Hej alla. Nu kör jag XP och jag är väldigt nyfiken av Ubuntu skulle vela använda det, men kan inte det 24/7 då jag spelar spel som CS, wow, wc3, gta och så vidare så det vill jag ha windows till och då läste jag om dual-boot. Och jag råkar ha en 40GB IDE hdd som ligger och skräpar. Så jag tänkte sätta in den i min dator till Ubuntu. Då har jag redan en SATA-hdd på 500GB som jag har 200gb för Windows och installera program, 270gb för lite andra diverse grejjer. Så jag undrar: Vilken ide-kontakt ska jag sätta I ide hddn. För att om jag minns rätt så blir IDE-hddn direkt "centrala" hddn när jag sätter den i Master på IDE-kabeln. Men ska jag sätta den i Slave kontakten? Så här är mina frågor:
1. I vilken av Master och Slave ska jag koppla min IDE hdd så jag kan använda min SATA-hdd som master?
2. Kan jag sätta ubuntu/kubuntu på en IDE-hdd?
3. Kan jag installera ubuntu program på min 270gb partion utan att förstöra filerna som redan är där.
4. Vilken Ubuntu version rekommenderar ni , har hört om kubuntu osv. Är nybörjare så vilken rekomenderar ni.
Mina specs på min dator är:
Processor : intel Pentium 4 2.8ghz
Ram : 1.5 gb (4 stickor)
HDD : 500GB Samsung Spinpoint SATA2 + eventuell 40 GB IDE
Grafikkort : Nvidia Geforce FX5500.
EDIT : Sen skulle jag vela veta vad jag ska göra efter jag insatllerat, t.ex uppdatera, drivutiner osv...
EDIT2 : Läst massa om dessa source filer, hur installerar man dem?
/en nyfiken linux nybörjare.
Diverse nybörjar Ubuntu frågor!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Re: Diverse nybörjar Ubuntu frågor!
Eftersom om jag förstår rätt så blir den idehårddisk ensam på kabeln och då är han master så sätt han som master för jag antar att du som jag har sata utag på moderkortet. Jag har 2 idehårddiskar en som master och en som slav samt en satadisk som sitter på en av mina 4 satautag. Du skriver att du har en 40gb hårddisk så jag tycker att du kan använda den till Ubuntu, dela upp den så här:
En pation med på 10gb som monteras som / vilket betyder lika som C: att operativsystemet ligger på den
Sen ska du ha en partion som växlings partion och den ska egentligen vara 2 gånger ditt minne men du har 1,5 gb minne så det räcker nog med 2gb.
Sen det övriga kan du göra som en partion för avändare och den heter /home.
Du kan även se till att den partion som är 270gb monteras i Ubuntu men se till att den inte formateras, välj när du kommer till valet partionering manuel och läs noga texten och se till att du väljer rätt hårddisk men det ser du lättast på storleken på den om du har en satadisk och en idehårddisk så misstänker jag att din satadisk blir sdb och din idehårddisk blir sda.
En pation med på 10gb som monteras som / vilket betyder lika som C: att operativsystemet ligger på den
Sen ska du ha en partion som växlings partion och den ska egentligen vara 2 gånger ditt minne men du har 1,5 gb minne så det räcker nog med 2gb.
Sen det övriga kan du göra som en partion för avändare och den heter /home.
Du kan även se till att den partion som är 270gb monteras i Ubuntu men se till att den inte formateras, välj när du kommer till valet partionering manuel och läs noga texten och se till att du väljer rätt hårddisk men det ser du lättast på storleken på den om du har en satadisk och en idehårddisk så misstänker jag att din satadisk blir sdb och din idehårddisk blir sda.
ok tack löste med hddn, satte den i slave och det funkar fint. ska installera ubuntu nu.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Först: Hej och välkommen till oss!
Det finns det de som spelar på Linux också: http://www.linux-gamers.net/modules/wiw ... OWTO+Steam
I föråden finns även en del fria spel att välja på.
Koppla in den på Master du. När Ubuntu installeras så installeras även en startmeny som heter Grub. I den kommer du att kunna välja vilket operativsystem du vill starta. Du kan även ställa in vilket operativ som skall starta om du inte gör något val.lambdaN skrev:Hej alla. Nu kör jag XP och jag är väldigt nyfiken av Ubuntu skulle vela använda det, men kan inte det 24/7 då jag spelar spel som CS, wow, wc3, gta och så vidare så det vill jag ha windows till och då läste jag om dual-boot. Och jag råkar ha en 40GB IDE hdd som ligger och skräpar. Så jag tänkte sätta in den i min dator till Ubuntu. Då har jag redan en SATA-hdd på 500GB som jag har 200gb för Windows och installera program, 270gb för lite andra diverse grejjer. Så jag undrar: Vilken ide-kontakt ska jag sätta I ide hddn. För att om jag minns rätt så blir IDE-hddn direkt "centrala" hddn när jag sätter den i Master på IDE-kabeln. Men ska jag sätta den i Slave kontakten? Så här är mina frågor:
