Jag undrar hur det är om man byter hårdvara efter att man gjort en installation av Ubuntu. Tex byte av minnen och grafikkort. Är det som i windows att det konfigureras efter uppstarten? Rekommenderar ni en ny installation efter hårdvarubyte?
Tack!
Byte av hårdvara efter installation
-
Byte av hårdvara efter installation
Med undantag för grafikkort så kan du byta ut allt utan att behöva göra det minsta lilla, Linux kan konfigureras så att det detekterar din maskinvara varje gång du bootar. Nästan alla distros (bl.a. Ubuntu) har byggt Linux med sådan support. Nackdelen med det är att det tar lite längre tid vid varje uppstart mot att anta att maskinvaran är fixerad. Bytte moderkort på en av mina datorer, var inga problem alls att starta Ubuntu men windows tog jättelång tid att boot efter bytet och fick start om dator 3 gånger innan den hittat allt, plus att boot tiden förblev väldigt mycket längre i Windows även efter det att all HW hittats (fattar inte riktigt varför).
Om du byter grafikkort från nVidia -> nVidia eller ATI -> ATI så behöver du inte göra någonting heller.
Även om du byter till ett annat chipset på grafikkortet så kommer Linux kärnan att fatta det och byta drivare, men Xorg kommer inte att byta automatiskt. Gör så här i det fallet:
Sätt i all ny maskinvara (inklusive grafikkortet)
I boot menyn (grub), välj safe mode
du kommer till loginprompten i text läge
logga in på din användare
kör "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg"
i detta läge så borde ditt nya kort automatiskt detekteras (d.v.s allt du behöver göra är att trycka på "return").
Glömde svara på en av dina frågor: Nej du behöver inte installera om (och jag rekomenderar det inte heller).
Ett tips dock är att lägga /home katalogen på en egen partion så du KAN installera om Linux utan att förlora dina personliga inställningar.
Om du byter grafikkort från nVidia -> nVidia eller ATI -> ATI så behöver du inte göra någonting heller.
Även om du byter till ett annat chipset på grafikkortet så kommer Linux kärnan att fatta det och byta drivare, men Xorg kommer inte att byta automatiskt. Gör så här i det fallet:
Sätt i all ny maskinvara (inklusive grafikkortet)
I boot menyn (grub), välj safe mode
du kommer till loginprompten i text läge
logga in på din användare
kör "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg"
i detta läge så borde ditt nya kort automatiskt detekteras (d.v.s allt du behöver göra är att trycka på "return").
Glömde svara på en av dina frågor: Nej du behöver inte installera om (och jag rekomenderar det inte heller).
Ett tips dock är att lägga /home katalogen på en egen partion så du KAN installera om Linux utan att förlora dina personliga inställningar.