Hej!
Jag har ett mediacenter som kopplar upp mot datorn och streamar film, bilder och musik. Genom media centret kan jag även deleta kataloger. Men det fungerar inte riktigt med linux att ta bort. Gör jag en chmod 777 på mappen så kan jag från mediacentret ta bort de kataloger som fanns där fram till moden. Men nya kataloger som läggs till går inte att ta bort.
Finns det något sätt att få media mappen att automatiskt få skriv/ta bort rättigheter när jag skapar nya mappar?
permanent skriv/ta bort rättigheter på mapp?
- Osprey
- Kontakt:
Re: permanent skriv/ta bort rättigheter på mapp?
Det kommando som bestämmer vilket skydd nyskapade filer och mappar får är "umask", där "umask 000" motsvarar "chmod 777". Om mediacentret startas med ett script så kan du lägga in umask-kommandot i det och om det inte gör det så kan du skapa ett "wrapper-script" som gör det... 

Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
-
Re: permanent skriv/ta bort rättigheter på mapp?
Vad tror du om det här?
Då ska ls -l bli ungefär:
drwxrwsr-x 9 someone mediagroup 9999 2009-01-01 mediamapp
s gör att alla mappar och filer som skapas i mediamapp kommer att få grupp mediagroup.
(Ändra "mediagroup", "someone" och "mediamapp" ovan till vad som helst som passar.) (9 och 9999 är bara exempel.)
(Bieffekt: umask 002 gör att alla filer som skapas i home får grupprättigheter men det borde väl inte göra nåt eftersom grupp är user i home?)
(Har ej testat ovanstående i stor skala.)
- Sätt grupp på topp-mappen till "mediagroup"
Kod: Markera allt
chgrp mediagroup mediamapp
- Sätt set group id-rättigheten på topp-mappen
Kod: Markera allt
chmod g+sw mediamapp
drwxrwsr-x 9 someone mediagroup 9999 2009-01-01 mediamapp
s gör att alla mappar och filer som skapas i mediamapp kommer att få grupp mediagroup.
- Sätt umask till 002 för alla användare (ändra umask i /etc/profile är ett sätt)
(Ändra "mediagroup", "someone" och "mediamapp" ovan till vad som helst som passar.) (9 och 9999 är bara exempel.)
(Bieffekt: umask 002 gör att alla filer som skapas i home får grupprättigheter men det borde väl inte göra nåt eftersom grupp är user i home?)
(Har ej testat ovanstående i stor skala.)