Hög processor kraft?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
ubuntuman74
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Hög processor kraft?

Inlägg av ubuntuman74 »

Har samma problem! CPU'n ligger aldrig under 10% i Ubuntu och springer i väg upp mot 90% då och då fastän jag bara sitter och kollar på systemövervakaren!

I Windows XP så ligger den alltid nära 0% hela tiden när jag kollar där på systemövervakaren!

Vad beror detta på, finns det någon fix?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Hög processor kraft?

Inlägg av Hund »

Om du öppnar en terminal (Program / Tillbehör) och skriver top, vilka processer är det som toppar där?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

ubuntuman74 skrev:Har samma problem! CPU'n ligger aldrig under 10% i Ubuntu och springer i väg upp mot 90% då och då fastän jag bara sitter och kollar på systemövervakaren!
En lite irriterande grej med Systemövervakaren i Ubuntu är att den tar rätt många procent själv. Skulle inte förvåna om det mesta av de 10% faktiskt är just Systemövervakaren. Du kan kolla med top eller i fliken Processer i Systemövervakaren hur många procent "gnome-system-monitor" tar.
Användarvisningsbild
nicefinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av nicefinger »

Ja systemövervakaren stjäl mycket kraft. Men man kan ändra uppdateringsintervallet. Jag kör med 5 per sekund.
(5Hz alltså .. , Blåvalar bör höra ett lågt brum :P ) Tror mig minnas att det var 10 som standard.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

ubuntuman74 skrev:Har samma problem! CPU'n ligger aldrig under 10% i Ubuntu och springer i väg upp mot 90% då och då fastän jag bara sitter och kollar på systemövervakaren!

I Windows XP så ligger den alltid nära 0% hela tiden när jag kollar där på systemövervakaren!

Det där kan man ju även tolka som att Ubuntu utnyttjar den kraft och kapacitet som finns i processorn, medan Win-XP av någon anledning inte gör det...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
nicefinger

Inlägg av nicefinger »

Osprey skrev:

Det där kan man ju även tolka som att Ubuntu utnyttjar den kraft och kapacitet som finns i processorn, medan Win-XP av någon anledning inte gör det...
Hmm .. nää .. Då skulle man ju tex låta alla fläktar gå på maxvarv hela tiden för att "utnyttja" dom.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

nicefinger skrev:Hmm .. nää .. Då skulle man ju tex låta alla fläktar gå på maxvarv hela tiden för att "utnyttja" dom.
Jag förstår inte riktigt analogin där, fläktar och en dators processorutnyttjande är två helt skilda saker... Ofta får/kan processorn inte jobba fullt ut på grund av väntetid för åtkomst av t.ex disk och minne eller andra faktorer som väntan på lås och en massa annat. Det är inte sällsynt att en dator kan kännas trög, trots att processorn endast jobbar i begränsad omfattning.

En sak som inte egentligen såelar någon roll i det här sammanhanget är att i verkligheten jobbar processorn alltid till 100% om man räknar in null-processen. Detta är dock fel att göra när det gäller prestandaresonemang eftersom denna bara utgör utfyllnad och exekverar med lägre prioritet.

Det jag menar är att egentligen är det inget som säger att en dator/ett os som arbetar med ett lågt utnyttjande av processorn är effektivare, för att kunna se "verkligheten" måste man jämföra hur lång tid det tar att köra två likvärdiga program (t.ex ett benchmark test) i de olika miljöerna...
lordiaco

Inlägg av lordiaco »

Hej, samma sak på min gamle Dell Latitude D600, och jag är såpass irriterad av fläkten att överväger att strunta i UBUNTU delen och gå till det denna dator är gjord till: och det är Win XP Pro, där har man inte samma problem!
Jag installerade tom. en manuell proc-speed växel "sudo dpkg-reconfigure gnome-applets" som inte hjälper ett dugg! Och jag har nyaste 8.04 2 LTS! Värdelöst!
Åt andra sidan när jag körde 8.10 in i samma bärbara då fungerade inte Web kam, Bluetooth och USB 2.0 som det skulle?
Vad i helvete är frågan om, synd, man tyckte om stackars Ubuntu, men det är väl som med de mesta som är gratis: krångel och elände?
Det är väl dags att köpa ett riktigt Linux typ SuSe eller liknande, det är väl samma gamla regeln som gäller:
HUR MYCKET PENGAR MAN BETALAR, SÅ MYCKET MUSIK MAN FÅR!

