Köp av netbook

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
lbs76

Köp av netbook

Inlägg av lbs76 »

Hej alla. Jag går i köptankar på en så kallad netbook ??? . Några tips/ideer? Jag vill kunna se lite film och kunna lyssna på lite musik ev även något lättare spel. (utöver standardsaker som internet ordbehandling mm) Jag vill gärna hålla nere kostnaden och har därför tittat på Acer aspire one 110 (1990:- på http://www.netonnet.se/). Om denna skall vara intresant tänker jag utöka med 8 GB SD-kort. Några andra förslag?

Sen kommer vi till OS:et. Några förslag? Det förinstallerade spelar ingen roll då jag klarar av att installera nytt.
Till sist, om du äger en netbook får du hemskt gärna skriva plus och minus om den.
lbs76
Användarvisningsbild
ebbot
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: Köp av netbook

Inlägg av ebbot »

Har en Aspire One AOA 110.

+ Tangentbordet större än Eee 90X
+ 9" skärm

- Batteritiden (runt 2,5 timmar). Finns större att köpa på E-bay som håller mångdubbelt längre.
- Betraktningsvinkeln på skärmen

Tycker inte om SSD-diskar eftersom de är så sabla långsamma och dessutom inte kan skrivas till för mycket. Har därför bytt ut den mot en 1,8" HD (med Zif-kontakt) på 100 Gb från Toshiba. Lade till 1 Gb minne och blåtand. Sedan dess känns den snabbare och bättre. Det finns massor med kul att göra med netbook. Dessutom är de så lika varandra eftersom de har i stort sett samma hårdvara.

Är det din primära dator hade jag nog köpt en billig 12 eller 14" bärbar eftersom dessa har mer kraft för pengarna. Använder nu min Aspire One som primär pga. renovering hemma och kan säga att den inte håller måttet. Man tröttnar. Men som bärbar dator att ha med sig är den görbra. Rekommenderas.

OS? Tja smaken är som baken. *buntu eller Arch hade jag valt. Kör Xubuntu men kan inte påstå att det är så mycket snabbare än Ubuntu. Annars är nog Eeebuntu att rekommendera. Optimerad och patchad kärna, mm.

Om du köper en så kolla in Tnkgrls blogg och jkkmobile. De har massor av guider för att tweaka.
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
lbs76

Inlägg av lbs76 »

Jag har redan en bärbar pc. Den får jag väll kalla min primära dator. Jag var väldigt inne på en A110 men den värkar bli svårare och svårare att få tag i (vill köpa i en "fysisk" butik) Några andra förslag? Tack ebbot för ett informativt och trevligt inlägg!
lbs76
Användarvisningsbild
tann
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av tann »

jag har en asus eeepc 901go som jag är mkt nöjd med. 1.6 ghz atom, 1gb ram, 16gb ssd-disk och inbyggt 3g. funkar kalas. :)
h0bbe
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av h0bbe »

Är det fortfarande så att det inte finns någon netbook med Ubuntu förinstallerat att köpa i Sverige?
Hans Linde
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Hans Linde »

Är det fortfarande så att det inte finns någon netbook med Ubuntu förinstallerat att köpa i Sverige?
Att installera "Crunch Bang Linux eee" på en eeePC900 var som att "bränna en CD".

EDIT:
Jag läste bara sista frågan trodde jag tillförde något.
I Enköping vet jag att det finns ett företag som säljer PC med Lniux. Men du söker lågbudget tror jag mig förstå, så den informationen är troligen lika värdefull. ;)
h0bbe
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av h0bbe »

Grejen är ju den att både Dell och Toshiba har ju netbooks med Ubuntu i andra länder (det kanske är fler - längesedan jag undersökte saken). Varför kommer dessa inte till Sverige? Jag känner att när jag ändå ska köpa en ny dator kan det vara kul att för en gångs skull köpa den komplett och slippa formatera om den och installera nytt OS på en gång.
Hans Linde
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Hans Linde »

Jag förstår din åsikt och delar den.
Men jag har jobbat med internationella affärer och gissar därför......
Sverige är för litet för att ta in en produkt som få efterfrågar. Men den kan finnas som beställningsvara. Vänd dig isf till en "butik".
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"