Photoshop [LÖST]
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
-
Photoshop [LÖST]
Hej,
jag har redan photoshop installerat i Windows men ville prova det i Ubuntu (8.4) så jag gick in i mappen där photoshop är installerat och bara dubbelklickade på photoshop.exe och programet startade. Men det kom upp en ruta med ett licensavtal man ska acceptera. Går dock inte att klicka Acceptera. Det händer ingenting liksom.
Finns det nånting jag kan göra åt det?
jag har redan photoshop installerat i Windows men ville prova det i Ubuntu (8.4) så jag gick in i mappen där photoshop är installerat och bara dubbelklickade på photoshop.exe och programet startade. Men det kom upp en ruta med ett licensavtal man ska acceptera. Går dock inte att klicka Acceptera. Det händer ingenting liksom.
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Photoshop
prova GIMP
Nä, Adobe har inte gjort någon version av Photoshop för Linux. Men om du installerar Wine så kan du få igång t.ex. Photoshop 7 och Photoshop CS2. Kolla här --> http://wiki.winehq.org/AdobePhotoshopElias Liedholm skrev:Hej,
Själv har jag efter 15 års Photoshoppande gått över till Gimp, som ju redan finns installerat i Ubuntu.
-
Nej jag vet att photoshop inte finns för Linux. Men jag har sett screenshots som visar att cs3 fungerar, grejen är att dom aldrig berättar exakt hur man ska gå till väga för att få det att fungera.
Kan inte använda Gimp istället eftersom att jag läser ett medieprogram där man lär ut Photoshop.
Jag frågar igen, finns det någon möjlighet för mig att komma genom aktiveringsrutan?
Kan inte använda Gimp istället eftersom att jag läser ett medieprogram där man lär ut Photoshop.
Jag frågar igen, finns det någon möjlighet för mig att komma genom aktiveringsrutan?
- Ulsak
det uppstår lite problem med wine ibland, det är ju nödlösning.
en del dialogrutor blir lite knepiga med wine. Man kan prova med att avaktivera skrivbordseffekter och se om dessa knappar syns.
Syns de ändå inte kan man köra blint; prova piltangent höger + enter och se vad som händer. Förutsatt att acceptrutan är till höger.
en del dialogrutor blir lite knepiga med wine. Man kan prova med att avaktivera skrivbordseffekter och se om dessa knappar syns.
Syns de ändå inte kan man köra blint; prova piltangent höger + enter och se vad som händer. Förutsatt att acceptrutan är till höger.
Elias Liedholm skrev:Nej jag vet att photoshop inte finns för Linux. Men jag har sett screenshots som visar att cs3 fungerar, grejen är att dom aldrig berättar exakt hur man ska gå till väga för att få det att fungera.
Nej, men om du klickar på länken, och läser vad som står där, så får du veta vad som krävs för att få igång CS3. ..eller här får du en direktlänk: http://appdb.winehq.org/objectManager.p ... n&iId=6584
-
Här är ett screenshot: http://ubuntu-se.org/phpBB3/download/fi ... ew&id=3475 Så ser det ut när jag startar PS.
Okej, jag försökte faktiskt läsa dom där guiderna. Men jag fastnade ganska snabbt. Man var ju tvungen att ha Wine-1.1.6, som man bara kunde ladda ner source-filerna till så då var jag tvungen att försöka förstå mig på det också. Men i README filen man fick till stod det att bara vissa operativsystem fungerade, inte ubuntu. Och att det därför inte gick att installera. Men han som hade gjort guiden använde Wine-1.1.6. Jag blir jätteförvirrad.
Okej, jag försökte faktiskt läsa dom där guiderna. Men jag fastnade ganska snabbt. Man var ju tvungen att ha Wine-1.1.6, som man bara kunde ladda ner source-filerna till så då var jag tvungen att försöka förstå mig på det också. Men i README filen man fick till stod det att bara vissa operativsystem fungerade, inte ubuntu. Och att det därför inte gick att installera. Men han som hade gjort guiden använde Wine-1.1.6. Jag blir jätteförvirrad.

