Partitionera Disken För Bästa Användning
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
- BlueeAYess
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Partitionera Disken För Bästa Användning
Skall installera Ubuntu 8.10 på min stationära dator.
Ubuntu kommer att vara det enda OS på disken till att börja med.
Vill ha möjlighet att ha 4 eller 5 OS på samma disk i framtiden .
Diskens storlek är 1TB.
Disken kommer att lagra FILM,TV,MUSIK och program.
1: Ubuntu 8.10 64bit
2: Annat Linux OS
3: Win 7
4: Win XP
Hur många GB av diskutrymmet skall jag använda för de olika OS:en ,
då med tanke på OS:ens storlek dvs hur många % utöver själva OS:et skall jag lägga till för att allt skall funka bra.
All media har jag tänkt spara på ett gemensamt utrymme på disken.
1 TB = 1 000 GB = 1 000 000 MB
Ubuntu kommer att vara det enda OS på disken till att börja med.
Vill ha möjlighet att ha 4 eller 5 OS på samma disk i framtiden .
Diskens storlek är 1TB.
Disken kommer att lagra FILM,TV,MUSIK och program.
Hur många GB av diskutrymmet skall jag använda för de olika OS:en ,
då med tanke på OS:ens storlek dvs hur många % utöver själva OS:et skall jag lägga till för att allt skall funka bra.
All media har jag tänkt spara på ett gemensamt utrymme på disken.
1 TB = 1 000 GB = 1 000 000 MB
Senast redigerad av 1 BlueeAYess, redigerad totalt 12 gånger.
mvh BlueeAYess
sweclockers rekomenderar Bästa programmen för Linux
http://www.sweclockers.com/forum/showth ... did=724487
- philip5
- HC-IRCare
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Re: Partitionera Disken För Bästa Användning
Det där är omöjligt att svara på eftersom det beror helt på vad du har tänkt att sedan installera på vart och ett av OS:en. Enklast är det väl att se på windowsinstallationerna och om du där tänker spela spel så drar ju utrymmet snabbt iväg idag med dagens spel som tar rätt mycket plats. Film, musik och annan media kan utan problem ligga på en egen partition som alla kan dela. Lämligt filsystem där är antaligen ntfs eller ext2/3 eftersom det kan läsas av alla OS:en du nämnt eftersom det finns drivrutiner för windows att läsa/skriva ext2/3. Däremot så är nog ändå linux med ntfs-3g bättre på att hantera ntfs än windows på ext2/3.
Som ett exempel så använder min kubuntuinstallation 16 GB efter en tids användning och jag kört in de program som jag använder. Sedan har jag delade filer mellan OS:en på annan gemensam partition.
Hoppas det här var till någon hjälp.
/Philip
Som ett exempel så använder min kubuntuinstallation 16 GB efter en tids användning och jag kört in de program som jag använder. Sedan har jag delade filer mellan OS:en på annan gemensam partition.
Hoppas det här var till någon hjälp.
/Philip
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
- BlueeAYess
Tack philip5 för ditt svar.
Då kan Ubuntu 8.10 64 bit få 100 GB för bra funktion.Tillsammans med Myth Tv.
Media-partitionen 400 GB med ntfs-3g
50 GB till kommande Linux OS
100 GB till Win XP
350 GB blir över till Win 7
Nej jag spelar inte .
Har för mig att det går att utvidga en partition om man skulle behöva,stämmer det.
Någon kommentar till ovan??
Då blir följdfrågan hur får man till ntfs-3g ?
Då kan Ubuntu 8.10 64 bit få 100 GB för bra funktion.Tillsammans med Myth Tv.
100 GB till Win XP
Nej jag spelar inte .
Har för mig att det går att utvidga en partition om man skulle behöva,stämmer det.
Någon kommentar till ovan??
Då blir följdfrågan hur får man till ntfs-3g ?
mvh BlueeAYess
- philip5
- HC-IRCare
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Det låter som ett bra upplägg och som du skriver så går det ju alltid att ordna i efterhand lite även om det ibland kan vara krångligt det också. Du formaterar partitionen som vanligt och väljer ntfs som filsystem. Du kan formatera från windows eller Linux det spelar ingen roll.
Ntfs-3g är inte krångligare att använda än att man väljer att "mounta" (montera) sin ntfs-partition med ntfs-3g som är ett val. Linux har en modul som heter bara ntfs och som ligger i linux kärna som fungerar bra men har det utvecklade stödet för läsa och skriva som just ntfs-3g som är ett alternativ som installeras externt som ett program och inte ingår i kärnan i sig. Det låter kanske krångligare än det är men när man väl lagt till det en gång och ställt in konfigurationen så behöver man inte tänka på det mer. Det finns gott om information om det på internet och vardagsmat för den som hållit på lite med linux så hjälp med frågan när det blir aktuellt är nog inte så svårt att få till när det är dags.
Lycka till.
Ntfs-3g är inte krångligare att använda än att man väljer att "mounta" (montera) sin ntfs-partition med ntfs-3g som är ett val. Linux har en modul som heter bara ntfs och som ligger i linux kärna som fungerar bra men har det utvecklade stödet för läsa och skriva som just ntfs-3g som är ett alternativ som installeras externt som ett program och inte ingår i kärnan i sig. Det låter kanske krångligare än det är men när man väl lagt till det en gång och ställt in konfigurationen så behöver man inte tänka på det mer. Det finns gott om information om det på internet och vardagsmat för den som hållit på lite med linux så hjälp med frågan när det blir aktuellt är nog inte så svårt att få till när det är dags.
Lycka till.
-------------------------------------------------------------
-
Eller kanske 1terabyte?BlueeAYess skrev: Diskens storlek är 1terabit (Tbit).

