PCMCIA 3com 8.10 funkar ej

Nätverkskort (även trådlösa), modem och bredbandsmodem
almen

PCMCIA 3com 8.10 funkar ej

Inlägg av almen »

Jag har en IBM T40, den har trådlöst wan som är trasigt. Därför har jag lagt en PCMCIA kort 3com i T40:n.
När jag kört "lspci" ser jag att kortet hittas.
Jag ser även att kortet är UNCLAIMED, vilket jag tolkar som att det inte är installerad drivrutiner.
I hjälpen ser jag att det går att använda windows drivrutiner.
Jag har laddat hem drivrutiner från 3com och installerat de som det står i hjälpen. (hittar ej drivrutiner för linux)

System/Administration/Installera windows...
Detta går bra, det kommer upp en liten ruta där det står att drivrutinen är installerar. I rutan finns det även en knapp för att konfigurera nätverket.
Trycker jag på den får jag till svar att det inte finns ngt konf program.

När jag har kortet ovan dvs PCMCIA kortet på min gamla bärbara dator Toshiba installerade jag bara 8.10 rakt upp och ner och det trådlösa nätverket fungerade.
Jag har även provat installera 8.10 flera ggr med samma resultat, kortet lyser men trådlösa nätet fungerar ej. Klickar jag på nätverksikonen upp på verktygsraden finns det inte alternativ för det trådlösa bara för det fasta.
almen

Re: PCMCIA 3com 8.10 funkar ej

Inlägg av almen »

Nu har jag installerat 7.04 och då funkar det uppgraderar jag till 8.04 slutar pcmcia- kortet att funka
/almen
almen

Inlägg av almen »

Nu har jag haft mandriva installerat och nätverket, 3Com.., fungera helt ok.Eftersom jag tycker ubuntu ärbra och har kommit i en ny version ladda jag ner och installerade den, 9.04.
3Com kortet funkar inte, PMCIA kortet lyser inte ens......................Systemtesting visar att kortet hittats...........

Snälla hjälp gillar ubuntu och vill använda det.
Användarvisningsbild
janne-5011
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av janne-5011 »

hej, kan du ge mer info om 3 com kortet?
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
almen

Inlägg av almen »

Jag ser att jag inte får mitt trådlösa att fungera med bl a ubuntu, feorda 11, opensuse detta även med två olika bärbara datorer?
När jag använder yast (opensuse) ser jag att det trådlösa inte är konfigurerat, har försökt på alla möjliga sätt att lägga till och ta bort saker.

Detta måste vara ngt lätt fel, alla kan inte ha pblm med trådlösa, men jag har inte hittat felet.
Några förslag på hur jag ska börja leta?

Jag vill inte gå tillbaka till xp.
Skriv svar

Återgå till "Internet"