SPSS på Ubuntu 8.10 [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
andersson10

SPSS på Ubuntu 8.10 [LÖST]

Inlägg av andersson10 »

Hej!

Jag installerade nyligen SPSS 16 för Linux på mitt Ubuntu 8.10. Mjukvaran är laglig etc så inga bekymmer här. Installationen gick smärtfritt, men jag kan inte öppna programmet. I installationsguiden står det att man ska gå till bin-mappen i mappen med programmet, i mitt fall /home/namn/spsslinux/bin. Därefter ska man köra spss-filen. I /home/namn/spsslinux/bin finns en fil med namnet spss och detta är ett skalskript, och en fil med namnet SPSS som är en körbar fil. Antar att det är den senare som ska köras. Klickar jag på den händer det inget. Har även försökt köra från terminalen, men då får jag upp följande:

namn@namn:~$ cd /home/rickard/spsslinux/bin
namn@namn:~/spsslinux/bin$ SPSS
bash: SPSS: kommandot finns inte
namn@namn:~/spsslinux/bin$

Har även provat att köra som root, fast jag vet knappt hur man gör det. Är det någon som har tips på vad som kan göras?
Senast redigerad av 1 andersson10, redigerad totalt 10 gånger.
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: SPSS på Ubuntu 8.10

Inlägg av philip5 »

Vid installationen av SPSS får du välja vart den ska installeras och som standard så vill den lägga sig lite skyddat utanför systemet under /opt. Eftersom /opt inte normalt ligger i din PATH så kan den inte hitta startfiler automatiskt i terminalen utan att läggas till i din PATH eller skriva en direktväg till den SPSS-fil som du vill starta. Normalt ligger startfilen för SPSS som "/opt/SPSSInc/SPSS16/bin/spss". Du ska starta som den användare som ska köra programmet eftersom varje användare får sina egna konfigurationsfiler etc i sin hemmamapp.

Ska du lägga till automatisk sökväg till SPSS i terminalen så lägg ":/opt/SPSSInc/SPSS16/bin/spss" till din användares PATH i ~/.profile vilket kan se ut som följande "PATH="$HOME/bin:/opt/SPSSInc/SPSS16/bin/spss:$PATH". Var noga med ":" mellan varje sökväg. Det är möjligt att du får logga ut och in för att det ska träda ikraft men sedan kommer du kunna starta SPSS och dess program direkt från terminalen. Alternativt är ju att skapa en startikon för det i startmenyn. Det är alltså inget krav att lägga till det i din PATH för att det ska funka men då måste man alltså alltid ange direkt sökvag.

Hoppas du får kul med statistiken... :)

/Philip
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
andersson10

Inlägg av andersson10 »

Tack för svaret, men tyvärr hjälper dig mig nog inte. När jag installerade programmet föreslogs den plats som du anger, i /opt/. Tyckte dock att det såg skumt ut och tyckte att jag lika gärna kunde installera det i en mapp i min hemmamapp, så jag ändrade till /home/namn/spsslinux/. Har tittat i /opt/ och där finns ingen mapp med SPSS, allt har lagt sig i /home/namn/spsslinux/. Har som sagt inga problem med att öppna den mappen och se filerna däri, men jag kan inte öppna dem.
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

Men är PWD verkligen med i $PATH? Jag misstänker att du måste ge in hela sökvägen till det körbara programet:

Kod: Markera allt

/home/namn/spsslinux/bin/SPSS
Alternativt så kan du istället göra en mapp som heter /bin i din hemkatalog. Den kommer med i $PATH automatiskt, så det är bra för egna körbara filer.

Har du kollat så att den är satt som körbar?
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

I så fall borde du ha en mapp som heter "/home/namn/spsslinux/bin". Där borde du ha en spss och då borde du kunna starta SPSS genom att köra "/home/namn/spsslinux/bin/spss" i en terminal.

/Philip
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
andersson10

Inlägg av andersson10 »

Det stämmer att jag har en mapp som heter /home/namn/spsslinux/bin och där finns som sagt en körbar fil som heter SPSS. när jag skriver in det i terminalen ser det ut såhär:

namn@namn:~$ /home/namn/spsslinux/bin/spss
/home/namn/spsslinux/bin/SPSS: error while loading shared libraries: libstdc++.so.5: cannot open shared object file: No such file or directory

Ska jag skriva in något annat?

Hur vet jag om något är inställt som körbart?
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

andersson10 skrev:Det stämmer att jag har en mapp som heter /home/namn/spsslinux/bin och där finns som sagt en körbar fil som heter SPSS. när jag skriver in det i terminalen ser det ut såhär:

namn@namn:~$ /home/namn/spsslinux/bin/spss
/home/namn/spsslinux/bin/SPSS: error while loading shared libraries: libstdc++.so.5: cannot open shared object file: No such file or directory

Ska jag skriva in något annat?

Hur vet jag om något är inställt som körbart?
Då kan du göra

ls -l /home/namn/spsslinux/bin/SPSS
i terminalen. Det skall se ut ungefär så här:

-rwxr--r--
längst till vänster. "r" står för "read", "w" för "write" och "x" för "execute". De tre första är för användaren som äger filen, nästa tre för gruppen som filägaren tillhör och de tre sista för alla andra.

I Hardy (8.04) finns filen som efterfrågas i paketet libstdc++5. Sök efter det i Pakethanteraren Synaptic, installera och testa och köra programet igen och se om det löst sig.
andersson10

Inlägg av andersson10 »

Yes! Det funkar!

Jag följde rådet ovan: Installerade paketet libstdc++5 från Synaptic och därefter kan jag starta upp programmet, både via terminalen /home/namn/spsslinux/bin/spss
eller genom att klicka på filen i bin-mappen.

Tack så jättemycket för hjälpen!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"