Virtualisering i Ubuntu

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
zorro_ac
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Virtualisering i Ubuntu

Inlägg av zorro_ac »

tänkte köra virtualbox och/eller WMware för att testa/experimentera med olika OS / Distar så detta får bli min generella Frågor & Svar tråd om just detta istället för att starta en ny för varje fundering.

Edit: ska väl tillägga att min dator består av AMD64x2 4400+, 2GB ram, 500gb + 200gb Sata, Nvidia 7900GT. Kör Ubuntu 8.10

för det första undrar jag vad skillnaderna är mellan SUN's Virtualbox och WMware Workstation förutom licensen på det senare??

sen undrar jag vad för grafikdrivare som är "standard" i virtualbox? håller på att lägga in Mandriva men vad jag än provar för graphics driver så står det: no such module detected...?
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Virtualisering i Ubuntu

Inlägg av Urban Anjar »

Vad jag vet har Vmware funnits ute bra mycket längre än virtualbox, så det kan väl tänkas
att ett och annat funkar bättre där vilket kan få en och annan att stå ut med licens och prislapp.

Kolla gärna på KVM också. Jag pillade en del på det för ett tag sedan med viss framgång.

Vilket "grafikkort" virtualbox kör med har jag inte i huvudet.

Kul om fler intresserar sig för skrivbordsvirtualisering för det är ett trevligt alternativ i
många fall, inte minst när man ska testa saker som riskerar att sabba maskinen eller som
kräver en jungfrulig maskin utan en massa extra installerat.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Virtualbox kallar det nått liknande vitualbox graphic adapter, du kan använda vesa drivarna har alltid funkat för mig.
Användarvisningsbild
zorro_ac

Inlägg av zorro_ac »

tyvärr funkade det inte med vesa drivarna heller så jag gav upp mandriva för tillfället. testade lite andra saker.. nu ska ja se om ja får in mapsource, alldata och autodata med usb stöd på en nLITE windows xp version...
SakJur
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av SakJur »

zorro_ac jag skulle rekommendera Qemulator som finns i paketen.. qemulator
Funkar jättebra :D
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
fashoin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av fashoin »

zorro_ac skrev:tänkte köra virtualbox och/eller WMware för att testa/experimentera med olika OS / Distar så detta får bli min generella Frågor & Svar tråd om just detta istället för att starta en ny för varje fundering.

Edit: ska väl tillägga att min dator består av AMD64x2 4400+, 2GB ram, 500gb + 200gb Sata, Nvidia 7900GT. Kör Ubuntu 8.10

för det första undrar jag vad skillnaderna är mellan SUN's Virtualbox och WMware Workstation förutom licensen på det senare??

sen undrar jag vad för grafikdrivare som är "standard" i virtualbox? håller på att lägga in Mandriva men vad jag än provar för graphics driver så står det: no such module detected...?
skillnaderna jag upptäckte mellan Vmware & Virtualbox var främsta att virtualbox var på svenska
och LITE lättare att förstå! Beror förmodligen på va du har för standardspråk på din Ubuntu-installation.

Kör Virtualbox för fullt sedan två veckor och de kan jag rekomemdera starkt
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

Jag kör Ubuntu och använder Virtualbox för att rita med ett CADprogram i Windows XP, och tycker det funkar ganska bra. Programmet har ett hårdvarulås och det funkar utmärkt med Virtualbox. Men efter varje uppdatering av Ubuntus kärna visas ett felmeddelande när Virtualbox startas, och jag anvisas att köra ett setupscript för att få Vbox att funka igen med nya kärnan. Det är iofs inte något stort problem, bara lite irriterande när man har mycket annat att tänka på. En annan sak som jag råkade ut för för ca ett år sedan var att funktionen delade mappar inte verkade stabil; för när jag sparade filer direkt från CADprogrammet till en delad mapp på en fysisk disk i Ubuntu krashade CADprogrammet och filerna försvann med allt nytt arbete. Det var inte kul. Jag har dessvärre ingen koll på exakt vad felet berodde på eller om felet fortfarande är aktuellt; för sedan dess sparar jag alla filer till den virtuella disken, eller till en monterad USBsticka i XP, innan jag överför filerna till andra diskar.
Användarvisningsbild
zorro_ac

Inlägg av zorro_ac »

öppnar min gamla tråd.. försöker köra Autodata 2009 men programmet säger "bla bla bla, this application cannot run under virtual machine".. vafan, så det är inte tillräckligt att programvarutillverkarna enbart skriver program till MS, dom ska dessutom hindra en från att köra det virtuell..

happ.. antar att jag likförbannat får ha en windowsburk här som förpestar tillvaron... >:D
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"