Det är väl rimligare att räkna GB än procent. Det "behövs" ett ganska givet antal partitioner med ganska givna storlekar för operativsystemen. Sen kan du dela resten mellan /home och /media.BlueeAYess skrev: Hur många % av diskutrymmet skall jag använda för de olika OSen ,
- Ca 15GB för Ubuntu
- Ca 15GB för Annan Linux
- Ca 1GB swap (gemensam för båda linuxarna)
- Valfritt antal GB för /home (gemensam för båda linuxarna)
- Valfritt antal GB för media
- Du vet nog bättre än mej hur många partitioner Windowsarna, själva os:et, behöver och hur stora de bör vara.
(Antar att du vill ha media i en partition separat från /home för att 1) enklare dela med Windows 2) inte backuppas så ofta som /home 3) dela mellan flera användare på ett demokratiskt sätt.)
(Tänk på att man kan ha alternativa os i virtuella maskiner i st.f dual boot.)
- Ca 1GB /boot, behövs det? jag menar, underlättar det?
- BlueeAYess
Hittade några länkar som jag bifogar .David Andersson skrev:Eller kanske 1terabyte?BlueeAYess skrev: Diskens storlek är 1terabit (Tbit).![]()
Är redigerat
Är redigeratBlueeAYess skrev: Hur många % av diskutrymmet skall jag använda för de olika OSen ,
Det är väl rimligare att räkna GB än procent. Det "behövs" ett ganska givet antal partitioner med ganska givna storlekar för operativsystemen. Sen kan du dela resten mellan /home och /media.
2: Annat Linux OSKan du utveckla ovanstående
- Ca 15GB för Ubuntu
- Ca 15GB för Annan Linux
- Ca 1GB swap (gemensam för båda linuxarna)
- Valfritt antal GB för /home (gemensam för båda linuxarna)
- Valfritt antal GB för media
Skulle det räcka till för alla program?
4: Win XPDet kanske blir bortåt 8-10 partitioner totalt.
- Du vet nog bättre än mej hur många partitioner Windowsarna, själva os:et, behöver och hur stora de bör vara.
Hur räknar du på ovanstående?
(Antar att du vill ha media i en partition separat från /home för att 1) enklare dela med Windows 2) inte backuppas så ofta som /home 3) dela mellan flera användare på ett demokratiskt sätt.)
(Tänk på att man kan ha alternativa os i virtuella maskiner i st.f dual boot.)
Hur tänker du här nedan?
- Ca 1GB /boot, behövs det? jag menar, underlättar det?
http://www.ubuntulinux.se/info/fixa/ins ... rtitionera
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=35590
mvh BlueeAYess
Det räcker och blir över med 20M /boot ...
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Nja, det är nog en sanning med modifikation. Jag har en kärna installerad och det tar 32 MB. Däremot är det väl frågan om man alls behöver en sepparat /boot.dmz skrev:Det räcker och blir över med 20M /boot ...
En kärna, 32M? Nu måste du väl ändå ha läst fel?djkmmo skrev:Nja, det är nog en sanning med modifikation. Jag har en kärna installerad och det tar 32 MB. Däremot är det väl frågan om man alls behöver en sepparat /boot.dmz skrev:Det räcker och blir över med 20M /boot ...

