En första Ubuntu-installation, svårt nervös!

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
JoelH

En första Ubuntu-installation, svårt nervös!

Inlägg av JoelH »

Hej!

Jag sitter nu i Ubuntus Live-CD och har valt att installera. Jag är på steg 7 av 7, redo att skriva till disk. Det som skrämmer mig nu är den här texten:

"VARNING: Det här kommer att förstöra all data på eventuella partitioner som
du har tagit bort samt på de partitioner som ska formateras."

Alltså, jag har en hårddisk som är på ~200Gb. Jag valde att göra en partition på 80Gb till Ubuntu, och hade betydligt mer än så ledigt. Min fråga är, om jag kör på med installationen nu, kommer min vanliga Win XP-installation att fungera precis som vanligt, parallellt? Eller borde jag avbryta?

Hur kommer jag att kunna välja vilket OS jag vill boota upp?

Troligtvis riktigt dumma frågor. Men jag är tacksam för all eventuell hjälp.
JoelH

Re: En första Ubuntu-installation, svårt nervös!

Inlägg av JoelH »

Inser nu att jag inte defragmenterat hårddisken. Väljer därför att avbryta för att göra just det.
Användarvisningsbild
Svento
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Svento »

Dom partitioner du har vill du ju behålla, eller hur? Välj därför nåt alternativ som inte raderar dom befintliga. Jag var så hispig att jag inte alls vågade installera Ubuntu innan jag hade en egen hårddisk att installera det på... Först efter installationen var klar kopplade jag in den gamla - det är där jag fortfarande har alla dokument och sånt.
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

Svento skrev:Jag var så hispig att jag inte alls vågade installera Ubuntu innan jag hade en egen hårddisk att installera det på... Först efter installationen var klar kopplade jag in den gamla - det är där jag fortfarande har alla dokument och sånt.
Det är ett riktigt bra tips om man är osäker. Hårddiskar idag är trots allt rätt billiga och då är man absolut säker på att inget går snett.

@ JoelH

Att defragmentera innan partitionering är alltid bra att göra. Så länge du väljer "Manuell partitionering" under installationen och väljer att inte använda de partitioner som du vill ha kvar så skall det inte vara några problem. Men som sagt, Sventos tips ger både livrem, hängslen, flytväst och airbag, och ibland är inte det så dumt att ha ;).
Användarvisningsbild
BadOmen
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av BadOmen »

JoelH skrev:Hej!

Jag sitter nu i Ubuntus Live-CD och har valt att installera. Jag är på steg 7 av 7, redo att skriva till disk. Det som skrämmer mig nu är den här texten:

"VARNING: Det här kommer att förstöra all data på eventuella partitioner som
du har tagit bort samt på de partitioner som ska formateras."

Alltså, jag har en hårddisk som är på ~200Gb. Jag valde att göra en partition på 80Gb till Ubuntu, och hade betydligt mer än så ledigt. Min fråga är, om jag kör på med installationen nu, kommer min vanliga Win XP-installation att fungera precis som vanligt, parallellt? Eller borde jag avbryta?

Hur kommer jag att kunna välja vilket OS jag vill boota upp?

Troligtvis riktigt dumma frågor. Men jag är tacksam för all eventuell hjälp.
Nummer ett, gör backup! så det inte gör allt för ont om det skulle strula sig... Det gäller inte bara en installation utav GNU/Linux utan är allmänt ett bra råd :P
Så länge du har valt att inte tabort eller formatera några partitioner som du är rädd om så borde det vara lugnt.
Du borde ha åtminstonde tre partitioner till ditt Ubuntu, En SWAP partition på lika mycke som din dators minne för att kunna använda viloläge och en / för alla de filer som har att göra med själva ubuntu och en /home som du kan ha din musik, dokument, bilder och även konfigurationsfilerna för Ubuntu.
En egen home partition gör att du kan ominstallera ubuntu och ändå ha kvar inställningarna för de program som är installerade så det ser lika dant ut om du gör en nyinstallation av ubuntu plus att du inte behöver formatera bort dina bilder mm :P (man kan ju också ha sina filemr, bilder och dokument på en helt egen partition om man skulle vilja, det är bara tycke och smak :)

Min / är på 17 GB (alldeles för stor egentligen) jag har använt ca 4.5 GB av den så du behöver inte en så stor partition där men man vill ju ha lite marginal, jag har lite väl stor marginal tycker jag :P

När du startar datorn får du upp en meny förmodligen GRUB som är standardmenyn och där kan du välja om du ska starta Win XP eller Ubuntu.

Det finns många såna här trådar om att installera ubuntu och partitionering så du kan ju söka lite här på forumet så får du lite mer information.
Lycka till!
Betygsätt din Hårdvara och underlätta inköp av ny för andra:http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=138
Ubuntu-se forsknings team, här.
Min Ubuntu blogg som funkar som en stor post-it lapp för mig http://attminnas.blogspot.com/
JoelH

Inlägg av JoelH »

Tack för alla svar!

Det får bli så att jag helt enkelt köper mig en extra hårddisk. Skönt att slippa vara orolig.
Användarvisningsbild
Svento
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Svento »

Du kan ju börja tjuvträna genom att installera Wubi i Windows.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"