Hur startas ett nytt xfönster?

För spelentusiaster !
Användarvisningsbild
nixy

Hur startas ett nytt xfönster?

Inlägg av nixy »

Vissa spel sägs fungera snabbare om dom startas i ett eget xfönster. Men hur gör man? Jag provade så här:

ctrl + alt + f2
användarnamn, lösenord (dvs jag loggar in som mig själv igen)
xinit -- :1 vt12 (för att senare kunna byta mellan fönster "1" med knappen f12 och tidigare fönster "0" med knappen f7)
startx

Då får jag först meddelandet att jag inte har rätt att starta x.
Skriver sålunda "sudo su" för att bli root, och därefter "startx"
Men då visas meddelandet "Fatal server error" och att "Server is already active for display 0".

Var det fel att logga in som mig själv igen, eller ska jag ge mig själv fler rättigheter (t.ex. lägga till medlemskap i någon användargrupp)?

???
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Hur startas ett nytt xfönster?

Inlägg av Osprey »

Jag är inte riktigt 100 på att jag är helt med på vad du menar, för mina spelkunskaper är inte sådär helt jättebra...

Man, rent generellt så går alla spel bättre som de är uppstartade direkt ifrån X11 utan något som helst annat, dvs. helst utan något egentligt operativsystem heller. Om du startar upp ett extra fönster (en extra X-instans) för att köra spel i den så kan det nog lika gärna kvitta, eftersom du ändå har igång det andra fönstret eller om man så vill kontexten till det också.

Så, jag tror inte att du kan vinna något speciellt på att starta upp ett extra fönster för spel, det du ska satsa på istället då är, tror jag, att starta upp ett strippat OS, med bara precis det som krävs för spel. Det borde gå att göra med hjälp av att ha två partitioner av Ubuntu, där den ena är helt anpassad för spel och inte har något annat igång...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Du ska inte använda startx, du ska kalla på binären direkt ifrån xinit-kommandot.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

Osprey skrev:... jag tror inte att du kan vinna något speciellt på att starta upp ett extra fönster för spel, det du ska satsa på istället då är, tror jag, att starta upp ett strippat OS ...
Ok, tack, det verkar rimligt, och när jag väl fick igång spelet i ett nytt fönster var det långsammare än när det körs i det vanliga fönstret.
dmz skrev:Du ska inte använda startx, du ska kalla på binären direkt ifrån xinit-kommandot.

Tackar. Jag fick igång det (men långsammare, som sagt).

Vitsen med att starta separata fönster för olika uppgifter (t.ex. ett för spel, ett annat för en fjärrstyrd desktop, o.s.v.) kanske alltså inte har så mycket med snabbhet att göra utan andra saker.. .t.ex. att flera användare kan vara inloggade och göra olika saker samtidigt?
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Ptja... Jag trodde att du syftade på att starta spelet innan du startat X. Annars finns det ju ingen som helst anledning - om du inte har flera skärmar, t.ex.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Skriv svar

Återgå till "Spel"