Jaunty Alpha 6

Hans Linde
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Jaunty Alpha 6

Inlägg av Hans Linde »

Samma sak för mig då jag uppgraderade från 8.10 till 9.04.Tyckte det verkade skumt, men allt fungerade ju efter omstarten hur som helst :)
Då hade du bättre tur än jag. ;)
Jag besluta vänta och gick åter två steg dvs 8.04. Den har säkrare LAN förbildelse tycker jag mig ha märkt.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Bowmore skrev:
kejlsn skrev:Sedan är jag en av dem som sitter och trycker på ett ATI-kort (4850HD) och det märks ju att bilduppdateringen mår lite sisådär av att inte ha några riktiga drivers.

Någon som vet på ett ungefär när vettiga drivers släpps till ATI-korten? Får man räkna med att vänta till April/Maj någon gång?
De jobbar för högtryck bl.a med stöd för chipset R6xx/R7xx för de öppna drivarna.
De har just släppt en fix. Bryce Harrington på launchpad skriver
FTR, I tested -ati on an x1650 and an hd2600 both of which worked well, and on a hd4850 which did not (white screen). Maybe the 4850 will work better once the kernel stuff is in.
Fixen kommer med kärnan 2.6.28-11.34 troligen ganska snart eller senast till betan.
FFe: Xv and EXA not supported on R6xx/R7xx chipsets

När det gäller AMDs drivaren så vet man fortfarande inte om den hinner i tid till Jaunty-releasen. Problemet är inkompabilitet med Xorg 1.6. Den går iofs att nedgradera, men kanske inte värt besväret. Här master-buggen för AMDs proprietär. MASTER: fglrx does not support xserver 1.6

Ditt kort omnämns i båda buggarna så det finns hopp ;)
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=209&t=37782

???
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Hund skrev:
Bowmore skrev:
kejlsn skrev:Sedan är jag en av dem som sitter och trycker på ett ATI-kort (4850HD) och det märks ju att bilduppdateringen mår lite sisådär av att inte ha några riktiga drivers.

Någon som vet på ett ungefär när vettiga drivers släpps till ATI-korten? Får man räkna med att vänta till April/Maj någon gång?
De jobbar för högtryck bl.a med stöd för chipset R6xx/R7xx för de öppna drivarna.
De har just släppt en fix. Bryce Harrington på launchpad skriver
FTR, I tested -ati on an x1650 and an hd2600 both of which worked well, and on a hd4850 which did not (white screen). Maybe the 4850 will work better once the kernel stuff is in.
Fixen kommer med kärnan 2.6.28-11.34 troligen ganska snart eller senast till betan.
FFe: Xv and EXA not supported on R6xx/R7xx chipsets

När det gäller AMDs drivaren så vet man fortfarande inte om den hinner i tid till Jaunty-releasen. Problemet är inkompabilitet med Xorg 1.6. Den går iofs att nedgradera, men kanske inte värt besväret. Här master-buggen för AMDs proprietär. MASTER: fglrx does not support xserver 1.6

Ditt kort omnämns i båda buggarna så det finns hopp ;)
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=209&t=37782

???
Ja, det fick en snabb vändning igår kväll :o
Trodde nog innerst inne inte att han skulle releasa den men trycket blev väl för stort.
Användarvisningsbild
kejlsn
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av kejlsn »

Jag måste erkänna att jag är helt lost nu med alla olika typer av drivers det finns :-[

Det finns alltså följande:
1. ATI/NVidias officiella som man tankar från hemsidan, de har jag koll på på, AMD's senaste funkar klockrent i Ubuntu 8.10.
2.Restricted Drivers, vem tillverkar dem och vad ska man förvänta sig för funktionalitet av dem? Både 2d/3d?
3. Open-source-drivers? Isf, vad heter dem och var hittar man dem för Ubuntu, och vem tillverkar dem? ???

Vilken av dessa har med 'fglrx' att göra?
Jag borde verkligen ha bättre koll nu efter 2 år med linux, men på denna punkten är jag väldigt förvirrad då jag provat alla möjliga utgåvor med minst 3 olika grafikkort under dessa perioder och alltid fått blandade resultat...
Vad exakt är det som är på väg nu för ATI-korten som kommer fungera i Jaunty av de tre alternativen jag nämnde ovan (om de va rätt nämnda av mig) och kommer det ge 2d och/eller 3d-stöd?

Som jag har nu med mitt ATI 4850HD så flimrar bilden något sjukt när jag t ex, scrollar webbsidor, drar i programfönster osv.
Vilken driver borde kunna fixa detta problem för mig?
Att jag inte kan spela 3d-spel ännu spelar ingen roll, jag vet att den biten ordnar sig när AMD släpper officiella från hemsidan, om det nu kommer några.

