Inget ljud...codec?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
maj08
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inget ljud...codec?

Inlägg av maj08 »

Nu har jag letat i flera dagar på nätet efter en lösning men nu ger jag upp.

Har en Dell inspiron 5160 laptop som jag har ubuntu på, allt har fungerat bra men som nybörjare så har jag installerat och grejat med en massa så allt låste sig. Istället för att försöka bena ut allt så installerade jag om ubuntu 8.10, men så uppstår problemet att jag inte har nåt ljud. Jag fick upp en ruta med att jag inte hade de rätta codecs men jag har inte kunnat få till detta.

Visserligen är jag inte van att ha det eftersom högtalarna är trasiga, men jag har alltid kunnat använda hörlurar tills efter ominstallationen. Nu formatterade jag inte om med windowsskivan först men det ska väl inte behövas. Nu känns detta som ett retfullt irritationsmoment och jag vill gärna få igång ljudet.

Snälla..snälla.. snälla kan nån hjälpa mig!
Användarvisningsbild
norhager

Re: Inget ljud...codec?

Inlägg av norhager »

maj08 skrev:Nu har jag letat i flera dagar på nätet efter en lösning men nu ger jag upp.

Har en Dell inspiron 5160 laptop som jag har ubuntu på, allt har fungerat bra men som nybörjare så har jag installerat och grejat med en massa så allt låste sig. Istället för att försöka bena ut allt så installerade jag om ubuntu 8.10, men så uppstår problemet att jag inte har nåt ljud. Jag fick upp en ruta med att jag inte hade de rätta codecs men jag har inte kunnat få till detta.

Visserligen är jag inte van att ha det eftersom högtalarna är trasiga, men jag har alltid kunnat använda hörlurar tills efter ominstallationen. Nu formatterade jag inte om med windowsskivan först men det ska väl inte behövas. Nu känns detta som ett retfullt irritationsmoment och jag vill gärna få igång ljudet.

Snälla..snälla.. snälla kan nån hjälpa mig!
jag mins inte vilka paket man skall installera men om du startar filmuppspelaren med en mp3 så söker han efter de rätta coderna och gör samma sak med en video så ordnar det sig.
maj08

Inlägg av maj08 »

jag har startat upp med allt jag kan och allt ser ut att funka ....utom ljudet då....har provat med vcl och den borde ju fixa detta. Kan det vara någon konflikt mellan olika codecs och /eller spelare?
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Har du ljud någonstans? Vad jag försöker komma fram till är, är det ett codec fel, eller får du inget ljud alls från ljudkortet (ALSA fel)?

När det gäller codec, finns det flera saker man kan göra. Jag brukar installera apt://ubuntu-restricted-extras vilket ger mig flash, mp3, divx, wmv, java, ms fonts och så.
Vill man ha ännu vassare (ofriare) varianter, så kan man lägga till förrådet http://www.medibuntu.org/
Befinliga paket kommer att uppdateras automatiskt till en "ofri" variant med medibuntu i paketlistan, men där finns även skype och anat grejs.
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
maj08

Inlägg av maj08 »

Har nu installerat den övre länken men det hjälpte inte, antagligen är det då så att jag inte får ljud från ljudkortet. Hur gör man då? :-\
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Öppna volymkontrollen och dra allt på max, kör "alsamixer" i en terminal och titta så allt är maxat där också.
maj08

Inlägg av maj08 »

Nu har jag spelat en vanlig cd-skiva och den startar, kollar i pulsaudio så att den syns i volymkontroll-playback. Har testat med att göra de olika default-valen på alla sätt och vis, följt en guide men fortfarande inget ljud. Måste jag formatera om ....känns inge kul. :'(
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Då skall du få ytterligare ett tips. Oroa dig inte för att tråden avser ett annat datorfabrikat.
Det är handläggningen som är det viktiga. I ditt fall, tänker jag på att du kanske behöver
få till detta med backports från Ubuntus förråd.

Titta på tråden här nedan. Börja med inlägg nr 37. Där fixas detta med backports för just
din version och kernel. Starta därefter om datorn och kontrollera om det funkar.

Har du fortfarande problem, gå tillbaks till tråden och denna gång kollar du inlägg n:o 34.