Kod: Markera allt
5M /boot
-
Nja lite, men inte så mycket:dmz skrev:En kärna, 32M? Nu måste du väl ändå ha läst fel?djkmmo skrev:Nja, det är nog en sanning med modifikation. Jag har en kärna installerad och det tar 32 MB. Däremot är det väl frågan om man alls behöver en sepparat /boot.dmz skrev:Det räcker och blir över med 20M /boot ...
5M /boot
sudo tune2fs -l /dev/sda8
Block count: 522080
Reserved block count: 20883
Free blocks: 474069
Free inodes: 128479
First block: 1
Block size: 1024
522000-474069 = 47MB
47 - 20 = 27MB
Ja /boot är lite väl stor... Det är en backup av initrd med där (8,5 MB) så det hade funkart med en kärna, men inte två, på 20MB.
djkommo, du går ju miste om flera MB där som du kan göra annat för. 

-
Jag har känt en oerhörd saknad över just de MB:en, men det har inte blivit att fixa det ännudmz skrev:djkommo, du går ju miste om flera MB där som du kan göra annat för.

-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Spelar du inte känns det där ärligt talat lite overkillBlueeAYess skrev:Då kan Ubuntu 8.10 64 bit få 100 GB för bra funktion.Tillsammans med Myth Tv.
100 GB till Win XP
Nej jag spelar inte .

- XP klarar sig fint med 15 GB på laptopen här, och har då det som behövs för att använda den för att skriva och surfa på, och spela ett par äldre spel. Sambon som spelar mycket har ca 100 GB till XP på sin dator.
- Min / för Ubuntu är på 10 GB och jag har använt 4 av dem, men min dator används för samma sak som laptopen: att skriva och surfa på. jag vet inte om 64-bitarsversionen tar mer plats, eller hur stor plats Myth Tv tar, men några 90 GB mer än vad jag har lär inte behövas

