Installation
Installation
Installationsproblem
Är ny på det har med Linux. Har provat alla olika typer av Ubuntu 8.10 inklusive alternativt skivan
men med samma resultat .nämligen att installation funkat utan några som helst problem inga felmeddelanden. Och efter avslutad installation om start inskrivning av användar namn-lösenord.
Pang svart skärm och ingenting händer, inte ett liv . Har väntat upp till 2tim men igen skillnad.
Kan till läggas att Xubuntu funkar klock rent. Grafikkortet eller??
Datorn är en compaq D51S desktop med intel p4-2,4hhz processor 1024 ram grafikkort intel 828456 64mb.Partion till Ubuntu är 40gb
Tacksam för alla förslag för att lösa problemet vill gärna köra Ubuntu 8.10
Larzone
Är ny på det har med Linux. Har provat alla olika typer av Ubuntu 8.10 inklusive alternativt skivan
men med samma resultat .nämligen att installation funkat utan några som helst problem inga felmeddelanden. Och efter avslutad installation om start inskrivning av användar namn-lösenord.
Pang svart skärm och ingenting händer, inte ett liv . Har väntat upp till 2tim men igen skillnad.
Datorn är en compaq D51S desktop med intel p4-2,4hhz processor 1024 ram grafikkort intel 828456 64mb.Partion till Ubuntu är 40gb
Tacksam för alla förslag för att lösa problemet vill gärna köra Ubuntu 8.10
Larzone
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Installation
Jag tror att du har provat med en skärmupplösning som är större än den du har på skärmen du använder nu.
Tex du har en TV som skärm nu och du har använt en PC-skärm tidigare. Av någon anledning ligger inställningen kvar i grafikkortet trotts nyinstallation.
Var det det?
Tex du har en TV som skärm nu och du har använt en PC-skärm tidigare. Av någon anledning ligger inställningen kvar i grafikkortet trotts nyinstallation.
Var det det?

-
Om jag minns rätt så är composition management (för visuella effekter) "på" by default i Ubuntu och "av" by default i Xubuntu. Den aktiveras vid inloggningen och kan orsaka problem om grafiken är felaktigt konfigurerad. För att testa om det är så, borde du gå in i Inställningar > Utseende > Visuella Effekter och välja "Inte". Men eftersom du inte kan logga in kan du inte göra det direkt.larzone skrev:Och efter avslutad installation om start inskrivning av användar namn-lösenord.
Kommer man åt Inställningar i Felsäker inloggning? Nån annan, troligen nån som kan Intel-grafik, får nog hjälpa till med det grundläggande problemet.
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Det finns ingen skillnad på Xubuntu och Ubuntu mer än skrivbordshanteringen, som är Gnome i Ubuntu. (Det och ett fåtal program). Du kan t.ex. installera Xubuntu och sedan göra om den till en vanliga Ubuntu genom att helt enkelt installera Gnome från förrådet och välja det som session är du ska logga in. Eventuellt kommer du då kringå dina problem här - det är lätt att prova och ta knappt någon tid jämfört med att felsöka. Om det däremot blir svart då också är det bara till att fortsätta felsöken.larzone skrev:Kan till läggas att Xubuntu funkar klock rent. Grafikkortet eller?? /../Tacksam för alla förslag för att lösa problemet vill gärna köra Ubuntu 8.10
Oj tackar för alla snabba svar. Hans Linde jag tror inte att skärmupplösningen är skälva problemet jag anväder samma skärmupplösning till Xubuntu-winxp ock där funkar allt smärtfritt . Plus om det nu är så att det är skärmupplösningen som spökar hur kann jag fixa det när jag inte kann logga in.
Men att ändra skrivbodshanteraren som Eyerouge skrev det lät intresant har Xubuntu installerat igen så det ska jag prova så snart jag får tid.
En en gång tusen tack för alla förslag Larzone
Men att ändra skrivbodshanteraren som Eyerouge skrev det lät intresant har Xubuntu installerat igen så det ska jag prova så snart jag får tid.
En en gång tusen tack för alla förslag Larzone
Eyerouge att göra om skrivbordshanteraren till Gnome verkar funka ,det ända som inte funkar för tillfället är byt skrivbordsbakgrund [visuella effekter]. Det som händer är att söker efter drivrutiner hittar tydligen inga som passar ,och skylt skrivbordseffekter kunde inte aktiveras. Tacksam för mera tips
Larzone
Larzone
-
- Kontakt:
Skrivbordseffekterna brukar hänga tight ihop med att man har rätt drivrutiner till sitt grafikkort. Det intressanta med ditt kort är att inte ens intel verkar ha dem online när jag sökte där inne nyss. Kolla gärna upp själv på nätet om du kan hitta några för Linux och om det kortet fungerar ö.h.t. med Linux. Intels kort brukar fungera, så du verkar ha otur bara.
Har du gått in här och sett vad den använder?
Vad står det hos dig i rutan som dyker upp efter att du tyckt på Hårdvaru...?
Hittade >> http://www.bioticaindia.com/828456.html ...där de längst ner hävdar att rutinerna fungerar på Linux också. Har inte själv kollat upp dem dock.
Här är en person med antagligen samma dator som dig som också fick grafikproblem med den, fast då när han körde Fedora 10 på de >> http://h30434.www3.hp.com/psg/board/mes ... ad.id=2642
Det ser ut som ditt kort är drygt...
Som det föreslogs i en av trådarna är värsta-fall-scenariot att du lägger ut typ 100 - 300 kr på ett nytt kort, gärna begagnat
som du vet kommer vara kompatibelt med Linux... men kolla upp mer innan du beslutar dig för det.
Att du däremot inte kan byta bakgrund när du har alla skrivbordseffekterna avstängda verkar väldigt mystiskt, det bör gå och hänger inte ihop så vitt jag vet. Vart exakt försöker du byta den? Högerklicka bara på skrivbordet och välj alternativet i menyn, som i bilden nedan:

