Hejsan.
Har nyligen installerat Ubuntu igen (saknat Linux) och jag är mycket nöjd. Försöker bygga om det som jag vill ha det, och är på god väg. Men jag är lite intresserad av ett litet tweak jag kom på. Det är nämligen lite halvt om halvt osmidigt att behöva gå till terminalen för att ställa om filer så att de kan köras (installerade netbeans och ett spel tidigare, och fick använda "chmod" det för att få det att fungera). Säger inte att terminalen är klumpig, den är enastående, men skulle gärna bara behöva dubbelklicka på filerna... och då fick jag en idé. Det är ju Linux, trots allt, varför klaga när man kan försöka fixa

. Har egentligen inte mycket tid att arbeta med det, men idéen är enkel. När man dubbelklickar på filen (säg att det är en .run fil), så får man upp em prompt där den frågar om man vill köra filen, eller inte göra något (köra i terminalen skulle också vara ett alternativ, med jag börjar litet). Det den gör sedan är att om man klickar på att köra den, så kommer den att göra vad terminalen gör när man skriver:
Jag har dock ingen aning om hur man gör detta. Har egentligen bara erfarenhet från Java och skulle föredra att programmera i det (med tanke på skolan, är det nog det enda jag kan för närvarande, då jag inte har tid att lära mig något nytt). Så jag undrar, vet någon hur man skulle göra detta? Eller är det för svårt för någon som mig, som aldrig har programmerat ett program för Linux förut (Java tenderar att funka överallt)?
Bästa hälsningar,
lord.