Har tänkt att lyssna på ljudböcker genom bibliotekens tjänst elib http://www.elib.se/library/default_ljud.asp?lib=127
till att börja kan man välja att provlyssna på boken och det fungerar bra
men när jag väjer att lyssa på hela boken så hörs det ingenting (skumt)
använder ubuntu 8.10
skulle vara trevligt om någon kunde hjälpa mig.
Strömmande media
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Strömmande media
Vilken spelare använder du? Som standard är det Totem, i spelaren som komme rupp då man klickar på en medialänk så finns det en pil till höger om högtalarikonen, klicka på pilen pch sen på Kopiera så kopieras länken till mediafilen. Testa att öppna dem med tex VLC, och se om det funkar bättre.
Jag har tidigare varit i kontakt med biblioteken angående ljudböcker. Kunde inte lyssna på en som jag lånat. Fick följande svar:
Jag har tidigare varit i kontakt med biblioteken angående ljudböcker. Kunde inte lyssna på en som jag lånat. Fick följande svar:
Det var tyvärr inte till nån hjälp för mig, jag hade tydligen lånat en ljudbok med äldre filformatad jag vet så finns det inget superenkelt sätt att lyssna på våra strömmande ljudfiler i Linux. De använder dock vanligt Windows Media-format i ASF, så de borde ju gå att köra i de flesta spelare.
En annan linux-användare lyckades få ljudböckerna att fungera genom att installera en färdigpacketerad codec genom Totem. Han förklarade det så här: "Men i princip så fick man första gången klistra in urlen till filen i mediaspelaren Totem. Då sökte programmet själv upp codecen."
Ah, besvärligt. Våra äldre ljudböcker använder just Windows Media Audio Speech, och det är möjligt att det inte finns någon linux-codec för detta. Vi har dock slutat använda denna encoder för nya titlar efter våren 2008, så dessa bör fungera i Linux.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Hej efter letande på nätet efter lösningen så har jag installerat
Mediaplayerconnectivity ett tilläg till firefox så att man kan välja
vilket program som skall avändas för olika media. (för windowa media har jag valt mplayer)
Så nu kan jag höra ljudet, men fick ett annat problem på köpet
det går inte att stänga av ens om jag stänger ner allt
utan jag får avaktivera trådlöst nätverk, då blir det tyst efter en stund
Men skall testa ditt tips och återkommer i frågan
Mediaplayerconnectivity ett tilläg till firefox så att man kan välja
vilket program som skall avändas för olika media. (för windowa media har jag valt mplayer)
Så nu kan jag höra ljudet, men fick ett annat problem på köpet
det går inte att stänga av ens om jag stänger ner allt
utan jag får avaktivera trådlöst nätverk, då blir det tyst efter en stund
Men skall testa ditt tips och återkommer i frågan
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Mediaplayerconnectivity är faktiskt vad jag hade tänkt föreslå om det funkade med VLC. Du kan i mediaplayerconnectivity välja VLC har jag för mig. Använder den inte själv men har läst en del gott om den.