- Bilagor
-
- Screenshot
- Screenshot.png (53.61 KiB) Visad 5299 gånger
För att få den senaste versionen av Wine kan du följa den här guiden: http://www.winehq.org/download/deb
-
Applåder till mig, jag lyckades installera den senaste Wine versionen
Okay, nu har jag kommit ETT steg längre...
Ska försöka med att installera photoshop på nytt...

Ska försöka med att installera photoshop på nytt...
- Bilagor
-
- Screenshot-1.png (52.22 KiB) Visad 5249 gånger
-
Gick inte att installera, kanske för att jag installerar med CD-skiva?
Efter att du installerat WINE: prova starta om datorn, och, därefter, starta upp installationen av Photoshop (jag antar att du har en korrekt licens).
Edit. ..kom att tänka på ett stort känt animationsföretag som använder Photoshop via Wine på Linuxdatorer: http://www.eweek.com/c/a/Linux-and-Open ... to-Disney/
Edit. ..kom att tänka på ett stort känt animationsföretag som använder Photoshop via Wine på Linuxdatorer: http://www.eweek.com/c/a/Linux-and-Open ... to-Disney/
-
Jag har provat med att starta om, men samma felmeddelande kom upp. Ja, jag har en korrekt licens. Antar jag eftersom att jag fick datorn av skolan med photoshop installerat på den.
Enligt instruktionen på Wine's websida:
Tills Wine fixar CS3 lika bra som CS2 (vilket kanske inte dröjer så länge till) är det förmodligen smartast av dig att köra Photoshop i ditt befintliga Windowssystem (eller kör Gimp, och visa skolan hur onödigt eller fel det är att tvinga er använda Photoshop).
OK, now that you know that Wine does not yet fully support Photoshop CS3, here's how I got it to install and run today with wine-1.1.6:
1. Do 'wget kegel.com/wine/winetricks && sh winetricks gecko gdiplus'
2. Install Photoshop CS3 as normal by running its Setup.exe.
3. Run Photoshop CS3 as normal, e.g.
$ cd .wine/drive_c/Program\ Files/Adobe/Adobe\ Photoshop\ CS3
$ wine Photoshop.exe
That's it! It runs very slowly, though. Hats off to Jacek for fixing the installer!
I have had problems with the app's license manager giving up because the app was running too slowly. When this happens, you have to remove ~/.wine and reinstall.
Tills Wine fixar CS3 lika bra som CS2 (vilket kanske inte dröjer så länge till) är det förmodligen smartast av dig att köra Photoshop i ditt befintliga Windowssystem (eller kör Gimp, och visa skolan hur onödigt eller fel det är att tvinga er använda Photoshop).
- Ulsak
det är lite sorglig att behöva använda photoshop men jag har respekt för det om man pyntat en hel del för att gå på pshop-kurs. Man får väl en hel del allmän kunskap om begrepp som är gemensamma som man har nytta av även i GIMP.
Jag har själv använt photoshop ett flertal år och det blev en inlärningströskel när jag bytte till GIMP, medges. Men den blev betydligt lägre än om jag inte haft någon som helst erfarenhet av bildbehandlingsprogram.
blender och
inkscape så sliṕper dom en massa kostnader..
Jag har själv använt photoshop ett flertal år och det blev en inlärningströskel när jag bytte till GIMP, medges. Men den blev betydligt lägre än om jag inte haft någon som helst erfarenhet av bildbehandlingsprogram.
Hoppas dom dom upptäckerEdit. ..kom att tänka på ett stort känt animationsföretag som använder Photoshop via Wine på Linuxdatorer: http://www.eweek.com/c/a/Linux-and-Open ... to-Disney/

-
Jag fixade det med virtualbox
Det är grymt bra! Även fast det inte var exakt så jag ville ha det så fungerar det ju i alla fall 
Tack för all hjälp!

Tack för all hjälp!

-
Bra.Elias Liedholm skrev:Jag fixade det med virtualboxDet är grymt bra!
Men lite eftersnack. Jag blev inte klar på om du så småningom installerade Photoshop i Wine med dess setup.exe, eller om du gjorde som i första inlägget och startade photoshop.exe i den installation som redan fanns i Windows? (Dialogerna du fick när du startade Photoshop kanske i så fall beror på att filerna i Windows inte stämmer med registryt i Wine, eller nåt sånt.)
-
Re: Photoshop [LÖST]
Jo jag provade setup.exe, fast det funkade inte...