hp laptop och suse?

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Beta

hp laptop och suse?

Inlägg av Beta »

Hej på er!

Den här http://h40059.www4.hp.com/hp2133/ mini laptopen finns att köpa i en butik nära mig för 189 euro, dvs varianten med 120gig hård disk och SUSE linux enterprise.
Jag är jättesugen på att köpa den och undrar om nån av er a) har åsikter om datorn (processorn ska vara ganska slapp men det blir inget hårt arbetande på den ändå) b) kan berätta för mig lite hur SUSE fungerar? Har inte kört det förrut. Har kört ubuntu i några år (gnome och kde), och har lekt lite med fedora. Vet ni om det kommer att bli nån dumbed-down version av SUSE på datorn (hittar ingen info om att det skulle vara så men tänker på EEEarna som ju hade "linux för dummies"). Jo, jag vet att jag kan alltid byta sen, men det är roligare att det funkar någorlunda redan från början.

Nåt annat att tillägga? Ska jag köpa leksaken eller vänta på nåt annat?

tack på förhand,
beta
Hans Linde
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: hp laptop och suse?

Inlägg av Hans Linde »

Det verkar vara ett bra pris, men denfinns inte prisjakt.se eller pricerunner.se.
Mao drar jag slutsatsen att den inte säljs i Sverige och då har du problem med service här.
Beta

Inlägg av Beta »

Jag bor i Finland :)
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

otur för dig :P

ps
det var ett skämt
ds
Beta

Inlägg av Beta »

men vi har fina datorer här till försäljning som inte verkar finnas i Sverige. Det är ju nåt i alla fall. ;)
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Det är därför i har en fäja i mellan
Beta

Inlägg av Beta »

jag vet allt om färjorna, tar dom över till stockholm varje gång jag får slut på gul kalles kaviar :)

Men lite on-topic igen, är det nån som andvänt SUSE och Ubuntu och kan berätta lite hur de är olika eller lika och om det är nåt man som ubuntuist borde tänka på med SUSE?
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

Om du har möjlighet att installera opensuse i virtualbox kan det vara en bra idé, alternativt köra deras livecd.
Jag har bara testat opensuse i kortare perioder, mycket är lika. Yast2 är något som höjer suse tycker jag, ett program som samlar alla möjliga inställningar.
Sedan finns det lite 'politik' bakom suse som gör att vissa inte gillar den. Personligen tycker jag att det är en mogen och kompetent dist.
Annan pakethanteringen än i ubuntu dock. I suse har jag haft problem med beroenden, aldrig i ubuntu eller pardus.
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"