Synsätt - Ubuntu eller inte?

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Min avgång ur Förtroenderådet (Farmfield) [Delad - OT]

Inlägg av Hund »

Jag skulle uppskatta om du ska säga "elaka" saker får du gärna komma med argument för det.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Min avgång ur Förtroenderådet (Farmfield)

Inlägg av farmfield »

Hund skrev:Jag förlitar mig på att våra moderatorer gör sitt jobb.
Fast det är långt ifrån så enkelt. I FUSE-tråden så var det flera förtroenderådsmedlemmar, minst en kontaktperson o.s.v. som bröt mot CoC och LCoC gång på gång på gång... Ingen moderator ville väl stoppa huvudet i det getingboet, och jag har full förståelse för det... ::)

Jag kämpade mot idén om 'hårt ledarskap' o.s.v. eftersom det var emot CoC och 'ubuntu'. Jag har varit tuff mot, såväl som försvarat, t.ex. Sid - och det har inte varit svårt att göra avvägningen, för jag har haft CoC och 'ubuntu' som bas i agerandet...

Skulle det vara att jag (m.fl.) alltså tolkar CoC fel? Konceptet med 'ubuntu' fel?

Jag säger vad jag har sagt förut. Ta utmaningen att hitta nåt utanför FUSE-tråden där Ulsaks beteende går över gränsen... Sen kan du göra samma sak med djkmmo... Och sett till vad som hände i FUSE-tråden (och efteråt) så är det Ulsak som blir klassad som en 'bad guy'... ::)

Lös den ekvationen med 'ubuntu' som en av variablerna och t.o.m. Einstein hade blivit impad... :-[

Och dom här grejerna borde väl om nåt flyttas/slås ihop med http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=60&t=37356 ???
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

Hund skrev:Jag skulle uppskatta om du ska säga "elaka" saker får du gärna komma med argument för det.
Alltså, jag säger inte "elaka saker", det jag skrev är ett konstaterande av hur det ser ut här idag.

Om du nu inte hängt med och läst turerna i "FUSE tråden" och "Synsätt - Ubuntu eller inte?", har du inte koll på vad som sagts och skrivits där, så tycker jag att du gör ett rejält övertramp som hoppar på mig och ifrågasätter vad jag skriver.

En del inom administrationen och i förtroendevalda positioner, har uppenbarligen tappat bort innebörden av både forumsregler, CoC, LCoC och ubuntus anda.

Dessutom så förlitade du på att moderatorerna gjorde sitt jobb skrev du, men mina poster bröt du ut och gömde undan i "Debatt" av alla ställen?!?!?!

Men, sanningen kanske mår bäst av att gömmas undan på en väl undanskymd plats för alla medlemmarna i forumet.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Men väx upp nu pojkar...
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Kattskrället skrev:Dessutom så förlitade du på att moderatorerna gjorde sitt jobb skrev du, men mina poster bröt du ut och gömde undan i "Debatt" av alla ställen?!?!?!

Men, sanningen kanske mår bäst av att gömmas undan på en väl undanskymd plats för alla medlemmarna i forumet.
Det är en del av åsiktsförtrycket som finns här på ubuntu-se.org. Trots det tycker man att man har total och fullständig demokrati här. Det är fanimej sorgligt, tycker jag. Undrar vad förtroenderådet tycker om detta?

//FH
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

FreakHead skrev:
Kattskrället skrev:Dessutom så förlitade du på att moderatorerna gjorde sitt jobb skrev du, men mina poster bröt du ut och gömde undan i "Debatt" av alla ställen?!?!?!

Det är en del av åsiktsförtrycket som finns här på ubuntu-se.org. Trots det tycker man att man har total och fullständig demokrati här. Det är fanimej sorgligt, tycker jag. Undrar vad förtroenderådet tycker om detta?

//FH
Det finns två och en halv sak att säga om den modereringen, och det handlar inte om åsiktsförtryck.
1) Moderatorns uppgift är att inlägget faller inom ramen för vad som relevant för tråden. Gör den inte det enligt moderatorns bedömning ska han välja mellan att bortmoderera den helt eller lägga i en tråd där den passar bättre.

