Datorn "fryser" när jag inte gör något på ett tag [LÖST]

linnea

Datorn "fryser" när jag inte gör något på ett tag [LÖST]

Inlägg av linnea »

Hej.
Jag har inte den blekaste aning om vad det är för fel, men om jag går ifrån datorn och kommer tillbaka en eller ett par timmar senare så har den nästan alltid "fryst". Jag kan förflytta muspekaren över skärmen, men jag kan inte klicka på någonting. Inga tangenter fungerar och det slutar alltid med att jag får stänga av datorn manuellt och starta den igen... Hjälp! Någon som vet vad problemet kan vara?

Det är säkert en dum fråga, för det lär väl kunna bero på tusentals olika saker... Suck. :-[ Jag börjar nästan tro att datorn har en egen vilja och tycker att om jag dissat den genom att gå iväg, så kan den gott ignorera mig som hämnd när jag kommer tillbaka.

MVH
Linnéa
Senast redigerad av 1 linnea, redigerad totalt 18 gånger.
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Datorn "fryser" när jag inte gör något på ett tag

Inlägg av djkmmo »

Det enda jag har kunnat hitta som ev. kunde vara relaterat till det problem du beskriver har med powernowd att göra. Det är ett program för att sköta strömsparfunktioner i AMD-processorer. Är det en AMD-processor du har i datorn?
linnea

Inlägg av linnea »

Vet tyvärr inte om jag har nån AMD-processor. Hur kollar jag det?
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av palle-kuling »

Öppna en "terminal" Panel>Applications>Accessories>Terminal och skriv in

Kod: Markera allt

lspci
följt av enter, och klistra in resultatet du fick till oss i en kodruta. Så ska vi se om vi får några ideér.
Kan du "starta om" det grafiska gränssnittet när det händer, med tangentbordskombinationen ctrl-alt-backspace? (inte delete, utan backspace, dvs pil bakåt, "radera")?
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
linnea

Inlägg av linnea »

Ok, det här var vad jag fick fram:

00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Mobile PM965/GM965/GL960 Memory Controller Hub (rev 0c)
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Mobile GM965/GL960 Integrated Graphics Controller (rev 0c)
00:02.1 Display controller: Intel Corporation Mobile GM965/GL960 Integrated Graphics Controller (rev 0c)
00:1a.0 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB UHCI Controller #4 (rev 03)
00:1a.1 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB UHCI Controller #5 (rev 03)
00:1a.7 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB2 EHCI Controller #2 (rev 03)
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) HD Audio Controller (rev 03)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) PCI Express Port 1 (rev 03)
00:1c.1 PCI bridge: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) PCI Express Port 2 (rev 03)
00:1c.2 PCI bridge: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) PCI Express Port 3 (rev 03)
00:1c.3 PCI bridge: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) PCI Express Port 4 (rev 03)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB UHCI Controller #1 (rev 03)
00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB UHCI Controller #2 (rev 03)
00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB UHCI Controller #3 (rev 03)
00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB2 EHCI Controller #1 (rev 03)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev f3)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801HEM (ICH8M) LPC Interface Controller (rev 03)
00:1f.1 IDE interface: Intel Corporation 82801HBM/HEM (ICH8M/ICH8M-E) IDE Controller (rev 03)
00:1f.2 SATA controller: Intel Corporation 82801HBM/HEM (ICH8M/ICH8M-E) SATA AHCI Controller (rev 03)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) SMBus Controller (rev 03)
04:00.0 Network controller: Intel Corporation PRO/Wireless 3945ABG Network Connection (rev 02)
06:00.0 Ethernet controller: Broadcom Corporation NetLink BCM5906M Fast Ethernet PCI Express (rev 02)
08:06.0 FireWire (IEEE 1394): Ricoh Co Ltd R5C832 IEEE 1394 Controller
08:06.1 SD Host controller: Ricoh Co Ltd R5C822 SD/SDIO/MMC/MS/MSPro Host Adapter (rev 19)
08:06.2 System peripheral: Ricoh Co Ltd R5C843 MMC Host Controller (rev 0a)
08:06.3 System peripheral: Ricoh Co Ltd R5C592 Memory Stick Bus Host Adapter (rev 05)
08:06.4 System peripheral: Ricoh Co Ltd xD-Picture Card Controller (rev ff)
Tror inte att det funkar med ctrl-alt-backspace. Har testat alla tangentkombinationer jag kunnat komma på, utan resultat. Är det möjligt att felet sitter i själva datorn? Men den e inte mer än 2 år gammal, så det borde ju inte va nåt fel på den, tycker jag.
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Det var knepigt, det här. Du kör "Ubuntu - Hardy Heron" a.k.a 8.04 right? Jag antar att den är uppdaterad på det senaste?
Du skulle ju eventuellt kunna prova att uppgradera till "Intrepid Ibex" a.k.a 8.10. Inte helt säkert att det blir bättre av det, men det är ju en möjlighet du har iaf.

