Ska kopiera filer från min webserver till min hemmapp i datorn. Hittar inte hur jag ska göra?
Så här skriver jag, som uppenbart inte funkar

Kod: Markera allt
cp <filnamn> <användarnamn@dator:>

/F
cp <filnamn> <användarnamn@dator:>
ssh: "datornamn": Name or service not known
lost connection
scp <filnamn> <användare@IP>
ssh: connect to host <IPnummer> port 22: No route to host
lost connection
Japp har fixat det. Men det verkar som min router strular för idag fick jag inte ens igång mitt trådlösa nätverk.Konservburk skrev:Har du fixat till port forwarding i routern?
Finns det en ssh-server på webserver-datorn så skulle du annars lika gärna kunna göra tvärt om, dvs köra scp från hemdatorn... scp user@host:filename .
Om det inte är något hemligt så skulle du kanske kunna hämta filerna genom själva webservern?
1. Flytta, radera m.m. filer med terminalen går mycket snabbare. Ska flytta 5 hemsidor på ca 6 gig sammanlagtdanno skrev:Om du har ett ftp-konto till webbservern, varför inte använda det?
Borde väl gå med ftp användare@domännamn.com i terminalen...FishBone68 skrev:Japp har fixat det. Men det verkar som min router strular för idag fick jag inte ens igång mitt trådlösa nätverk.Konservburk skrev:Har du fixat till port forwarding i routern?
Finns det en ssh-server på webserver-datorn så skulle du annars lika gärna kunna göra tvärt om, dvs köra scp från hemdatorn... scp user@host:filename .
Om det inte är något hemligt så skulle du kanske kunna hämta filerna genom själva webservern?
Testade gå som du sa. Fick "No such file or directory"
1. Flytta, radera m.m. filer med terminalen går mycket snabbare. Ska flytta 5 hemsidor på ca 6 gig sammanlagtdanno skrev:Om du har ett ftp-konto till webbservern, varför inte använda det?
2. Jag vill lära mig att använda terminalen
Jag tror inte direkt att "cp" eller "scp" är något snabbare än "ftp" när det gäller kopiering över nätet, gissningsvis är det ändå ftp-protokollet som används i grund och botten...FishBone68 skrev:1. Flytta, radera m.m. filer med terminalen går mycket snabbare. Ska flytta 5 hemsidor på ca 6 gig sammanlagt
Man kan köra ftp direkt från terminalen också...FishBone68 skrev:2. Jag vill lära mig att använda terminalen
Ok. får testa detta dåOsprey skrev:Jag tror inte direkt att "cp" eller "scp" är något snabbare än "ftp" när det gäller kopiering över nätet, gissningsvis är det ändå ftp-protokollet som används i grund och botten...FishBone68 skrev:1. Flytta, radera m.m. filer med terminalen går mycket snabbare. Ska flytta 5 hemsidor på ca 6 gig sammanlagt
Man kan köra ftp direkt från terminalen också...FishBone68 skrev:2. Jag vill lära mig att använda terminalen
Vad är det för speciellt med scp?FishBone68 skrev: Ok. får testa detta då
Men fortfarande vill jag lösa (om det går) scp då jag hatar att ge migDen negativa sidan med att vara envis som fan
Jag vet inte. Inget?Rune.K skrev:Vad är det för speciellt med scp?
ftp ftp.funet.fi
Då verkar det ju fungera iaf.FishBone68 skrev:Japp har fixat det. Men det verkar som min router strular för idag fick jag inte ens igång mitt trådlösa nätverk.Konservburk skrev:Har du fixat till port forwarding i routern?
Testade gå som du sa. Fick "No such file or directory"
scp -r din_användare@din_server.se:din_katalog .