Monterad disk blir Read Only[LÖST]
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
- johan99
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Monterad disk blir Read Only[LÖST]
Hej
Har en extra disk som jag monterar vid uppstart m.h.a Storage Device Manager. Dessvärre blir disken read only! Om man går in i assistant i Storage Device manager finns det en setting där som e Mount Disc in Read Only Mode denna går att bocka av men den inställningen verkar inte bita. Går jag in i settings igen så är den återigen ibockad. Har även förskökt att starta Storage Devise Manager med sudo pysdm men det hjälpte inte
// Johan
Har en extra disk som jag monterar vid uppstart m.h.a Storage Device Manager. Dessvärre blir disken read only! Om man går in i assistant i Storage Device manager finns det en setting där som e Mount Disc in Read Only Mode denna går att bocka av men den inställningen verkar inte bita. Går jag in i settings igen så är den återigen ibockad. Har även förskökt att starta Storage Devise Manager med sudo pysdm men det hjälpte inte
// Johan
Senast redigerad av 3 johan99, redigerad totalt 25 gång.
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Monterad disk blir Read Only
Kod: Markera allt
gedit /etc/fstab
- johan99
Säger följande:
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
proc /proc proc defaults 0 0
/host/ubuntu/disks/root.disk / ext3 loop,errors=remount-ro 0 1
/host/ubuntu/disks/boot /boot none bind 0 0
/host/ubuntu/disks/swap.disk none swap loop,sw 0 0
/dev/sdb1 /media/sdb1 ntfs nls=iso8859-1,users,umask=000 0 0
/dev/sda2 /media/sda2 ntfs nls=iso8859-1,umask=000,ro 0 0
#
/dev/sdb1 /media/sdb1 ntfs nls=iso8859-1,users,umask=000 0 0
/dev/sda2 /media/sda2 ntfs nls=iso8859-1,umask=000,ro 0 0
- Cadryc
Vi kan testa det som står i wikin, http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Automa ... artitioner
Klistra in raderna som jag har längst ner här, noter # som jag skrev på dina två sista rader, då är de bortkommenterade men är lätta att få tillbaka igen.
gksudo gedit /etc/fstab
#
#/dev/sdb1 /media/sdb1 ntfs nls=iso8859-1,users,umask=000 0 0
#/dev/sda2 /media/sda2 ntfs nls=iso8859-1,umask=000,ro 0 0
/dev/sdb1 /media/sdb1 ntfs-3g auto,users,uid=1000,gid=100,utf8,dmask=027,fmask=1 37 0
/dev/sda2 /media/sda2 ntfs-3g auto,users,uid=1000,gid=100,utf8,dmask=027,fmask=1 37 0
- johan99
Re: Monterad disk blir Read Only [LÖST}
Visar sig att det funkar alldeles utmärkt med den användaren som jag skapade vid installationen men andra användare som har skapats eferåt får ingen access! Förmodar att det har att göra med "uid=1000". Försökte lägga till ytterligare en "uid=1001" men då fick endast den användaren access. Några ideer på hur man kan komma runt detta?
Re: Monterad disk blir Read Only [LÖST}
Ovan förslag kommer ifrån vår wiki som tyvärr innehåller ett par fel och dessutom blivit trunkerat vid kopieringen.Cadryc skrev:/dev/sdb1 /media/sdb1 ntfs-3g auto,users,uid=1000,gid=100,utf8,dmask=027,fmask=1 37 0
/dev/sda2 /media/sda2 ntfs-3g auto,users,uid=1000,gid=100,utf8,dmask=027,fmask=1 37 0
Det finns ingen option users utan det ska vara user.
Fmask-värdet har fått ett mellanslag i sig och blivit fel, ska vara fmask=137
Sen så saknas det då en 0:a sist på raderna.
Monteringarna borde alltså se ut så här
/dev/sdb1 /media/sdb1 ntfs-3g auto,user,uid=1000,gid=100,utf8,dmask=027,fmask=137 0 0
/dev/sda2 /media/sda2 ntfs-3g auto,user,uid=1000,gid=100,utf8,dmask=027,fmask=137 0 0
Men tursamt nog så "fungerar" förslaget men rekommenderar ändå att du rättar till det.
Fördelen/nackdelen (beroende på hur man ser det) med detta monteringsalternativ är att om du skapar ytterligare användare så kommer de inte att kunna läsa eller skriva till partitionerna sdb1 och sda2. Du kan ge dem läsrättighet genom att lägga till dem i gruppen users. För skrivrättighet så måste du ändra i monteringsalternativet ovan.
- Cadryc
Bra att du rättar Bowmore, tror inte att nån skulle ha nånting emot om du rättade i wikin
Vad gäller att andra användare ska kunna läsa och skriva såverkar det ju som att johan99 frågar efter just det, hur skriver man då?