Förlåt för en jobbig och lång post, men skulle vara väldigt uppskattat med ett kort svar så jag vet om jag är på rätt spår eller inte :P
Kanske fler med ATI-kort som uppgraderar och har någorlunda samma funderingar.
Användarvisningsbild
Jarulf
Kontakt:

Inlägg av Jarulf »

kejlsn: Du är på rätt spår men har några små missuppfattningar.
kejlsn skrev:Det finns alltså följande:
1. ATI/NVidias officiella som man tankar från hemsidan, de har jag koll på på, AMD's senaste funkar klockrent i Ubuntu 8.10.
2.Restricted Drivers, vem tillverkar dem och vad ska man förvänta sig för funktionalitet av dem? Både 2d/3d?
3. Open-source-drivers? Isf, vad heter dem och var hittar man dem för Ubuntu, och vem tillverkar dem? ???
1 och 2 är samma. 2:an är egentligen bara en sak som automagiskt trixar in drivrutinerna från punkt 1. Angående 3 så heter exempelvis den öppna ATI-drivrutinen i Ubuntu radeon, och den finns installerad by default tror jag.

fglrx är ATI:s proprietära drivrutin, så den kvalar in som 1 och 2.

Vad som blir skillnaden i kommande release törs jag inte svara på, men med ett så pass nytt kort som du har så får du nog sätta ditt hopp till de proprietära drivrutinerna.
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av palle-kuling »

Suckerz! Nvidia FTW.
Näe då, jag bara skoja. Men jag är imponerad på hur snabbt Nvidia har fixat problem, och släppt nya drivrutiner på senaste. 180.X och 185.X på typ tre månader, med massor av godis.
Tyvärr har vi inte en lika fin fri variant som "radeon" än (ganska långt ifrån faktiskt). Håller tummarna för "nouveau".
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
KlavKalashj

Inlägg av KlavKalashj »

hagelnut skrev:Det finns nu ett nytt tema för jaunty. Faktiskt det snyggaste tema jag sett för gnome.

Kod: Markera allt

sudo apt-get install gnome-themes-ubuntu
http://news.softpedia.com/news/Ubuntu-9 ... 6961.shtml
Det temat är så himla snyggt :) Har använt det lääänge, både på Ubuntu och Arch som jag kör nu :)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Tänkte att jag skulle skriva av mig lite om vad som hänt i Jaunty på sistone då främst några av de bitar jag följt.

Idag är det deadline för artwork och den sista delen, Jaunty's wallpapers, kom med i senaste uppdateringen. De har fokuserat på ett snyggare Ubuntu och jag tycker nog de lyckats ganska bra.
- ny usplash
- nytt inloggningfönster
- nya teman (dust & new wave)
- ny bakgrund
Now first impression almost lasts :)

Vidare så har det nya notifieringssystemet (notifyOSD) introducerats, klart trevligare!
New notification work lands in Jaunty
Saknar dock evolution- och omstartsnotifieringarna i panelen efter notifyOSD introt men kan ha strulat till det själv :P

Pulseaudio har blivit klart bättre (glitchfree?) men frågan är om det kan bli lika bra som alsa kvalitetsmässigt. Problemet som jag ser det är att PA är tidsstyrt till skillnad från alsa som är interuptstyrt. Själv var jag tvungen att koppla bort tidsstyrningen tills de för en månad sen verkar ha löst det problemet.

En ej ännu släppt ATI-release har testats och har nu godkänts efter att en fix släpptes följt av diverse tester och kompletterande fixar. Den verkar dessutom fungera bra. Även öppna versioner för R6xxx/R7xxx chipset har släppts dock bara med 2D stöd. Sen återstår att se om AMD hinner släppa versionen för X.Org 7.5 (xserver 1.6) före Jauntyreleasen.

Ett problem (Ext4 data loss) har varit det nya filsystemet ext4. Det är inte ext4 i sig som är problemet utan vissa applikationer som använder det. Då dessa vissa inte använder fsync (slöar ner) när de skriver data på disken kan data gå förlorade vid t.ex ett strömavbrott då skrivningen inte fullföljts. Men det är inte ett felaktigt beteende utan beror på att ext4 är mer känsligt för ofullbordade skrivningar än t.ex ext3. Detta kommer att åtgärdas genom en ändring i kärnan, men inte förrän i version 2.6.30 vilken dyker upp först i Karmic Koala. Som tur är har det kommit en fix för 2.6.28 introducerad fr.o.m 2.6.28-10.32 så problemet anses nu löst.

