Paketgraf

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
diwic
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kontakt:

Paketgraf

Inlägg av diwic »

Försöker förstå vad som egentligen tar upp plats i en Linux-dist, så jag roade mig med att försöka illustrera det grafiskt (se bifogad fil). Ni kan ju hojta om ni tycker det verkar intressant, eller om ni har förslag på hur det skulle kunna illustreras bättre.

Förklaring:

Varje rad är ett paket och varje kolumn är en MB. Paket större än 4 MB skriver jag ut texten på, större än 8 MB får grön text och större än 16 MB får röd text. En pixel i den nedre högra ytan motsvarar ett beroende (inkl indirekta beroenden) och raderna är ordnade efter hur många andra paket som beror på dem - dvs, libc6, som nästan alla paket beror på, är i stort sett överst.

Jag är fullt medveten om att jag hänger ut lite av mitt privatliv nu eftersom grafen är över de paket jag har installerade :-)
Bilagor
packagegraph.png
packagegraph.png (147.49 KiB) Visad 695 gånger
Användarvisningsbild
dmz

Re: Paketgraf

Inlägg av dmz »

Är nog mer intressant att få se källkoden. :)
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"