1. I vilken av Master och Slave ska jag koppla min IDE hdd så jag kan använda min SATA-hdd som master?
Visst kan du det, det är inga problem. Du får välja manuell partitionering och välja din ide-hd under installationen bara.lambdaN skrev:2. Kan jag sätta ubuntu/kubuntu på en IDE-hdd?
Jag vet inte om jag förstår hur du menar, men generellt är nog svaret: Nej. Du väljer i regel inte var program skall installeras, det väljer systemet själv. Anledningen till det är att Ubuntu utgår ifrån ett fördefinierat filsystem där t.ex. konfigurationsfiler hamanr i /etc, körbara användarfiler i /usr/bin, körbara användarfiler som baar finns på den lokala arbetsstationen i /usr/local/bin, dokumentation i /usr/share/doc etc etc. Filer placeras alltså inte efter vilket paket de tillhör, utan utifrån vad det är för filer. Det finns ett undantag och det är /opt där man kan välja att installera "optional software packages".lambdaN skrev:3. Kan jag installera ubuntu program på min 270gb partion utan att förstöra filerna som redan är där.
Skillnaden mellan Kubuntu, Xubuntu och Ubuntu är bara vilken skrivbordsmiljö de använder sig av.Xubuntu tycker jag är vettigast. I stort sett hela funktionalliteten hos Ubuntus Gnome-skrivbord, men mycket mer lätviktigt. Om man vill leka med 3d-effekter på skrivbordet och sådant så kör på Ubuntu. Det är fler som använder Ubuntu än Kubuntu, så förutsättningarna att få hjälp skulle jag tippa på är större. Vilket du än väljer så är det inga problem att även installera de andra skrivbordsmiljörerna efteråt, om du vill prova något annat.lambdaN skrev:4. Vilken Ubuntu version rekommenderar ni , har hört om kubuntu osv. Är nybörjare så vilken rekomenderar ni.
Efteråt så skall du använda systemet. Sådant där behöver inte Ubuntuanvändare bry sig om, det sköter systemet om själv. En uppdateringshanterare installeras automatiskt och den sköter om alla uppdateringar för alla programvaror och drivrutiner. Det enda du behöver göra är att godkänna uppdateringarna. Måste man verkligen sköta sådant själv i Windows? Det verkar krångligt...lambdaN skrev:EDIT : Sen skulle jag vela veta vad jag ska göra efter jag insatllerat, t.ex uppdatera, drivutiner osv...
Det enkla svaret är att det gör man inte. Ubuntu har 10-15 000 olika programpaket i föråden, så det är väldigt sällan man behöver hantera källkodspaket. Om du någon gång skulel behöva det så är det bara att fråga. Generellt så kör man tre kommandon: ./configure, make och sudo make install och sedan är det klart. Men så krångligt är det som sagt oftast inte, utan i regel så söker du reda på programnamnet bland de 15 000 fria program som finns i förården, väljer installera och så är det klart.lambdaN skrev:EDIT2 : Läst massa om dessa source filer, hur installerar man dem?
/en nyfiken linux nybörjare.
Det finns det de som spelar på Linux också: http://www.linux-gamers.net/modules/wiw ... OWTO+Steam
I föråden finns även en del fria spel att välja på.
Ok men nu har jag ett nytt problem. Installerade Ubuntu just på min IDE hdd och det gick skit bra. Sen reboota jag som det stod, men den bootar XP direkt i stället för att visa andra operativsystem. Den går direkt till xp. kan man lösa det här?
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Då är nog ditt BIOS inställ på att starta från SATA-disken. Gå in i ditt BIOS och ändra startordningen så att IDE-disken står före SATA-disken.lambdaN skrev:Ok men nu har jag ett nytt problem. Installerade Ubuntu just på min IDE hdd och det gick skit bra. Sen reboota jag som det stod, men den bootar XP direkt i stället för att visa andra operativsystem. Den går direkt till xp. kan man lösa det här?
Ska testa..
OK. det funkade nu är jag inne på ubuntu. nu ska jag uppdatera, sen sätta drivutiner, sen ska jag nog försöka med det där steam på linux.
OK. det funkade nu är jag inne på ubuntu. nu ska jag uppdatera, sen sätta drivutiner, sen ska jag nog försöka med det där steam på linux.