Nu till problemet. Jag kan inte aktivera visuella effekter för skrivbordet. Nån som vet vad det kan vara för fel?

9.04 är som namnet föreslår, inte släppt än, vilket kan förklara varför du har strul med saker. Att du inte kan aktivera effekterna brukar hänga ihop med grafikdrivrutinerna. Vilket kort har du i och vilka rutiner använder du?orr3bo skrev:Jag har precis uppdaterat till ubuntu 9.04 från 8.10. Det blev lite krångel direkt med några meddelanden om upplösningen men jag tror det löste sig.
Nu till problemet. Jag kan inte aktivera visuella effekter för skrivbordet. Nån som vet vad det kan vara för fel?
Vad har du för grafikkort? Det senaste jag läste var att ATi-användare skulle ha lite klydd med det då de propreitära drivarna inte skulle funka.orr3bo skrev:Jag har precis uppdaterat till ubuntu 9.04 från 8.10. Det blev lite krångel direkt med några meddelanden om upplösningen men jag tror det löste sig.
Nej. Hur gör jag det?zenbios skrev:Har du installerat om dina drivar sen du uppdaterade då?
Ja det står att den är aktiverad.zenbios skrev:Står det att den redan är aktiverad eller? vad får du av detta i terminal?
fglrxinfo
Hur vet jag vilken drivare som funkar? Har ett inigrerat x1270 amd690 chipset series.Rasmus skrev:Det finns ju öppna drivrutiner, http://dri.freedesktop.org/wiki/ATIRadeon kolla på dem
EDIT: Jag hittar inte ditt kort i listan men x1200 stöds och det bör ju sitta samma krets på båda så testa!
Ja du behöver installera om då apt inte är gjort för nedgraderingar.
Får:zenbios skrev:Står det att den redan är aktiverad eller? vad får du av detta i terminal?
fglrxinfo
du kan oxå se föresten om du har 3D stöd eller ej genom att skriva detta i terminal.
glxinfo | grep rendering
får du ja eller nej?
Dåligt med svar på sidan, men du kan ju testa "radeon"orr3bo skrev:Hur vet jag vilken drivare som funkar? Har ett inigrerat x1270 amd690 chipset series.Rasmus skrev:Det finns ju öppna drivrutiner, http://dri.freedesktop.org/wiki/ATIRadeon kolla på dem
EDIT: Jag hittar inte ditt kort i listan men x1200 stöds och det bör ju sitta samma krets på båda så testa!
Ja du behöver installera om då apt inte är gjort för nedgraderingar.
Kod: Markera allt
Section "Device"
Identifier "name" # your alias
Driver "radeon"
Option "AccelMethod" "XAA"
# XAA/EXA
Option "AccelDFS" "1"
# 1/0 On for PCIE, off for AGP
# Manpage: Use or don't use accelerated EXA DownloadFromScreen hook
# when possible.
Option "AGPMode" "1"
# 1-8 Does not affect PCIE models.
Option "AGPFastWrite" "1"
# 1/0 Does not affect PCIE models. Not recommended.
Option "GARTSize" "64"
# 0-64 Megabytes of gart (system) memory used.
# Wrongly defaults to 8MB sometimes, see your logfile.
# Bigger seems better.
Option "EnablePageFlip" "1"
# 1/0 Increases 3D performance substantially
# seemingly in XAA mode only
Option "ColorTiling" "1"
# 1/0 Increases 3D performance substantially
# affected stability only positively on my system
EndSection