- Annan GNU/Linuxdistribution kan inte ta så mycket mer plats än Ubuntu.
- Windows 7 utan spel... 30-40 GB kanske?
- Och så swap. Ska du inte använda viloläge och din dator har gott om RAM att jobba med kan den vara rätt liten. Ska du använda viloläge behöver den vara lite större än RAM. Det ska gå att göra sig av med swap helt och hållet också.
Nu tillkommer ju de personliga filerna samt mediafilerna. Många olika operativsystem på samma dator gör detta lite krångligt, men det kan fungera hyfsat ändå. Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men det här med rättigheter för ntfs i Linux är väl mer eller mindre omöjligt att ställa in? alla användare kan läsa och skriva i de mapparna på den partitionen väl? I så fall:
- En ntfs-partition för mediafiler och anant smått och gott.
- För Linuxarna fixar du en ext3-partition för gemensam /home, hur stor beror på nedanstående.
Är du enda användare på båda Linuxarna kan du utan större problem lägga de båda Windows personliga filer på samma partition som mediafilerna och använda dessa mappar att spara allt sådant i istället för Linuxarnas /home. Med andra ord kan den sistnämnda göras rätt liten. Se bara till att ställa in rättigheterna ordentligt i Windows om någon av dem har fler användare än dig.
Är det fler än du som ska använda något av Linuxarna men du är ensam i de båda Windows är nog det lättaste att du helt enkelt struntar i att flytta Windows personliga mappar, du installerar en vettig drivrutin för att läsa och skriva till ext3 och sparar dina grejer i Linuxarnas /home istället, och följdaktligen måste den vara lite större. Jag har alltid klarat mig på 10-20 GB, men då har jag varit noga med att alla bilder och videor och så som utan problem går att visa för andra sparas på partitionen med övriga mediafiler, i min hemmapp ligger de bara innan de blivit sorterade eller om de verkligen är privata.
Har du flera användare i både Windows och Linux kan det bli värre, har du tur kan du med drivrutin installerad sätta rättigheter på mappar på ext3-partitioner i Windows, och då gör du bara som jag skrev alldeles nyss, fast du ser till att ställa in rättigheterna också. Går inte det är det nog bäst med en separat partition för Windows personliga filer - en som inte monteras automatiskt i Linux - och sedan får du montera den när det är något du vill komma åt därifrån eller lägga dit, och andra användare får väl helt gå omvägen via ett USB-minne eller tillfälligt lägga filen eller mappen de ska flytta på en plats där även andra kommer åt den.
Är ext3-drivaren såpass bra att du kan ställa in rättigheter från Windows är det smidigast att lägga mediafilerna direkt på /home dessutom, fast inte i några av användarnas hemmappar utan bredvid dem.
Så 6-8 partitioner totalt borde väl bli lagom.
Edit: separat /home vill man ha för det är inte bara ens personliga bilder, dokument mm som sparas där utan även alla ens personliga inställningar för de program man har installerade, teman mm. Så har man vissa tillägg och bokmärken i Firefox i ett Linux har man dem i det andra också om man låter /home vara gemensam. Även om man bara har ett Linux installerat är det väldigt smidigt med separat /home om man skulle behöva installera om systemet.
Notera dock att det finns en gräns för 4 logiska partitioner / disk.
-
Sant.dmz skrev:Notera dock att det finns en gräns för 4 logiska partitioner / disk.
Två diskar kan ju vara en bra idé om man ska ha så här många operativsystem. Windows är väl lite känsligt för var på disken det ligger dessutom? Lite jobbigt om man vill ha två olika och båda vill ligga på första partitionen...
Windows har jag ingen aning om. Man behöver dock inte flera diskar, det räcker med att skapa en extended partition som partition #4 (eller 3 rättare sagt), och därefter skapa önskat antal partitioner "i" den.Johanna skrev:Sant.dmz skrev:Notera dock att det finns en gräns för 4 logiska partitioner / disk.
Två diskar kan ju vara en bra idé om man ska ha så här många operativsystem. Windows är väl lite känsligt för var på disken det ligger dessutom? Lite jobbigt om man vill ha två olika och båda vill ligga på första partitionen...
-
Jo, XP är lite känsligt med det. Vista är det också, men jag har inte försökt installera det på något annat än första partitionen på disken, däremot gnällde det när jag inte ställt in i BIOS så den disken bootade först.dmz skrev:Windows har jag ingen aning om. Man behöver dock inte flera diskar, det räcker med att skapa en extended partition som partition #4 (eller 3 rättare sagt), och därefter skapa önskat antal partitioner "i" den.Johanna skrev:Sant.dmz skrev:Notera dock att det finns en gräns för 4 logiska partitioner / disk.
Windows 7 kan ju vara förbättrat på den punkten

Windows trivs inte i en utökad partition.dmz skrev: Windows har jag ingen aning om. Man behöver dock inte flera diskar, det räcker med att skapa en extended partition som partition #4 (eller 3 rättare sagt), och därefter skapa önskat antal partitioner "i" den.
Winxp behöver en primär partition.
Windows 7 behöver en primär partition.
Och installera Winxp före Windows 7.
Edit: nvm.Rune.K skrev:Windows trivs inte i en utökad partition.dmz skrev: Windows har jag ingen aning om. Man behöver dock inte flera diskar, det räcker med att skapa en extended partition som partition #4 (eller 3 rättare sagt), och därefter skapa önskat antal partitioner "i" den.
Winxp behöver en primär partition.
Windows 7 behöver en primär partition.
Och installera Winxp före Windows 7.
- BlueeAYess
Tack för alla svar.
Hinner inte klart detta inlägg nu,återkommer.
Detta är ju glasklart.
Att jag inte tänkte på det innan.
Detta blir svårt att sammanfatta.
Glöm inte att det är jag som är amatören.
Men jag behöver ju inte vara snål med megabitibytterna
Bättre med Åver killikill än under.Men smaken är delad.
Om antalet partitioner på en hårddisk :
Källa:http://wiki.linuxportalen.se/index.php/Partition
Det finns egentligen ingen övre begränsning för hur många logiska partitioner en utökad partition kan innehålla, i teorin. Operativsystemen sätter sina begränsningar själva. I Windows begränsas man av att varje partition tilldelas en bokstav, och därför kan man bara ha 24 stycken (bokstäverna A och B är reserverade för floppys, och det är det engelska alfabetet som gäller, dvs C till Z). I Linux är gränsen 63 stycken, för IDE-hårddiskar.
Partitioner har en konstruktion som talar om för BIOS vilken som ska startas, när du sätter på din dator. Denna konstruktion är en flagga (dvs något du sätter till sant eller falskt, ja eller nej). På engelska kallas den oftast för boot flag eller active flag. Om du bara har Windows installerat så är dess partition satt till aktiv/boot.
100 GB till Win XP
På min gamla dator använder XP 55 GB då med några filmer och bilder.
Ett XP med tex 90% av disken använd blir seg och långsam(har antagligen med utrymme för växlings filer,viloläge och system återanställning mm att göra)
Tar med i beräkningen att Win program bli ju bara mer och mer krävande.
Så 100GB här tror jag blir ok.
Ett tips för att få disken tystare.Ställ om från "best performance"till "aqoustic mode"med ett program som tillhandahålles från disk tillverkaren.
"All hard drives based on the UltraATA/100 or Serial ATA interfaces include the automatic acoustic management feature (AAM), but you need software tools to access it and modify its settings."
Se även "The Internal Storage Articles" till höger på sidan.
http://www.tomshardware.com/reviews/ter ... ,2084.html
And the
http://www.tomshardware.com/reviews/Sto ... torage,19/
Länkar i ämnet:
http://wiki.linuxportalen.se/index.php/Kernel
http://wiki.linuxportalen.se/index.php/Partition
http://wiki.linuxportalen.se/index.php/Swap
http://wiki.linuxportalen.se/index.php/ ... bootloader
http://wiki.linuxportalen.se/index.php/ ... s_dualboot
Hårddiskens Slutliga Partition:
Ubuntu 8.10 64 bit få XX GB för bra funktion.Tillsammans med Myth Tv.
Media-partitionen XX GB med ntfs-3g
XX GB till kommande Linux OS
100 GB till Win XP
XX GB blir över till Win 7
Hinner inte klart detta inlägg nu,återkommer.
Detta är ju glasklart.
Att jag inte tänkte på det innan.