Vill du fortsätta problemsöka, skulle du kunna få köra två kommandon till i en terminal, för att eventuellt ge oss några ledtrådar till vad som är fel.

cat .xsession-errors > xsession-errors.txt
och

cp /var/log/dmesg.0 dmesg.txt
Detta skapar två filer i din hemmamapp, bifoga dem, eller infoga dem i två kodrutor här på forumet, så ska vi se om vi hittar något misstänkt.
Sist, men inte minst, är det här ett problem du haft sedan du installerade ubuntu, eller har det uppkommit på sistone?
linnea

Inlägg av linnea »

Jo, jag har 8.04. Problemet tror jag har funnits ända sedan jag installerade ubuntu, men jag använde inte datorn på ett par månader pga en massa problem som jag inte orkade försöka förstå mig på, och jag minns nu inte så noga hur det var innan dess.

Filerna innehöll för många tecken för att skriva i kodrutor och det gick inte så bra att bifoga filerna i txt-format, så jag kopierade allt till open office och sparade om det.
Bilagor
xsession-errors.odt
(25.6 KiB) Nerladdad 159 gånger
dmesg-grejen.odt
(32.81 KiB) Nerladdad 167 gånger
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Ok, du har en lenovo 3000 N200, antar jag?

Pröva först att installera apt://linux-backports-modules-intrepid (nyare drivrutiner, så starta om efter det)
Funkar inte det, så gå vidare med råden nedan.

Jag ser inte att någon har ditt problem när jag söker runt lite på internet, men hittade en bugg rapport på ubuntus bugtracker som kan vara relevant. Den nämner att grafikkortet du har kan få datorn att "hänga sig" t.ex. när skärmsläckaren startar etc. Har du provat att stänga av effekter? (System>Preferences>Appearance>Visual effects). Om du inte har dom aktiverade i nuläget får vi pröva något annat.

Du kan ju även testa att stänga av skärmsläckaren i System>Preferences>Screensaver, och se till att skärmen "somnar" istället. Den ska göra det efter en stund automatiskt, men du kan påverka hur länge det tar i System>Preferences>Power options.

Det kan även vara så att fläkten i din bärbara har dragit i sig så mycket damm att den överhettas, och "hänger sig" pga det. Jag brukar få damsuga min någon gång om året. Ju fler luckor du kan öppna för att komma åt desto bättre.
linnea

Inlägg av linnea »

Länken funkade inte. Men jag sökte på "linux-backports-modules-intrepid" och fick då upp två varianter, amd64 och i386, som jag kan ladda ned. Jag vet inte vad skillnaden är. Vilken bör jag välja?
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

linnea skrev:Länken funkade inte. Men jag sökte på "linux-backports-modules-intrepid" och fick då upp två varianter, amd64 och i386, som jag kan ladda ned. Jag vet inte vad skillnaden är. Vilken bör jag välja?
Det beror på om du har 32- (i386) eller 64-bitars (amd64) Ubuntu.
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Förlåt mig, jag strulade till det i huvudet. Om du kör 8.04 (Hardy Heron LTS) så ska det ju givetvis vara apt://linux-backports-modules-hardy (hardy, inte intrepid)
Funkar inte "apt" länken, så kan du ju givetvis installera paketet "linux-backports-modules-hardy" i din pakethanterare...

Om du undrar om du kör 32 eller 64 bitar, så kan du ju köra kommandot (i en terminal, givetvis)

uname -m
Står det i686 är det 32 bitar, står det något i stil med x86_64 (eller likn) så är det 64 bitars versionen.
linnea

Inlägg av linnea »

Ja då testar jag om det har fungerat då. Om datorn sköter sig i en vecka så antar jag att det funkat. Annars dyker jag nog upp här snart igen.
Tack för hjälpen och hej så länge :)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"