Ubuntu startar inte

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
nire
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Ubuntu startar inte

Inlägg av nire »

Hej, jag sitter här och försöker få liv i min Jaunty, men det verkar gå trögt..
Jag lämnade min dator på med bara batteri och utan strömkabeln i, vilket gjorde att batteriet så småningom tog slut och datorn gick i viloläge (jag är nästan helt säker på att den var satt på hibernate vid kritiskt låg strömnivå).

Nu när jag sedan försöker starta upp den så startar Grub, som sedan startar Ubuntu.
Men efter "Loading. Please wait.." så står markören och blinkar i all evighet utan någon som helst aktivitet i övrigt.
Hibernate har fungerat bra förut, men sen sist jag provade så har en hel del uppdateringar (kernel m.fl.) såklart installerats. Jag har heller aldrig testat att låta datorn gå i hibernate i samband med att batteriet varit tomt.

Jag misstänker att någonting gått fel när minnet sparats till swapen eller liknande som gör att datorn inte går att boota från den sparade sessionen. Kan jag vara rätt ute, eller kan det finnas andra orsaker?

Det jag provat hittills är:
Mjuk omstart med Ctrl+Alt+Del
Hård omstart med knappen
Bootat med live-cd och ändrat UUID till något annat i conf-filen som styr resume (/etc/initramfs-tools/conf.d/resume)

Hur gör jag gör att låta datorn gå förbi den sparade sessionen och starta normalt?
Jag har varit inne på om det finns något man kan lägga till i boot-kommandot i grub som gör att en normal start körs, men har inte hittat något än.
Jag har också försökt hitta vad det är på hårddisken som grub ser som gör att datorn återställs istället för att startas normalt, men jag har inte hittat något där heller.
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Ubuntu startar inte

Inlägg av Rasmus »

Startar den i singe user mode? (recovery i grub) När den har startat skulle jag köra kommandot init 2, logga in och sedan starta om.

EDIT: init 4->init 2 ubuntu kör ju den som default ::)
nire

Inlägg av nire »

Jag behövde inte ens skriva init 2, utan jag bara valde att fortsätta med en normal start när väl recovery-menyn kom upp. Datorn startade sedan som den skulle! ;D
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Det har tydligen utvecklats lite sen jag var därinne sist. :o
Kul att det löste sig!
nire

Inlägg av nire »

Verkligen kul! :P Tack så mycket