb(0-9), vilket jag inte gillade.
Testade därför ivman, som verkar vara exakt det jag är ute efter, men tyvärr beror denna av pmount som inte fungerar som den skall i Intrepid 8.10. På grund av denna buggen i 8.10 måste man specificera för pmount exakt vilka enheter det är man vill ha mountade i /etc/pmount.allow, så i mitt fall måste jag skriva i denna "/dev/sdb1" för att ivman skall kunna hitta enheten. Detta funkade en gång, men nästa gång jag kopplade in min usb-sticka kom den upp som /dev/sdc1, dvs, den hoppar runt vilket gör att man inte kan specificera den i /etc/pmount.allow.
Istället testade jag att använda pcmanfm, vilket visar mina inkopplade enheter så som jag vill ha dem, men de vid ett tillfälle verkade de bara dyka upp i pcmanfm. Om jag försöker gå in i /media/ från annat håll syns inte enheterna. Har tetsta lite till men det verkar funka nu. Annars kan man köra nautilus --no-desktop, då blir det exakt så som jag vill ha det.
Nautilus mountar direkt usb:n till /media/disk/ så att jag även kan komma åt den via terminalen eller Gnome-Commander som jag föredrar.
Testade därför ivman, som verkar vara exakt det jag är ute efter, men tyvärr beror denna av pmount som inte fungerar som den skall i Intrepid 8.10. På grund av denna buggen i 8.10 måste man specificera för pmount exakt vilka enheter det är man vill ha mountade i /etc/pmount.allow, så i mitt fall måste jag skriva i denna "/dev/sdb1" för att ivman skall kunna hitta enheten. Detta funkade en gång, men nästa gång jag kopplade in min usb-sticka kom den upp som /dev/sdc1, dvs, den hoppar runt vilket gör att man inte kan specificera den i /etc/pmount.allow.
Istället testade jag att använda pcmanfm, vilket visar mina inkopplade enheter så som jag vill ha dem, men de vid ett tillfälle verkade de bara dyka upp i pcmanfm. Om jag försöker gå in i /media/ från annat håll syns inte enheterna. Har tetsta lite till men det verkar funka nu. Annars kan man köra nautilus --no-desktop, då blir det exakt så som jag vill ha det.
Nautilus mountar direkt usb:n till /media/disk/ så att jag även kan komma åt den via terminalen eller Gnome-Commander som jag föredrar.