Vart ligger diskarna? [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
r1kkie
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Vart ligger diskarna? [LÖST]

Inlägg av r1kkie »

Hej!
Ja som topicen lyder, vart hittar man diskarna? Jag delade upp hårdisken i 3 delar (+1 för windows). Ena disken på 2,5gb som swap, en som home p 10gb sen resten på ca 70 gb som jag valde "/" i partitioneraren när jag installerade ubuntu. Och nu, vart hitter jag den stora disken? Samma gäller min externa hårddisk vart hittar jag den?

Mvh r1kkie

Edit: Hittade min externa under filsystem -> media -> hårddiskens namn.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Vart ligger diskarna?

Inlägg av Urban Anjar »

Har du tittat under "Platser"?
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

De där 70 GB som du valde som / är precis där du säger att de är. Den partitionen är monterad som / i ditt filsystem, vilket innebär att allt som inte är /home eller t.ex. externa enheter (som oftast brukar ligga i /media om du inte väljer något annat) tillhör den partitionen. Med andra ord: allt som ligger i /etc, /usr och liknande, ligger på den disken.

Om du vill få en lista över vad som är monterat vad kan du köra sudo fdisk -l, vilket sannolikt kommer att lista din root-partition (den som är monterad som / alltså) med ungefär 65 GB ledigt utrymme.

Dock är det väldigt få ställen under / som du har rätt att skriva till, så jag misstänker att du vill göra någon av följande saker:
  • Skapa en katalog där du får lov att skriva, som tillhör /
  • Flytta en del av utrymmet från / till /home
  • Minska / till kanske 10GB (eller vad du anser lämpligt) och skapa en ny partition av det frigorda utrymmet
För din egentliga fråga är inte "Vart ligger diskarna?" utan "Hur kan jag spara data på mina diskar?", inte sant?
r1kkie

Inlägg av r1kkie »

Japp du har förstått precis vad jag var ute efter. Så vart har jag tillåtelse att skapa mapper/ flytta data etc till då?

Känns som dumma frågor men men. :)
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Absolut inte dumma frågor - att förstå filsystemets uppbyggnad är något av det mest förvirrande som finns (om man kommer från Windows), tro mig ;)

För att lättast svara på frågan ställer jag några nya frågor: kommer du att ha flera användare på datorn, som alla skall ha tillgång till utrymmet, eller är det bara din användare? Har du Windows installerat parallellt och vill komma åt filerna där också?

Anledningen till frågan är att det finns olika sätt att göra det, som jag sa i min förra tråd, och vilket som är bäst beror lite på omständigheterna.
r1kkie

Inlägg av r1kkie »

Okej okej...

1. Kommer inte vara några andra användare på datorn. Bara en.
2. Har vista installerat på c: men behöver inte komma åt filerna där från ubuntu. Har det bara installerat om någonting i ubuntu vägrar fungera som jag verkligen måste ha tillgång till.

Lägger till ett par frågor till...
1. Jo när man installerar program från ex terminalen eller pakthanteraren vart lägger sig de programmen. Lägger de sig på /home disken eller?
2. Bör /home vara större än 10 gb i mitt läge. Läste någon tråd där han satt /home på mycket mer och "/" på 10 gb.
3. Och vad har diskarna för uppgifter, swap, /home och "/"?

:)
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

r1kkie skrev:Okej okej...

1. Kommer inte vara några andra användare på datorn. Bara en.
2. Har vista installerat på c: men behöver inte komma åt filerna där från ubuntu. Har det bara installerat om någonting i ubuntu vägrar fungera som jag verkligen måste ha tillgång till.

Lägger till ett par frågor till...
1. Jo när man installerar program från ex terminalen eller pakthanteraren vart lägger sig de programmen. Lägger de sig på /home disken eller?
2. Bör /home vara större än 10 gb i mitt läge. Läste någon tråd där han satt /home på mycket mer och "/" på 10 gb.
3. Och vad har diskarna för uppgifter, swap, /home och "/"?

:)
1. Det läggs på olika ställen, men om det är en vanlig desktopinstallation så läggs det i olika kataloger under filstrukturen i root-partitionen (enklare: Det läggs under "/")
2. 10 GB bör räcka för "/" och resten för /home. Hos mig är 4,8 GB använt på "/".
3. swap = växlingsutrymme som används när primärminnet tar slut; /home = personliga filer för användarna; / = allt annat (systemgemensammma installationsfiler, program etc)
r1kkie

Inlägg av r1kkie »

djkmmo skrev: 1. Det läggs på olika ställen, men om det är en vanlig desktopinstallation så läggs det i olika kataloger under filstrukturen i root-partitionen (enklare: Det läggs under "/")
2. 10 GB bör räcka för "/" och resten för /home. Hos mig är 4,8 GB använt på "/".
3. swap = växlingsutrymme som används när primärminnet tar slut; /home = personliga filer för användarna; / = allt annat (systemgemensammma installationsfiler, program etc)
Okej, tror jag förstog dedär. Så som mitt ligger uppe är ju /home på 10gb och "/" på resten. Bör jag ändra så /home blir större där jag sedan kan lägga dvs saker som jag tankar ner etc. Och isf hur ändrar jag de? Går det och ordna utan att installera om systemet?
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