MVH Lordiaco
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

lordiaco skrev:Hej, samma sak på min gamle Dell Latitude D600, och jag är såpass irriterad av fläkten att överväger att strunta i UBUNTU delen och gå till det denna dator är gjord till: och det är Win XP Pro, där har man inte samma problem!
Jag installerade tom. en manuell proc-speed växel "sudo dpkg-reconfigure gnome-applets" som inte hjälper ett dugg! Och jag har nyaste 8.04 2 LTS! Värdelöst!
Åt andra sidan när jag körde 8.10 in i samma bärbara då fungerade inte Web kam, Bluetooth och USB 2.0 som det skulle?
Vad i helvete är frågan om, synd, man tyckte om stackars Ubuntu, men det är väl som med de mesta som är gratis: krångel och elände?
Det är väl dags att köpa ett riktigt Linux typ SuSe eller liknande, det är väl samma gamla regeln som gäller:
HUR MYCKET PENGAR MAN BETALAR, SÅ MYCKET MUSIK MAN FÅR!

MVH Lordiaco
Det är frågan om din dator går bättre med Windows än med Linux, jag använder bara Linux nu för jag har provat både XP och Vista och tycker att båda inte använder hårdvaran optimalt utan får en någorlunda bra dator att kännas som slö och seg.Det där med att fläkten krånglar det känner jag igen för en kompis till mig har en bärbar dator där fläktens varvtal ändrades och jag tror att han fick installera om för att få det att fungera och han använder bara Windows XP.
Användarvisningsbild
nicefinger

Inlägg av nicefinger »

nicefinger skrev:Ja systemövervakaren stjäl mycket kraft. Men man kan ändra uppdateringsintervallet. Jag kör med 5 per sekund.
(5Hz alltså .. , Blåvalar bör höra ett lågt brum :P ) Tror mig minnas att det var 10 som standard.

Helgalet skrivet .. jag skyller på trötthet. Såhär uppdateras det för mig:

processer: var 3:e sekund
resurser: (graferna) var 1,5:e sekund
filsystem: var 5:e sekund
avl
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av avl »

Några kommentarer:

Med moderna operativsystem och moderna processorer så är det absolut inte så att processorn alltid går på 100%. När det inte finns något jobb att göra så stängs processorn av, för att spara ström (tekniskt sett är det förstås mer komplicerat, eftersom processorn inte kan stängas av _helt_, men det är i varje fall stor skillnad på strömförbrukning när processorn jobbar på 100% och när den är i djupaste strömsparlägena)..

Det där med att laptop fläkten alltid går på max är ett jobbigt problem. Det beror i 99% av fallen på att den laptop man har inte riktigt är kompatibel med ubuntu. Detta är ett av de absolut största problemen för linux just nu - alla datortillverkare testar sina datorer noga med windows, men få gör det med ubuntu. Om man har möjlighet är det därför bra att testa ubuntu på den dator man vill ha, innan man köper den, eller köpa en dator som kommer med linux förinstallerat. Men det kan man ju inte alltid göra...
Användarvisningsbild
BlueeAYess
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av BlueeAYess »

Här är en länk till ett företag som säljer datorer med Ubuntu förinstallerat så den hårdvara som finns i dessa borde vara kompatibel.
Så att kolla på hårdvaruspesarna kan ge en fingervisning om kompatibilitet.
http://ggsdata.se/
mvh BlueeAYess

sweclockers rekomenderar Bästa programmen för Linux
http://www.sweclockers.com/forum/showth ... did=724487
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