Vad gäller att andra användare ska kunna läsa och skriva såverkar det ju som att johan99 frågar efter just det, hur skriver man då?
Har funderat på det, men det finns ju ett antal olika alternativ så det har inte blivit av men vi får seCadryc skrev:Bra att du rättar Bowmore, tror inte att nån skulle ha nånting emot om du rättade i wikin![]()

Kollade runt lite och hittade (tror jag) källan till vår wiki i ubuntu forum Understanding fstab
Såg inte johans99 senaste inlägg, men ...Cadryc skrev:Vad gäller att andra användare ska kunna läsa och skriva såverkar det ju som att johan99 frågar efter just det, hur skriver man då?
Det har inte med uid göra utan med gruppbehörighet (gid) och rättigheter (dmask, fmask).johan99 skrev:Visar sig att det funkar alldeles utmärkt med den användaren som jag skapade vid installationen men andra användare som har skapats eferåt får ingen access! Förmodar att det har att göra med "uid=1000". Försökte lägga till ytterligare en "uid=1001" men då fick endast den användaren access. Några ideer på hur man kan komma runt detta?
Om man modifierar förslaget du fick så skulle monteringen i fstab se ut så här
/dev/sdb1 /media/sdb1 ntfs-3g auto,user,uid=1000,gid=46,utf8,dmask=007,fmask=117 0 0
/dev/sda2 /media/sda2 ntfs-3g auto,user,uid=1000,gid=46,utf8,dmask=007,fmask=117 0 0
Ett annat alternativ, det jag brukar använda, är
/dev/sdb1 /media/sdb1 ntfs defaults,umask=007,gid=46 0 0
/dev/sda2 /media/sda2 ntfs defaults,umask=007,gid=46 0 0
- johan99
Det funkar kanon
Tack för hjälpen

Re: Monterad disk blir Read Only[LÖST]
Jag har samma problem och får det inte att fungera 
Såhär ser det ut hos mig (Debian) :
Är disk sdc1 som är den externa. Någora förslag? Problemet kom idag då min kompis som har mac lånade hårddisken och när jag fick tillbaka den gick det inte längre att skriva till den. Om det har av intresse så är den ntfs och har fungerat som sagt tidigare.

Såhär ser det ut hos mig (Debian) :
#
/dev/sda2 / ext3 errors=remount-ro 0 1
/dev/sda1 /boot ext2 defaults 0 2
/dev/sda6 /home ext3 defaults 0 2
/dev/sda5 none swap sw 0 0
/dev/sdc2 /mnt/sdc2 auto defaults 0 0
/dev/sdc1 /mnt/sdc1 auto defaults 0 0
- Cadryc
Din kompis har säkerligen inte avmonterat hårdisken innan denne drog ut sladden. I Ubuntu så Avmonterar man, i Windows så är det "Säker borttagning" men jag vet inte vad motsvarande grej heter i OSX
Vanligaste lösning är att stoppa i hårddisken i Windows, göra "Säker borttagning" och så bårde det funka i Ubuntu sen igen. Kommer inte på rak arm på hur man löser det genom Ubuntu, men det går. Kan kolla upp det ifall du inte har en Windowsdator i närheten.
Vanligaste lösning är att stoppa i hårddisken i Windows, göra "Säker borttagning" och så bårde det funka i Ubuntu sen igen. Kommer inte på rak arm på hur man löser det genom Ubuntu, men det går. Kan kolla upp det ifall du inte har en Windowsdator i närheten.
Aha okej.
Jag har gjort säker borttagning från en Windowsdator, nu får jag upp följande istället:
Också kört som su. Vi närmar oss 
Jag har gjort säker borttagning från en Windowsdator, nu får jag upp följande istället:
mv: cannot create directory :Operation not permitted

Med tanke på att du säger att det fungerat tidigare så blir jag fundersam.m0lo skrev:/dev/sdc2 /mnt/sdc2 auto defaults 0 0
/dev/sdc1 /mnt/sdc1 auto defaults 0 0
Filtypen auto är ingen filtyp så det borde åtminstone ändras.
Skal den ändras till ntfs/ntfs-3g?Bowmore skrev: Filtypen auto är ingen filtyp så det borde åtminstone ändras.
edit:
ls -la:
drwxrw-rw- 1 root root 4096 2009-03-09 21:46 .
drwxr-xr-x 4 root root 4096 2009-02-11 11:36 ..
drwx------ 1 root root 0 2009-03-09 10:42 music
drwx------ 1 root root 0 2009-03-09 10:42 pictures
drwx------ 1 root root 0 2009-03-08 21:47 $RECYCLE.BIN
drwx------ 1 root root 0 2009-03-09 21:46 System Volume Information
drwx------ 1 root root 0 2009-03-09 10:42 videos
Ntfs vs ntfs-3g har varit uppe till diskussion och vad jag minns så är de numer likvärdiga. Ntfs-3g är dock default.
I ditt fall, dvs med Hardy, så använd ntfs-3g. Sen behöver du nog installera ntfs-config för att få skrivrättigheter. Var länge sen jag gick den vägen
Alternativet är att fixa det i fstab som jag föreslagit tidigare i tråden. Alltså, om sdc1 är ntfs såalternativt
Normalt brukar man lägga monteringarna under /media men du har säkert en anledning till att lägga dem under /mnt
I ditt fall, dvs med Hardy, så använd ntfs-3g. Sen behöver du nog installera ntfs-config för att få skrivrättigheter. Var länge sen jag gick den vägen
Alternativet är att fixa det i fstab som jag föreslagit tidigare i tråden. Alltså, om sdc1 är ntfs så
/dev/sdc1 /mnt/sdc1 ntfs defaults,umask=007,gid=46 0 0
/dev/sdc1 /mnt/sdc1 ntfs-3g defaults,umask=007,gid=46 0 0
Är lite annorlunda då jag kör Debian 5.0. Men nu funkar allt
Tack kompis!