massor av "fixme" och "err" i wine

Hjälp med installation och användning av program
Användarvisningsbild
JeyPeyy
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

massor av "fixme" och "err" i wine

Inlägg av JeyPeyy »

Jag har experimenterat en del med wine den senaste tiden, men sedan ungefär en vecka har jag svårt med att köra nästan vad som helst. När jag kör programmen från terminalen får jag en massor av fixme och err i outputen. Ett program som faktiskt funkar att köra är explorer, men jag får en jäkla lång output:
jp@JP-Ubuntu:~$ wine explorer
fixme:heap:HeapSetInformation (nil) 1 (nil) 0
fixme:advapi:RegisterEventSourceW ((null),L"Bonjour Service"): stub
fixme:winsock:WS_setsockopt Unknown IPPROTO_IP optname 0x00000013
fixme:winsock:WSAIoctl SIO_GET_EXTENSION_FUNCTION_POINTER {f689d7c8-6f1f-436b-8a53-e54fe351c322}: stub
fixme:winsock:WS_setsockopt Unknown level: 0x00000029
fixme:winsock:WSAIoctl SIO_GET_EXTENSION_FUNCTION_POINTER {f689d7c8-6f1f-436b-8a53-e54fe351c322}: stub
fixme:winsock:WSAIoctl -> SIO_ADDRESS_LIST_CHANGE request: stub
err:module:import_dll Library shdocvw.dll (which is needed by L"C:\\windows\\system32\\iexplore.exe") not found
err:module:LdrInitializeThunk Main exe initialization for L"C:\\windows\\system32\\iexplore.exe" failed, status c0000135
err:ole:CoCreateInstance apartment not initialised
fixme:winsock:WSAIoctl -> SIO_ADDRESS_LIST_CHANGE request: stub
fixme:system:SetProcessDPIAware stub!
fixme:dwmapi:DwmIsCompositionEnabled 0x33cf94
0[19b0c0]: nsNativeModuleLoader::LoadModule("C:\windows\gecko\0.9.1\wine_gecko\nssutil3.dll") - Symbol NSGetModule not found
0[19b0c0]: nsNativeModuleLoader::LoadModule("C:\windows\gecko\0.9.1\wine_gecko\freebl3.dll") - Symbol NSGetModule not found
0[19b0c0]: nsNativeModuleLoader::LoadModule("C:\windows\gecko\0.9.1\wine_gecko\nspr4.dll") - Symbol NSGetModule not found
0[19b0c0]: nsNativeModuleLoader::LoadModule("C:\windows\gecko\0.9.1\wine_gecko\smime3.dll") - Symbol NSGetModule not found
0[19b0c0]: nsNativeModuleLoader::LoadModule("C:\windows\gecko\0.9.1\wine_gecko\js3250.dll") - Symbol NSGetModule not found
fixme:iphlpapi:NotifyAddrChange (Handle 0x2eae898, overlapped 0x2eae8a0): stub
0[19b0c0]: nsNativeModuleLoader::LoadModule("C:\windows\gecko\0.9.1\wine_gecko\sqlite3.dll") - Symbol NSGetModule not found
0[19b0c0]: nsNativeModuleLoader::LoadModule("C:\windows\gecko\0.9.1\wine_gecko\softokn3.dll") - Symbol NSGetModule not found
0[19b0c0]: nsNativeModuleLoader::LoadModule("C:\windows\gecko\0.9.1\wine_gecko\plds4.dll") - Symbol NSGetModule not found
0[19b0c0]: nsNativeModuleLoader::LoadModule("C:\windows\gecko\0.9.1\wine_gecko\ssl3.dll") - Symbol NSGetModule not found
0[19b0c0]: nsNativeModuleLoader::LoadModule("C:\windows\gecko\0.9.1\wine_gecko\plugins\npnul32.dll") - Symbol NSGetModule not found
0[19b0c0]: nsNativeModuleLoader::LoadModule("C:\windows\gecko\0.9.1\wine_gecko\xpcom.dll") - Symbol NSGetModule not found
0[19b0c0]: nsNativeModuleLoader::LoadModule("C:\windows\gecko\0.9.1\wine_gecko\nss3.dll") - Symbol NSGetModule not found
0[19b0c0]: nsNativeModuleLoader::LoadModule("C:\windows\gecko\0.9.1\wine_gecko\plc4.dll") - Symbol NSGetModule not found
0[19b0c0]: nsNativeModuleLoader::LoadModule("C:\windows\gecko\0.9.1\wine_gecko\nssckbi.dll") - Symbol NSGetModule not found
0[19b0c0]: nsNativeModuleLoader::LoadModule("C:\windows\gecko\0.9.1\wine_gecko\nssdbm3.dll") - Symbol NSGetModule not found
0[19b0c0]: nsNativeModuleLoader::LoadModule("C:\windows\gecko\0.9.1\wine_gecko\xul.dll") - Symbol NSGetModule not found
fixme:shell:DllCanUnloadNow stub
fixme:advapi:DeregisterEventSource (0xcafe4242) stub
err:setupapi:create_fake_dll failed to create L"C:\\windows\\system32\\advpack.dll" (error=80)
wine: configuration in '/home/jp/.wine' has been updated.
Wines explorer är väl ingenting att ha, men jag skulle ändå vilja ta och bli av med detta långa felmeddelande. Jag har wine-doors installerat och försökt installera Internet explorer, och jag tror det är sedan dess som jag får dessa felmeddelanden. Någon som vet vad man kan göra?
Användarvisningsbild
lillmaktarn
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: massor av "fixme" och "err" i wine

Inlägg av lillmaktarn »

Det är inget ovanligt att man får errors och fixmes när man kör wine via terminalen. Jag får superlånga outputs på nästan alla program som jag kör via wine, även fast dom funkar nästan felfritt.
Användarvisningsbild
JeyPeyy
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av JeyPeyy »

lillmaktarn skrev:Det är inget ovanligt att man får errors och fixmes när man kör wine via terminalen. Jag får superlånga outputs på nästan alla program som jag kör via wine, även fast dom funkar nästan felfritt.
Okej, det är ju bra att det inte är ovanligt. Jag ominstallerade wine och wine-doors (wine-doors hade jag bara installerat .deb-filen till, så jag lade till förrådet istället). Nu försvann alla error jag hade, men många fixme är kvar. Finns det inget sätt man kan bli av med fixme då? Man får ju känslan att fler saker skulle funka om den inte gav fixme hela tiden.
Användarvisningsbild
lillmaktarn
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av lillmaktarn »

Fixme behöver man normalt vis inte oroa sig för. Det ska finnas något kommando som gör att man rensar alla fixme från terminalen så att man lättare kan se om det är något annat error som man kanske behöver oroa sig för. Kommer inte ihåg vad det var dock :P Men det löser självklart inte fixme utan bara gömmer dom. Du kan googla lite för att hitta det.
Skriv svar

Återgå till "Program"