Sen är det givetvis en hel del andra förbättringar, snabbare uppstart, etc.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Bowmore skrev:Ett problem (Ext4 data loss) har varit det nya filsystemet ext4. Det är inte ext4 i sig som är problemet utan vissa applikationer som använder det. Då dessa vissa inte använder fsync (slöar ner) när de skriver data på disken kan data gå förlorade vid t.ex ett strömavbrott då skrivningen inte fullföljts. Men det är inte ett felaktigt beteende utan beror på att ext4 är mer känsligt för ofullbordade skrivningar än t.ex ext3.
Theodore Ts'o har skrivet ett par rätt intressant blogginlägg kring det ämnet.

Delayed allocation and the zero-length file problem
Don’t fear the fsync!
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av palle-kuling »

Jag har nog installerat varenda alpha/beta sedan "dapper drake", men den här gången har jag gett mig fasiken på att INTE testa innan dom släpper den officiellt.
Visserligen fuskade jag bara lite, och installerade kubuntu 9.04. Men inte ubuntu. Det är väldigt jobbigt att stå emot. Men jag är nöjd med intrepid, så det ska nog gå. Vi får se.
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Användarvisningsbild
Solbacken
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Solbacken »

9.04 har funkat klockrent för mig hittills, förutom att surdegen med att webkameran inte verkar funka ett spår bättre :( . Alltså, jättefin bild i cheese men bara grönflimmer i Skype.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

andol skrev:Theodore Ts'o har skrivet ett par rätt intressant blogginlägg kring det ämnet.
Ja, Ts'o ger en bra förklaring på problemet. Däremot ingen Don't fear the fsync kampanj för min del då jag inte köper det att alla applikationer ska agera "databasklienter" fullt ut. Men det är ju en helt annan diskussion ;)
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Data sägs försvinna med ext 4..nån som märkt nåt?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Harlekin33 skrev:Data sägs försvinna med ext 4..nån som märkt nåt?
Om ett program hänger sig och du tvingar ett avslut på det _kan_ det förekomma dataförlust eftersom den tydligen inte skapar en journal innan skrivning/läsning som jag förstår det.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Hund skrev:Om ett program hänger sig och du tvingar ett avslut på det _kan_ det förekomma dataförlust eftersom den tydligen inte skapar en journal innan skrivning/läsning som jag förstår det.
Just det problemet man lyckats fixa nu fr.o.m kärnversion 2.6.28-10.32 ;)
Antar att kärnfixen synkar (fsync) med några sekunders intervall ala ext3.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Jag vet att Fedora jobbar HÅRT på problemet!
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Harlekin33 skrev:Jag vet att Fedora jobbar HÅRT på problemet!
Ubuntu också som även lyckats lösa problemet ;)
raz0r

Inlägg av raz0r »

Jag har en bugg som ja märkt iaf, sitter på en hp nx8220 och till o från så dödas nån daemon, oftast är det Avahi som ryker och jag loggas ut...får logga in igen o sen funkar det ett tag tills nästa utloggning..
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

Uppgraderade nyss, men undrar hur man ändrar filsystemet till EXT4? Ska man även göra nåt med filerna?

Läste att man kan montera systemet som EXT4 genom att redigera /etc/fstab. Det stod inte exakt hur, men jag gissar att man ändrar namnet "EXT3" till "EXT4". Därefter stod det att man kan köra tune2fs för fler funktioner. Nån här som vet om det stämmer?
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

Det blev en ren ominstallation istället, och formatering till ext4. Verkar funka hur bra som helst på hemdatorn. :)

Men när jag försöker starta upp installationen i Virtualbox på arbetsdatorn kommer jag inte längre än till valet om att köra ubuntu live eller installera till disken; för därefter visas följande felmedelande:
This kernel requires an x86-64 CPU, but only detected an i686 CPU.
Unable to boot - please use a kernel appropriate for your CPU.
CPUn är två Xeon 5345, och tror jag fick samma felmeddelande med Intrepids alpha som jag också försökte prova få igång i Virtualbox för ungefär ett halvår sedan. Är det möjligtvis så att Virtualbox inte fixar 64bitarsversionen utan kräver 32bitars? ???

Edit
Kollade upp det där och enligt Intel ska min CPU klara av att virtualisera 64bitars gästsystem, och i Virtualbox kan man ju aktivera "VT-x/AMD-V". ..Får väl prova ett färdigt 64bitarssystem för att se om det kan vara nåt med alphan som inte gillas av Virtualbox...
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus utvecklingsversion - inaktuell"