Har du gått in här och sett vad den använder?

Vad står det hos dig i rutan som dyker upp efter att du tyckt på Hårdvaru...?
Hittade >> http://www.bioticaindia.com/828456.html ...där de längst ner hävdar att rutinerna fungerar på Linux också. Har inte själv kollat upp dem dock.
Här är en person med antagligen samma dator som dig som också fick grafikproblem med den, fast då när han körde Fedora 10 på de >> http://h30434.www3.hp.com/psg/board/mes ... ad.id=2642
Det ser ut som ditt kort är drygt...

Att du däremot inte kan byta bakgrund när du har alla skrivbordseffekterna avstängda verkar väldigt mystiskt, det bör gå och hänger inte ihop så vitt jag vet. Vart exakt försöker du byta den? Högerklicka bara på skrivbordet och välj alternativet i menyn, som i bilden nedan:

Hej!
Jag har sökt efter intels drivrutiner och har hittat en som ska fungera med linux
Så här heter filen: i915Graphics.tar.gz och ska innehålla Intels drivrutin till 82845G och det är det jag har
Nu funderar jag bara över hur man installerar tar.gz filer?
Jag har packat upp den och försökt köra sudo apt-get install och sen filnamnet i915Graphics.tar.gz
jag har även testat sudo apt-get install och lagt till mappen
Jag får bara upp "packet kan ej hittas"
Jag har sökt efter intels drivrutiner och har hittat en som ska fungera med linux
Så här heter filen: i915Graphics.tar.gz och ska innehålla Intels drivrutin till 82845G och det är det jag har
Nu funderar jag bara över hur man installerar tar.gz filer?
Jag har packat upp den och försökt köra sudo apt-get install och sen filnamnet i915Graphics.tar.gz
Jag får bara upp "packet kan ej hittas"
-
- Kontakt:
Schysst.Jag har sökt efter intels drivrutiner och har hittat en som ska fungera med linux

Man installerar inte tar-filer. De är arkiv, i bästa fall komprimerade, filer, precis som t.ex. zip eller rar som är mer vanliga i Windowsvärlden om du nu kommer därifrån.Nu funderar jag bara över hur man installerar tar.gz filer?
Tar-filerna innehåller som du redan märkt andra filer/mappar, precis ett julklappspaket innehåller själva present(erna) - paketet är bara en smidig behållare och omslagspapper.
Av den anledningen fungerade inte din apt-get install - apt-get försökte, när du skrev det, koppla upp sig till förrådet på nätet och hämta det du skrev att den skulle hämta, i detta fallet tar-filen du redan hade, och den finns inte i förrådet.
Vill du länka till sidan du hämtade filen ifrån och gärna även en direktlänk till nedladdningen av den? Det låter som du behöver kompilera den själv via terminalen nämligen, men det är svårt att avgöra utan att vi får se vad tar-filen innehåller.
Här kommer länken
http://www.intellinuxgraphics.org/
2. Intel(R) Graphics Driver - Linux*
http://downloadcenter.intel.com/Product ... 5&lang=eng
http://www.intellinuxgraphics.org/
2. Intel(R) Graphics Driver - Linux*
http://downloadcenter.intel.com/Product ... 5&lang=eng
-
- Kontakt:

Så ser den ut hos mig, om det nu är rätt som jag laddade ner. Du ska köra install-filen. Det borde gå genom att dubbelklicka på den och välja "kör i terminal". Du kan göra så här också om det inte funkar med att dubbelklicka den >> http://www.linuxforums.org/forum/linux- ... files.html
- Gurra72
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
- Kontakt:
När du kommit så långt i uppstarten att du är framme vid den svarta skärmen kan du prova att trycka ctrl+alt och + eller - några gånger för att tvinga fram andra upplösningar. Du kan få en bedrövlig upplösning på 400x300 eller något men det kan räcka för att kunna göra de permanenta inställningar du behöver göra.