Jag måste erkänna att jag är helt lost nu med alla olika typer av drivers det finns
Det finns alltså följande:
1. ATI/NVidias officiella som man tankar från hemsidan, de har jag koll på på, AMD's senaste funkar klockrent i Ubuntu 8.10.
2.Restricted Drivers, vem tillverkar dem och vad ska man förvänta sig för funktionalitet av dem? Både 2d/3d?
3. Open-source-drivers? Isf, vad heter dem och var hittar man dem för Ubuntu, och vem tillverkar dem?
Vilken av dessa har med 'fglrx' att göra?
Jag borde verkligen ha bättre koll nu efter 2 år med linux, men på denna punkten är jag väldigt förvirrad då jag provat alla möjliga utgåvor med minst 3 olika grafikkort under dessa perioder och alltid fått blandade resultat...
Vad exakt är det som är på väg nu för ATI-korten som kommer fungera i Jaunty av de tre alternativen jag nämnde ovan (om de va rätt nämnda av mig) och kommer det ge 2d och/eller 3d-stöd?
Som jag har nu med mitt ATI 4850HD så flimrar bilden något sjukt när jag t ex, scrollar webbsidor, drar i programfönster osv.
Vilken driver borde kunna fixa detta problem för mig?
Att jag inte kan spela 3d-spel ännu spelar ingen roll, jag vet att den biten ordnar sig när AMD släpper officiella från hemsidan, om det nu kommer några.
Förlåt för en jobbig och lång post, men skulle vara väldigt uppskattat med ett kort svar så jag vet om jag är på rätt spår eller inte
Kanske fler med ATI-kort som uppgraderar och har någorlunda samma funderingar.