Detta blir svårt att sammanfatta.
Glöm inte att det är jag som är amatören.
Men jag behöver ju inte vara snål med megabitibytterna

Bättre med Åver killikill än under.Men smaken är delad.

Om antalet partitioner på en hårddisk :
Källa:http://wiki.linuxportalen.se/index.php/Partition
Det finns egentligen ingen övre begränsning för hur många logiska partitioner en utökad partition kan innehålla, i teorin. Operativsystemen sätter sina begränsningar själva. I Windows begränsas man av att varje partition tilldelas en bokstav, och därför kan man bara ha 24 stycken (bokstäverna A och B är reserverade för floppys, och det är det engelska alfabetet som gäller, dvs C till Z). I Linux är gränsen 63 stycken, för IDE-hårddiskar.
Partitioner har en konstruktion som talar om för BIOS vilken som ska startas, när du sätter på din dator. Denna konstruktion är en flagga (dvs något du sätter till sant eller falskt, ja eller nej). På engelska kallas den oftast för boot flag eller active flag. Om du bara har Windows installerat så är dess partition satt till aktiv/boot.
100 GB till Win XP
På min gamla dator använder XP 55 GB då med några filmer och bilder.
Ett XP med tex 90% av disken använd blir seg och långsam(har antagligen med utrymme för växlings filer,viloläge och system återanställning mm att göra)
Tar med i beräkningen att Win program bli ju bara mer och mer krävande.
Så 100GB här tror jag blir ok.
Ett tips för att få disken tystare.Ställ om från "best performance"till "aqoustic mode"med ett program som tillhandahålles från disk tillverkaren.
"All hard drives based on the UltraATA/100 or Serial ATA interfaces include the automatic acoustic management feature (AAM), but you need software tools to access it and modify its settings."
Se även "The Internal Storage Articles" till höger på sidan.
http://www.tomshardware.com/reviews/ter ... ,2084.html
And the
http://www.tomshardware.com/reviews/Sto ... torage,19/
Länkar i ämnet:
http://wiki.linuxportalen.se/index.php/Kernel
http://wiki.linuxportalen.se/index.php/Partition
http://wiki.linuxportalen.se/index.php/Swap
http://wiki.linuxportalen.se/index.php/ ... bootloader
http://wiki.linuxportalen.se/index.php/ ... s_dualboot
Hårddiskens Slutliga Partition:
Ubuntu 8.10 64 bit få XX GB för bra funktion.Tillsammans med Myth Tv.
Media-partitionen XX GB med ntfs-3g
XX GB till kommande Linux OS
100 GB till Win XP
XX GB blir över till Win 7
mvh BlueeAYess