avl skrev:Med moderna operativsystem och moderna processorer så är det absolut inte så att processorn alltid går på 100%. När det inte finns något jobb att göra så stängs processorn av, för att spara ström (tekniskt sett är det förstås mer komplicerat, eftersom processorn inte kan stängas av _helt_, men det är i varje fall stor skillnad på strömförbrukning när processorn jobbar på 100% och när den är i djupaste strömsparlägena)..
Jovisst, men så länge processorn "är igång" så jobbar den alltid 100% eftersom schedulern alltid måste ha något att "skyffla in i den" om man säger så. Detta innebär inte att processorn hela tiden har fullt med "arbete" upp utan den jobbar så mycket den kan med användar- och systemprocesser, men när inget sådant finns som är färdigt för att arbeta, vilket kan bero väntan i någon form, så skyfflar schedulern in null-processen som egentligen bara är en loop utan något innehåll. Men denna arbetar som sagt med lägre prioritet än alla "nyttiga" processer och den räknas aldrig in i den siffra som visas när man tittar på CPU-last... :)
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Osprey skrev: Detta innebär inte att processorn hela tiden har fullt med "arbete" upp utan den jobbar så mycket den kan med användar- och systemprocesser, men när inget sådant finns som är färdigt för att arbeta, vilket kan bero väntan i någon form, så skyfflar schedulern in null-processen som egentligen bara är en loop utan något innehåll. Men denna arbetar som sagt med lägre prioritet än alla "nyttiga" processer och den räknas aldrig in i den siffra som visas när man tittar på CPU-last... :)
Jag håller på avl. Schedulern (eller null-processen) drar ner klockfrekvensen eller stänger av delar av cpu:n, men inte mer än att den kan startas upp på en miljarddels sekund när den behövs igen. För att spara på värme och ström.

Det är alltså vad jag tror. Skulle inte falla mej in att kolla wikipedia, och ta död på intressant diskussion. :)

(EDIT: Men jag känner igen NULL-processen från den gamla goda tiden. Det fanns os där den inte bara gjorde ingenting, utan satt och funderade.)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Det verkar som om det har skett stora förändringar inom det här nu det allra sista och när det gäller Ubuntu kom det tydligen i Gutsy Gibbon (7.10) för 32-bitars CPU och Hardy Heron (8.04) för 64-bitars. Mycket av det som hänt det senaste ingår tydligen i "Tickless kernel" och i detta finns också "Dynticks" inblandade. Exakt hur den här hanteringen går till och om den verkligen arbetar på det sättet om man kör på en lite äldre burk vet jag inte ännu, det tar en stund att plöja sig igenom det som står om det... :)

Om man vill kolla om man kör med detta eller inte, så kan man använda kommandot:

Kod: Markera allt

cat /boot/config-$(uname -r) | grep CONFIG_NO_HZ
Om man får tillbaka "CONFIG_NO_HZ=y" så kör man "tickless" annars inte...
Användarvisningsbild
mj

Inlägg av mj »

avl skrev: Det där med att laptop fläkten alltid går på max är ett jobbigt problem. Det beror i 99% av fallen på att den laptop man har inte riktigt är kompatibel med ubuntu. Detta är ett av de absolut största problemen för linux just nu - alla datortillverkare testar sina datorer noga med windows, men få gör det med ubuntu. Om man har möjlighet är det därför bra att testa ubuntu på den dator man vill ha, innan man köper den, eller köpa en dator som kommer med linux förinstallerat. Men det kan man ju inte alltid göra...
Brukar vara något man kan fixa i BIOS-inställningarna. Jag tror att Windows sköter det genom mjukvara på något hemligt sätt, för datorer som kommer förinstallerade med Windows brukar vara inställda för att köra fläkten på max, men gör det inte så länge man kör Windows.

Du får pröva dig fram till vilka inställningar som ger dig tystast dator utan överhettning (vilket innebär att du får leta i hårdvaruspecifikationer efter vilka temperaturer som är lämpliga), det underlättar att köra en app som visar temperaturerna inne i datorn ett tag. Eftersom inställningarna blir optimala för din användning (och hårdvara) så får du sedan en mycket tystare och svalare dator än med Windows. (Till alla som är på väg att börja gnälla: Ja, det innebär att du måste starta om datorn varje gång du vill prova en ny variant. Men det brukar vara lätt att hitta något som funkar, så det blir inte så många gånger. Dessutom borde du stänga av datorn ändå när du inte använder den, tänk på miljön.)

Om du inte brukar vara ansluten till trådlöst nät men har sådan hårdvara, så kan det vara bra att försäkra sig om att den verkligen är avstängt innan du börjar experimentera (den värmer datorn ruggigt mycket). En annan sak som brukar ge värme är elanslutningen, det är (oftast) mycket svalare att köra mot batteri.

Utanför ämnet: Nu satte jag (i) som "Post icon", eftersom jag antar att det är den som man skall använda om man besvarar en fråga. Finns det några regler eller konventioner för användningen av dessa ikoner.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"