Glapp i nätverksport?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
Dimi
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Glapp i nätverksport?

Inlägg av Dimi »

Hej.

Jag har precis köpt en ny trådlös router, NETGEAR WNR2000.

när jag pingar enheter anslutna med kabel så tappar jag ofta paket. vilket inte händer med enheter som är trådlöst anslutna. Kan det bero på något annat än glapp i portarna? Finns det något bra sätt att kolla det?

/Mats
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Glapp i nätverksport?

Inlägg av Osprey »

Det är väldigt sällan man får glapp i portarna på enheter som man inte kopplat i och ur en massa gånger. I första hand skulle jag isåfall tro mer på att det är någon liten dammpartikel eller liknande som ligger i kontakten och förhindrar kontakt. Koppla isär och prova att blåsa rent så gott du kan och se om det funkar bättre...

Annars är det ju många routrar som har inbyggd förbindelsekontroll, dels så att du kan se det i menyerna på den och så att det syns på lydioderna.

Hur gör du pingen? gör du den från routern och ut?? i vilket tillstånd är isåfall de enheterna du försöker pinga? och är du säker på att det inte är något dhcp-lån som gått ut så att enheterna så att säga "inte känner igen sig".??
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"