Mitt beslut att avgå är några dagar gammalt nu men för att inte strula till det för dom kvarvarande medlemmarna i Förtroenderådet så har jag (iaf. så gott jag kunnat) försökt nysta ihop dom sista trådarna, det viktigaste, att se till att Förtroenderådets nya medlemmar, Hans Linde och Osprey, är 'installerade', har tillgång till Förtroenderådets slutna tavla o.s.v. vilket nu är gjort.
Dessutom har jag i min avgångstråd föreslagit rådet att som första steg utse en ny 'permanent sekreterare' (*), därefter snarast starta en nomineringstråd och sedan genomföra det val som nu blir nödvändigt för att täcka upp den i Förtroenderådets 'tomma stol' som uppstått iom. min avgång. Detta var säkert helt i onödan då det handlar om klara rutiner - men tänkte det var lika bra.

Jag vill också meddela att jag inte kommer trycka på om det misstroendevotum jag tidigare deklarerat eftersom det inte finns rutiner att genomföra något dylikt. Jag tycker dock att dylika rutiner är någonting som borde finnas eftersom det helt klart är någonting som behövs. Jag kan som 'vanlig medlem' inte göra annat än att rekommendera att det skapas rutiner för detta. Då detta alltså inte längre än aktuellt går jag efter vad det ju faktiskt finns rutiner för och klargör istället mina synpunkter och argument i en anmälan till Förtroenderådet.
Själv kommer jag framöver lägga mitt fokus på annat, t.ex. projektet runt min 'supportidé' (linuxforalla.se), eftersom senaste tidens händelser på ubuntu-se.org, vissa medlemmars beteende och synsätt, i stort berövat mig på glädjen att verka här. Jag kommer annars inte gnälla mer om det här då jag ju klargjort min synpunkt i tråden http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=60&t=37356
/Johan Gårdfeldt
(*) Det blev ju lite knäppt att jag alltså tekniskt tillträdde som Förtroenderådets permanenta sekreterare (efter Mekaniserad Apelsin) och sedan avgår ur Förtroenderådet, detta inom 12 timmar...