2) Vi har ett förtroenderåd där man anmäler om man anser att moderatorn gjort en felaktig bedömning därmed garanteras forumsmedlemmarna "rättssäkerhet" och demokrati.

2½). Är det nån som har påstått att det finns en "total och fullständig demokrati" här. ? Det är helt omöjligt att uppnå IMHO. ( och det vete fan som det ens är att definiera som utopi, om man tar den fulla konsekvensen om att rösta om alla och alla ska vara med hela tiden...)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Ulsak skrev:Det finns två och en halv sak att säga om den modereringen, och det handlar inte om åsiktsförtryck.
1) Moderatorns uppgift är att inlägget faller inom ramen för vad som relevant för tråden. Gör den inte det enligt moderatorns bedömning ska han välja mellan att bortmoderera den helt eller lägga i en tråd där den passar bättre.

2) Vi har ett förtroenderåd där man anmäler om man anser att moderatorn gjort en felaktig bedömning därmed garanteras forumsmedlemmarna "rättssäkerhet" och demokrati.

2½). Är det nån som har påstått att det finns en "total och fullständig demokrati" här. ? Det är helt omöjligt att uppnå IMHO. ( och det vete fan som det ens är att definiera som utopi, om man tar den fulla konsekvensen om att rösta om alla och alla ska vara med hela tiden...)
Fast 'Hund' är väl inte moderator utan administratör? Och, oavsett om Hund 'får'/'bör' agera moderator (vilket jag faktiskt inte vet och då lämnar osagt), så är det väl ändå lite av en självklarhet att man inte bör moderera (eller, som i detta fall, dela/flytta) diskussioner man själv deltar i.

Sen, att det skulle vara åsiksförtryck, det ser iaf. inte jag som påtagligt, men jag tycker personligen att de inlägg ovan som har med 'synsätt' att göra lämpligen kunde ha flyttats till tråden http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=60&t=37356 där detta ju är ämnet - och det var också en delning/flytt dit som jag föreslog i noteringen när jag anmälde dessa inlägg som 'ot'. Men det är endast min åsikt.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Ulsak skrev:Är det nån som har påstått att det finns en "total och fullständig demokrati" här. ? Det är helt omöjligt att uppnå IMHO. ( och det vete fan som det ens är att definiera som utopi, om man tar den fulla konsekvensen om att rösta om alla och alla ska vara med hela tiden...)
OK....
Ni har en så kallad total demokrati här, för den är inte representativ eller något annat heller, vad jag förstått.
När det gäller ert sätt att styra detta LoCo, ser det åtminstone ut som om man eftersträvar total demokrati. Alla får vara med och tycka till och alla får rösta, om allt.

Vore det så att vi har en total demokrati här så borde ALLT vara transparent, inkluderat denna debatt, som förpassats till debattdelen av forumet, som inte kan läsas av oinloggade gäster och medlemmar som inte valt att ansöka om medlemskap i debattgruppen!? Eller hur? Det är därför som Kattskrället och jag reagerar så starkt kring detta.

Debattdelen borde väl vara öppen för alla, eller? Är det ens ok, enligt CoC, att den är delvis stängd?

Om Ubuntu Sverige INTE har en total demokrati, vad är det då vi har här?
Är LoCot ett praktexempel på en kommunistisk grundideologi med inslag av anarki, eller?

//FH

EDIT: Sakfel av mig gällande bollplanket, så jag tog bort det från denna post.
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

farmfield skrev:Fast 'Hund' är väl inte moderator utan administratör? Och, oavsett om Hund 'får'/'bör' agera moderator (vilket jag faktiskt inte vet och då lämnar osagt), så är det väl ändå lite av en självklarhet att man inte bör moderera (eller, som i detta fall, dela/flytta) diskussioner man själv deltar i.
Instämmer!
farmfield skrev:Sen, att det skulle vara åsiksförtryck, det ser iaf. inte jag som påtagligt, men jag tycker personligen att de inlägg ovan som har med 'synsätt' att göra lämpligen kunde ha flyttats till tråden http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=60&t=37356 där detta ju är ämnet - och det var också en delning/flytt dit som jag föreslog i noteringen när jag anmälde dessa inlägg som 'ot'. Men det är endast min åsikt.
Blir det nån flytt till http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=60&t=37356 där den här tråden passar in som handsken?
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