Låt dig inte störas av att man talar om Ubuntuversion Gutsy. Bara så att du är medveten
om att handläggningen är likvärdig.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=473425&page=4

Nu återstår för mig bara att önska Dig lycka till och att detta skall kunna hjälpa dig tillrätta.
För många goda och mysiga stunder med fungerande ljud i ett härligt operativsystem -Ubuntu.

Hälsningar
Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
maj08

Inlägg av maj08 »

Jahaja!

Har nu installerat om ubuntu....igen...Döm om min förvåning men högtalarna i laptopen som aldrig gett ett ljud ifrån sig har rasslat igång. Ett burkigt brusande ljud, liknande sådant spräckta högtalare ger ifrån sig. Problemet har nu blivit hur jag ska få tyst på den, sedan via en usb med ipluggade hörlurar få ljud den vägen.

Jag har gjort efter tråden med nr 37 och lagt in ubuntu extras.

finns det något att göra, känner mig lätt förvirrad ???
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

;D

Är det inte det ena, så är det det andra, sa hm hm, som blödde näsblod . . . ;)

Saxat ur ovan givna tråd, inlägg #34:
Once your computer is back up go back into the terminal and enter

code]alsamixer[/code]
Use the arrow keys to move around on this screen. On anything you see double MM on press the M key and maximize the volume. Do this to anything with the double MM.

Once you do your headphones should be working! Go to the volume control panel and go to edit>preferences> and enable surround. From what I have seen that is the one that adjusts your headphones.
**edit** min fetning. Fixa till alla valalternativ, så att inget visar MM. Dra ned volymen på speakers, så kanske du kan få till det.

Kör efter hela inlägget i #34:an också, så hamnar du här i ovan citerade, på slutet. Där du förmodligen och troligen, har möjlighet att dra ner på volymen så pass att det blir njutbart.

Tukken hälsar.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Ett burkigt brusande ljud, liknande sådant spräckta högtalare ger ifrån sig. Problemet har nu blivit hur jag ska få tyst på den
Du har förmodligen mic:en på fullt, så fläktljud och annat läcker ut i det "vanliga" ljudet. Förök hitta den och sänk/muta:a den.
Hör du när du spelar mp3:or os så nu eller? Låter det ljudet dåligt, så kanske du måste sänka nivåerna lite. 80-90% brukar vara en bra siffra (på alla).
sedan via en usb med ipluggade hörlurar få ljud den vägen.
Det där förstår jag inte, kan du utveckla? Usb ljudkort?
maj08

Inlägg av maj08 »

::) Jo när jag körde med....det hette visst windows...funkade inte högtalarna när jag fick denna billigt, köpte då en liten usb-kontakt med ett utag för mic o ett för hörlurar och det har funkat bra för mig tills nu. Men jag är förundrad över att pchögtalarna funkar även om det är så burkigt ljud att det inte går att lyssna på. Micen är avstängd och jag har testat att ställa in för usb och allt jag kunnat tänka på, men inget hjälper, får nog inse att det inte är någon ljudmaskin.

Jag har ju den stationära i alla fall....tyvärr har jag windows på den. Men den ska snart formateras om för att få bort alla virusar och då ska den bli en dual med ubuntu. Allt p g a en insnöad dotter på Sims, annars skulle det nog bli med bara ubuntu. ursäkta utvikningen ::)

Vore ändå kul att få lite mera tips om mitt usb.
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Vore ändå kul att få lite mera tips om mitt usb.
Menar du att du frågat om hur du får ljud ur USB mojängen redan från början? Hade jag förstått det så hade jag kunnat hjälpa dig på en gång.
Jag trodde du försökte få ljud ur hörlursutgången på ditt inbyggda ljudkort.

Så här ser du båda ljudkorten (i en terminal);

Kod: Markera allt

asoundconf list
Så här sätter du ett kort som "default" (i en terminal);

Kod: Markera allt

asoundconf set-default-card NAMN
Du kan ju även pröva att stänga av det interna ljudkortet i datorn BIOS, innan den bootar up.
En annan sak att tänka på när du t.ex. försöker få igång det interna ljudkortet (som du kanske testade förut), är att inte ha USB kortet i datorn.

Du får experimentera vidare. Kanske "Jaunty Jackalope" lyckas bättre (kommer om en månad). Lycka till.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"