r1kkie skrev:
djkmmo skrev: 1. Det läggs på olika ställen, men om det är en vanlig desktopinstallation så läggs det i olika kataloger under filstrukturen i root-partitionen (enklare: Det läggs under "/")
Okej, tror jag förstog dedär. Så som mitt ligger uppe är ju /home på 10gb och "/" på resten. Bör jag ändra så /home blir större där jag sedan kan lägga dvs saker som jag tankar ner etc. Och isf hur ändrar jag de? Går det och ordna utan att installera om systemet?
(a) Det skulle jag rekomendera i.a.f.
(b) Det ändrar du genom Partitionsredigeraren (tror jag det kallas; gparted heter det iaf). Det får du boota upp med CD:n och göra i Live-läge, för det går inte att göra med partitionerna monterade. Du behöver inte installera om (men det är alltid bra att göra backup innan en så pass stor operation).
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Det kanske har framgått av tidigare inlägg, men tillåt mej förtydliga.
  • "/bin", "/lib" och några till motsvarar ungefär "C:\WINDOWS"
  • "/usr" motsvarar ungefär "C:\Programs"
  • "/home" motsvarar ungerfär "C:\Documents and Settings"
  • "/etc" motsvarar ungefär registryt
  • "D:" och "E:" motsvarar ungefär "/media/cdrom" och "/media/PEN_DRIVE" eller "/media/PHONE"
När / och /home är olika partitioner så kommer "systemet" att ligga på / och behöva ca 5GB för en vanlig desktop, men man brukar reserverar 10-15GB.

/home är var man normalt sparar sina dokument (inkl programmerings-projekt, bilder, musik, filmer) och där olika program sparar personliga inställningar. /home kan behöva allt från nästan ingenting till flera hundra GB beroende på var man gör.

Det verkar rimligare att ge / 10GB och /home 70GB än tvärtom.
r1kkie

Inlägg av r1kkie »

djkmmo skrev:
r1kkie skrev:
(a) Det skulle jag rekomendera i.a.f.
(b) Det ändrar du genom Partitionsredigeraren (tror jag det kallas; gparted heter det iaf). Det får du boota upp med CD:n och göra i Live-läge, för det går inte att göra med partitionerna monterade. Du behöver inte installera om (men det är alltid bra att göra backup innan en så pass stor operation).
a. okej okej, då skall jag fixa det. :)
b. Så som jag förstog detta så ska jag starta med live cdn så långt är jag med. Men ska jag sedan gå in på installera ubuntu eller ska jag välja starta livecd utan att ändra något?
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

David Andersson skrev:Det kanske har framgått av tidigare inlägg, men tillåt mej förtydliga.
  • "/bin", "/lib" och några till motsvarar ungefär "C:\WINDOWS"
  • "/usr" motsvarar ungefär "C:\Programs"
  • "/home" motsvarar ungerfär "C:\Documents and Settings"
  • "/etc" motsvarar ungefär registryt
  • "D:" och "E:" motsvarar ungefär "/media/cdrom" och "/media/PEN_DRIVE" eller "/media/PHONE"
När / och /home är olika partitioner så kommer "systemet" att ligga på / och behöva ca 5GB för en vanlig desktop, men man brukar reserverar 10-15GB.

/home är var man normalt sparar sina dokument (inkl programmerings-projekt, bilder, musik, filmer) och där olika program sparar personliga inställningar. /home kan behöva allt från nästan ingenting till flera hundra GB beroende på var man gör.

Det verkar rimligare att ge / 10GB och /home 70GB än tvärtom.
Utanför ämnet: Bra förklarat :)
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

r1kkie skrev:a. okej okej, då skall jag fixa det. :)
b. Så som jag förstog detta så ska jag starta med live cdn så långt är jag med. Men ska jag sedan gå in på installera ubuntu eller ska jag välja starta livecd utan att ändra något?
Du skall välja "starta live-cd utan att ändra något". När Ubuntu väl startat så får du leta lite i menyn efter "Partitionsredigerare" eller något liknande. Någon annan som använder Gnome kanske kan tala om var den finns i menyn. I den kan du ändra partitionsstorlekar. Om de ligger bredvid varandra så är det bara att minska den ena och öka den andra. Därefter trycker du på "accetera" elelr liknande och partitonerna storleksändras.

Innan du gör det så skjuter jag en fråga rakt ut i luften: UUID ändras väl inte när man bara storleksändrar partitioner?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

djkmmo skrev:Innan du gör det så skjuter jag en fråga rakt ut i luften: UUID ändras väl inte när man bara storleksändrar partitioner?
Nope, har aldrig hänt för mig iaf... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Osprey skrev:
djkmmo skrev:Innan du gör det så skjuter jag en fråga rakt ut i luften: UUID ändras väl inte när man bara storleksändrar partitioner?
Nope, har aldrig hänt för mig iaf... :)
Då litar vi på det. Plattan i mattan r1kkie!
r1kkie

Inlägg av r1kkie »

Okey! Då var det fixat. Tackar så mycket för all hjälp jag fått! Uppskattas starkt!

mvh r1kkie
Användarvisningsbild
DeepThought

Re: Vart ligger diskarna? [LÖST]

Inlägg av DeepThought »

Bra!

Jag markerar tråden som löst isåfall :)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"