farmfield skrev: ... Fast 'Hund' är väl inte moderator utan administratör? Och, oavsett om Hund 'får'/'bör' agera moderator (vilket jag faktiskt inte vet och då lämnar osagt), så är det väl ändå lite av en självklarhet att man inte bör moderera (eller, som i detta fall, dela/flytta) diskussioner man själv deltar i. ...
Jag kan i alla fall bidra med ett faktum:
Forum-administratörer fungerar även som moderatorer.

Huruvida Debattavlan är en bra lösning kan ju diskuteras, det är bra att detta diskuteras. Jag själv var skeptisk när den infördes. (Lite tillspetsat kan man säga att man inte bör ""klassificera diskussioner i ett A- och ett B-lag"".) Min personliga uppfattning är dock att den visat sig ha en fördel. Jag tror den kan ha bidragit till att "taket höjts" för kritik av forum, forumledning, diskussion om våra arbetsformer etc.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

ycc skrev:Jag tror den kan ha bidragit till att "taket höjts" för kritik av forum, forumledning, diskussion om våra arbetsformer etc.
Ärligt nu, tror du att det är någon som lyssnar? :-\

//FH
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

ycc skrev:
farmfield skrev: ... Fast 'Hund' är väl inte moderator utan administratör? Och, oavsett om Hund 'får'/'bör' agera moderator (vilket jag faktiskt inte vet och då lämnar osagt), så är det väl ändå lite av en självklarhet att man inte bör moderera (eller, som i detta fall, dela/flytta) diskussioner man själv deltar i. ...
Jag kan i alla fall bidra med ett faktum:
Forum-administratörer fungerar även som moderatorer.

Huruvida Debattavlan är en bra lösning kan ju diskuteras, det är bra att detta diskuteras. Jag själv var skeptisk när den infördes. (Lite tillspetsat kan man säga att man inte bör ""klassificera diskussioner i ett A- och ett B-lag"".) Min personliga uppfattning är dock att den visat sig ha en fördel. Jag tror den kan ha bidragit till att "taket höjts" för kritik av forum, forumledning, diskussion om våra arbetsformer etc.
Om jag inte minns helt fel så finns där väl en regel eller rent av en oskriven regel som säger att om en admin/mod själv är involverad i en diskussion i en tråd så ska denne inte dela trådar eller flytta poster på egen hand. Det ska andra admins/moderatorer göra om det ses som lämpligt att utföra just sådana åtgärder såsom delning/postflytt.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

ycc skrev:
Jag kan i alla fall bidra med ett faktum: Forum-administratörer fungerar även som moderatorer.
Att dom har den rent forumtekniska 'rättigheten' är dock inte kopplat till om administratörer får eller bör moderera, det är någonting som då skulle vara klargjort nånstans i nåt regelverk, eller?

Jag vet alltså inte, det kanske är praxis att dom har den rättigheten även regelmässigt, men...
Kattskrället skrev:Om jag inte minns helt fel så finns där väl en regel eller rent av en oskriven regel som säger att om en admin/mod själv är involverad i en diskussion i en tråd så ska denne inte dela trådar eller flytta poster på egen hand. Det ska andra admins/moderatorer göra om det ses som lämpligt att utföra just sådana åtgärder såsom delning/postflytt.
LOL - sorry, men hur jag än läser det så låter det som om en oskriven regel skulle ha högre bärighet än en skriven... ;D

Men tanken är helrätt, för finns det ingen sån regel så är det ju en miss, för det är ju bara logiskt! ::)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

FreakHead skrev:
Debattdelen borde väl vara öppen för alla, eller? Är det ens ok, enligt CoC, att den är delvis stängd?
En liten förklaring varför debatt-tavlan finns:

Det är en stor andel av våra medlemmar som inte vill läsa alla dessa diskussioner/dispyter/debatter och som vill slippa få upp sådana trådar bland nya inlägg. Många av dessa ville att sådana diskussioner skulle förbjudas i forumet. Skapandet av debatttavlan var ett sätt att så långt möjligt tillgodose önskemålen från dom som vill slippa (häftiga) diskussioner och dom som vill kunna diskustera fritt. Alla som vill kan enkelt gå med i debattgruppen och få tillgång till tavlan, det är ingen ansökan som ska godkännas utan bara att gå med, men eftersom det är mest nya medlemmar som vill slippa se diskussioner så är man inte med i gruppen automatiskt när man blir medlem i forumet.

Detta är den bästa lösningen vi hittat och den funkar för det mesta riktigt bra, men givetvis finns det fall när en trådflytt hit kanske är mindre lyckad, men det får vi leva med tills vi hittat en bättre lösning.

Hoppas detta kan räta ut något frågetecken. :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

vulfgar skrev:En liten förklaring varför debatt-tavlan finns:

Det är en stor andel av våra medlemmar som inte vill läsa alla dessa diskussioner/dispyter/debatter och som vill slippa få upp sådana trådar bland nya inlägg. Många av dessa ville att sådana diskussioner skulle förbjudas i forumet. Skapandet av debatttavlan var ett sätt att så långt möjligt tillgodose önskemålen från dom som vill slippa (häftiga) diskussioner och dom som vill kunna diskustera fritt. Alla som vill kan enkelt gå med i debattgruppen och få tillgång till tavlan, det är ingen ansökan som ska godkännas utan bara att gå med, men eftersom det är mest nya medlemmar som vill slippa se diskussioner så är man inte med i gruppen automatiskt när man blir medlem i forumet.
Här håller jag med Vulfgar helt. Att som nybliven medlem och mest för support/problemlösning ramla in i ett upplistande av vad som ibland försiggår i debattrådarna, det skulle vara katastrofalt.
vulfgar skrev:Detta är den bästa lösningen vi hittat och den funkar för det mesta riktigt bra, men givetvis finns det fall när en trådflytt hit kanske är mindre lyckad, men det får vi leva med tills vi hittat en bättre lösning.
Fast det har i omgångar påpekats av mig och andra att just de i denna tråd avknoppade inläggen lämpligen borde slagits ihop med min tråd "Synsätt - ubuntu eller inte" har helt ignorerats. Sen, att den tråden i sig själv - vilken jag ursprungligen postade i tavlan 'Forum' - kanske borde ha flyttats (och det är inte för sent) till debatt-tavlan, det är en annan femma.

Samma gäller diskussionerna i FUSE-tråden förresten, hur lämpliga var dom att 'skylta med' för 'alla'..?
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Har inte tid att se över allt skrikande och gapande just nu... Ska hela den här tråden in i den där synsätts-tråden eller?
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Hund skrev:Jag lägger ner min tid och energi på Ubuntu och forumet, inte några gnällspikar (Ingen nämnd) som tjatar om samma sak om och om igen..
Emil.s skrev:Har inte tid att se över allt skrikande och gapande just nu... Ska hela den här tråden in i den där synsätts-tråden eller?
"Leadership by example....."

Ja du kan nog flytta hela tråden till "den där" synsättstråden. Tack.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Kattskrället skrev:
Hund skrev:Jag lägger ner min tid och energi på Ubuntu och forumet, inte några gnällspikar (Ingen nämnd) som tjatar om samma sak om och om igen..
Emil.s skrev:Har inte tid att se över allt skrikande och gapande just nu... Ska hela den här tråden in i den där synsätts-tråden eller?
"Leadership by example....."

Ja du kan nog flytta hela tråden till "den där" synsättstråden. Tack.
Som tidigare sagt så är det nationella prov som gäller för närvarande, och då hoppas jag att du förstår att man inte vill sitta och läsa genom allt det här när man har lite viktigare saker att läsa...
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Skriv svar

Återgå till "Forum"